הערכות והיערכות צה"ל למלחמת לבנון השלישית:

חיזבאללה מחזיק בכ-150,000 רקטות הנאגרות בסביבה אזרחית. האתר שפורסם היום לצד פרסומים קודמים הם חלק מההוכחות לכך. ההערכה בצה"ל היא שבכל יממת קרב ישוגרו כ1000 עד ל-3000 רקטות בשיא.

הארסנל הרקטי שברשות החיזבאללה מכיל רקטות הנעות לטווחים של מ-15 ק"מ ועד ל700 ק"מ, טילי שיוט לטווח 200 ק"מ וכן מל"טים לטווח של עד 400 ק"מ.

בידי צה"ל בנק של עשרות אלפי מטרות בלבנון, גדול פי עשרים לעומת שנת 2006. בעת המלחמה צפויה מנהלת המטרות באגף המודיעין לייצר מאות נוספות ביום, לצד הקמת מנהלת מטרות נוספת בחיל האוויר שתבחן ותשלול מטרות שכבר אינן רלוונטיות.

בכירים בפיקוד הצפון חושפים כי במבנה שפורסם היום, כחלק מאותו בנק מטרות, ישנן מלגזות לצורך שינוע טילים/רקטות, טילי נ"ט, רקטות ותחמושת. ההערכה היא שהשמדת היעד תגרור לפיצוץ בעוצמה שלא לפחות מחצי מכפי שאירע באסון הנמל בביירות. לדברי הגורמים, צה"ל יעשה הכל על מנת למזער את הפגיעה במלחמה הבאה באזרחים, אך מנגד לא יהסס לפגוע במטרות פעילות.

כחלק מלקחי מבצע "שומר החומות", בו השמדת בניין סוכנות AP עוררה הדים בעולם, מכינים בצה"ל סוג של 'תיקיית ליגיטימציה' ממנה ישדרו לעולם ממצאים המעידים על הימצאות פעילות פח"עית במתחם הרגיש שהותקף. בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה יפנה בקרוב את מחסן האמל"ח שנחשף היום כי הוא ממוקם כ25 מטרים מבית ספר רב שנתי בו לומדים 300 תלמידים הנתונים בסכנה עקב קרבתו.

בצה"ל יאשרו בחודשים הקרובים את התוכניות האופרטיביות המעודכנות למלחמת לבנון השלישית. כחלק מההבנה כי במלחמה ידרש תמרון קרקעי, ביצעו בשנתיים האחרונות בחני רף של שלל מבחני כשירויות לעשרים וחמישה גדודי חי"ר, עשרה גדודי שריון וארבעה גדודי הנדסה קרבית. סה"כ 39 גדודים מתוך 40 (גדוד 51 של גולני הוקפץ לגזרת עזה ולא השלים את הבוחן), חלקם עברו את הבוחן בהצטיינות ואלו שלא יבחנו שוב בהמשך. עוד יבחנו בזמן הקרוב – גדודי מילואים. בצה"ל צפויים לפרסם בסוף השבוע הבא את תוצאות הבוחן.

לראשונה בצה"ל, הוקמו עמדות לחימה קדמיות במובלעות ולטובת אימוני צה"ל הוקם מתחם "יערות הגליל", המדמה שטח בלבנון הנמצא בשליטת חיזבאללה.

בצה"ל סיימו לאחרונה לגבש את תכנית "מגן הצפון" להצבת חומה וגדר חדשה (תלוי בתוואי) לאורך 145 ק"מ של הגבול. אותו מכשול יכיל אמצעי גילוי תצפית והתרעה, וכן יכולת ליירוט רחפנים שישגר חיזבאללה. התוכנית שעלותה מוערכת בכ-3 מיליארד שקלים ממתינה לאישור ותקצוב של הממשלה.

לאור המשבר הכלכלי בלבנון, הכינו בצה"ל תכנית לתרחיש בו יגיעו לגדר הגבול אלפי פליטים במצב של קריסה סופית של המדינה. במסגרת התוכנית תתוגבר אוגדת הגליל בכוחות לוחמים לאבטחת הגבול.

על רקע המשבר הכלכלי החריף, בצה"ל מספקים הצצה למשכורות מפקדים בצבא לבנון לעומת פעיל זוטר בחיזבאללה. לפי הנתונים – מפקד בצבא הלבנוני משתכר בכ-680 דולר לחודש בלבד בעוד שאותו פעיל זוטר משתכר בלא פחות מ-500 דולר.

Hezbollah fighters battle Israeli troops on northern frontier - YouTube

קרדיט : אליהב כהן מקבוצת נציב