תחקיר על ויצ'סלב וולודין יו"ר הפרלמנט הרוסי- כצפוי השחיתות חוגגת

אלכסיי נבלני בכלא, עוזריו הקרובים עצורים או נרדפים על ידי הרשויות והארגונים שלו נסגרו, אבל מתנגד המשטר הבולט ביותר ברוסיה לא מפסיק את המאבק שלו נגד משטר פוטין והיום הוא מפרסם תחקיר גדול על ויצ'סלב וולודין, יו"ר הדומה (הפרלמנט) והאיש הרביעי בחשיבותו בצמרת השלטון.

"באופן כללי, קשה לדמיין מישהו שאוהב את פוטין יותר", נכתב בתחקיר שפורסם באתר הרשמי של נבלני. "אם הייתה אליפות בהערצת פוטין, וולודין היה זוכה בכל הפרסים בכל שנה. וולודין השתלב במערכת באופן כה אורגני שקשה לדמיין אותה בלעדיו. הוא הבין ושולט בעיקרון המפתח בעבודה: שבח את פוטין כאילו אין אדם טוב יותר בעולם".

חלק ניכר מהתחקיר מתמקד בפעילותו של וולודין בסראטוב, מחוז הבחירה שלו, לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בעוד חודשיים. התחקיר הראה כיצד וולודין ממתג את עצמו כאדם ששולט במחוז, מנחה את הפקידים כיצד לעבוד ומסייע לתושבים מול המצוקות, לעתים יותר מכפי שהוא מתמקד בעבודתו כיו"ר הפרלמנט.

כך למשל, מקורבים לוולודין אמרו לסוכנות טא"ס השנה כי הוא תרם לצדקה יותר מ-46 מיליון רובל בשנה שעברה וכי מאז שנת 2014 התרומות הגיעו לגובה של יותר מ-266 מיליון רובל, וכי בין השאר הן סייעו לבניית כבישים וגשרים, שיקום מגרשי ספורט, שיפוץ בתי חולים והקמת מקלט לחיות.

אולם בתחקיר נטען כי וולודין מפעיל רשת של קרנות צדקה שאותן מנהלים אנשים הקרובים אליו וכי הכספים מגיעים מתאגידים ממשלתיים, אנשי עסקים וחברות מסחריות ובסופו של דבר וולודין מציג זאת כתרומה אישית שלו.

"זה למעשה סוג של שוחד", נאמר בתחקיר. "חברות בבעלות המדינה ואוליגרכים תורמים בחשאי מיליוני רובלים, ואילו וולודין מוציא את זה בתור פרויקטים של יחסי ציבור שלו. וולודין לא עשה כלום בשביל זה. הוא לקח כסף של אחרים, בזבז אותו ואז הגיע להצטלם".

התחקיר גם מציג את האישה המסתורית של וולודין, יאנה וולודינה (34), שעל אף שהיא עונדת טבעת נישואים מאז השנה שעברה, נושאת את שמו של היו"ר ואף הביאה עמו ילדים לעולם, הוא לא רשומה באופן רשמי כרעייתו. הסיבה לכך, על פי אנשיו של נבלני, הוא הניסיון להרחיק את וולודין מהעושר העצום שרעייתו, שהגיעה ממשפחה ענייה, צברה מאז שהכירה אותו בתחילת העשור הקודם: דירה של 373 מטר במוסקבה בעלות של 500 מיליון רובל, אחוזה של אלף מטר באזור מוסקבה בשווי 200 מיליון רובל ליד האחוזה המוצהרת של וולודין, מכוניות יוקרתיות בשווי של שישה מיליון רובל.

"זה לא היה נראה טוב בהצהרת ההון, המצביעים בסראטוב לא היו מעריכים זה", נאמר בתחקיר. "על כן, ווצ'יסלב ויקטורוביץ', הפוליטיקאי העממי שלנו, אדם הגון ושקוף, פשוט לא מסדיר רשמית את הנישואים עם יאנה. אין אישה, אין שאלות נוספות – מאיפה יש לה כל כך הרבה כסף?".

אבל גם וולודין עצמו הוא מיליארדר, נטען בתחקיר, והוא מסתיר את ההון שלו באמצעות חברת אחזקות שרשומה על שם אמו ועל שם אביה של רעייתו. מהתחקיר עולה כי החברה מחזיקה בבעלות על דירה יוקרתית של 185 מטר בסראטוב, על פנטהאוז של שתי קומות במוסקבה בשווי חצי מיליארד רובל, על בניין משרדים בברטיסלבה בשווי 76 מיליון רובל, על אחוזה של 870 מטר בסראטוב ועל מפעל בשר גדול שהקרקעות שלו נמכרו לטובת בניית מתחמי מגורים.

הנקודה שמעלה התחקיר היא הצורך למנוע את בחירתו מחדש של וולודין באמצעות "הצבעה חכמה". "זה יכול לא נעים וגועלי – לא להצביע למועמד שאוהבים, אלא למועמד עם הסיכוי לניצחון – אבל בואו נכיר בעובדות, פושט אין מועמדים עצמאיים טובים בבחירות האלה", ציינו אנשיו של נבלני. "אלה לא בחירות אמיתיות, אין מאבק בין אג'נדות שונות, מצעים ופוליטיקאים קשוחים. הבחירות בספטמבר הן הליך לגיוס המספר הגדול ביותר של חברי רוסיה אחת שפוטין צריך בפרלמנט כדי שיוכלו לעשות כל מה שהם רוצים".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי