פיתוח חדש: הפקת אנרגיה מהזיעה בקצות האצבעות להטענת מחשבים לבישים

מדענים באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו פיתחו מתקן זעיר שיכול להפיק אנרגיה מהזיעה בקצות האצבעות ובכך להטעין מכשירי אלקטרוניקה לבישים כדוגמת שעונים חכמים.

על פי המאמר שפרסמו המדענים בכתב העת Joule, המתקן הזעיר, שמכונה BFL (תא דלק ביולוגי) ומבוסס על חומצה לקטית, יכול לקצור כמות אנרגיה של 300 מיליג'ול לסנטימטר רבוע לאורך עשר שעות שינה, ועוד 30 מיליג'ול של אנרגיה על כל לחיצה של האצבע.

החוקרים כינו את המכשיר "הגביע הקדוש" של קוצרי האנרגיה מאחר שאינו מסתמך על מקורות חיצוניים כדוגמת תנועה או אור שמש. "אפשר לקרוא לזה 'אנרגיה מלא לעשות כלום'", אמר מוביל המחקר, ג'וזף וונג, פרופסור לננו-הנדסה. "רצינו ליצור מכשיר שמותאם לפעילות יומית שכמעט לא דורשת השקעה באנרגיה – אפשר לשכוח לחלוטין מהמכשיר ואז ללכת לישון או להקליד, ועדיין להפיק אנרגיה".

עד כה, הצליחו החוקרים להפעיל באמצעות האנרגיה מערכות חיישנים לזיהוי ויטמין סי ונתרן, אולם הם מקווים כי בעתיד ניתן יהיה להשתמש במתקן גם לצורך הפעלת יישומוני בריאות כמו מכשירים למדידת סוכר אצל חולי סוכרת ואף עבור מחשוב לביש. "יש פה הרבה פוטנציאל מלהיב", סיכם וונג. "יש לנו עשר אצבעות לשחק איתן".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי