לאחר שהואשמה במצרים, ישראל מפרסמת הצהרה בנוגע לסכר הרנסנס באתיופיה

ביום ראשון הכחישה ישראל את מה שדיווחו העיתונים המצריים בימים האחרונים על מעורבותה במשבר סכר הרנסנס באתיופיה. 

שגרירות ישראל בקהיר אמרה כי זה "מאשר בצורה ברורה וחדה משמעית כי מה שפורסם לאחרונה בכמה ערוצים ומאמרים בעיתונות על מידת מעורבותה של ישראל בנושא סכר הרנסנס הוא מופרך ולא נכון."

הסופר והפרלמנטר לשעבר, מוסטפא בכרי , המקורב למעגלי השלטון במצרים, ציין כי פרויקט סכר הרנסאנס "נועד לספק את מי הנילוס לישראל ומדינות אחרות." 

בהודעתה אמרה השגרירות כי "מדינת ישראל מדגישה שיש לה מספיק מים כדי לענות על צרכיה, והיא תמיד מוכנה להעמיד את המומחיות שלה ולהרחיב את שיתוף הפעולה המשותף בתחום טכנולוגיית המים עם מצרים." 

היא הוסיפה כי "ישראל מסתמכת על שיטות טיפול חקלאיות והתפלת מי ים לשתייה, ויש לה את הטכנולוגיה המספקת לה מים". 

השגרירות הביעה את תקוותה כי המשא ומתן יעבור באופן שישיג יציבות ושגשוג עבור עמי שלוש המדינות, והוסיפה כי "מדינת ישראל עומדת מרחוק בנוגע לסכר רנסנס." 

הנציגה דיא אל-דין דאוד גם ציינה כי ישראל משתמשת באתיופיה כדי להפעיל לחץ על מצרים "כדי להשיג את מטרתה הסופית, שהיא ישראל גדולה יותר מהנילוס ועד הפרת." 

מאז 2011 מצרים, סודן ואתיופיה מנהלות משא ומתן על הסכם למילוי והפעלת סכר הרנסנס, שנועד להיות המקור הגדול ביותר לכוח הידרואלקטרי באפריקה, בהספק של 6,500 מגה וואט.

אתיופיה רואה את הסכר הכרחי להשגת פיתוח כלכלי, בעוד שמצרים רואה בו איום קריטי עליה, מכיוון שהנילוס מספק לה כ- 97 אחוזים ממי ההשקיה וממי השתייה שלה.

לאור כישלונן של שלוש המדינות להגיע להסכמה, מועצת הביטחון של האו"ם קיימה מושב, ב -8 ביולי, במטרה לנסות ולהגיע להסכם להפעלה וניהול הסכר, שעלותו מוערכת בכ -4.2 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר אמר שר החוץ המצרי סאמח שוקרי כי התיווך שהוביל האיחוד האפריקאי הגיע למבוי סתום.

הוא קרא למועצת הביטחון של האו"ם לאמץ הצעת החלטה שהציעה תוניסיה הקובעת הסדר מחייב של הסכסוך סביב הסכר תוך חצי שנה, ועצירת מילויו.

למרות שמצרים וסודן דחקו באתיופיה לדחות את תכניותיה למלא את מאגר הסכר , אדיס אבבה הודיעה, ב- 21 ביולי 2020, כי סיימה את השלב הראשון של מילוי המאגר בנפח של 4.9 מיליארד קוב. מטרים, וציינה כי שלב זה מאפשר בדיקה ראשונה של מאגר הסכר והפעלת שתי משאבותיו.

החודש החלה אתיופיה ליישם את השלב השני של מילוי אגם הסכר.