דו"חות פיננסיים בינלאומיים מעידים: המשטר הקודם בסודן – ממשלת כל גנביה

ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק אישר כי מדינתו מחויבת לעקוב ולחפש אחר הכספיים הבלתי חוקיים שהוברחו אל מחוץ למדינה.

סכום הכסף שהבריחו גורמי המשטר לשעבר לחו"ל מוערך בכ -64 מיליארד דולר. כסף זה הוברח הן ישירות והן על ידי ייצוא סחורות כמו נפט וזהב וגביית התמורה לחשבונות פרטיים.

שחיתות מוסדית

השחיתות שפקדה את כלכלת סודן בשלושים השנים האחרונות התאפיינה בשחיתות מוסדית, ושורשיה נותרו עד כה חסויים, מכיוון שמנהיגים, בכירים ועובדים רבים, ששיתפו פעולה עם השחיתות של גורמי המשטר לשעבר, עדיין פועלים.

בנקים רבים העניקו אשראים נדיבים לאנשים משפיעים במשטר הקודם ללא ערבויות מספקות וללא התחשבות בסטנדרטים בינלאומיים.

במהלך כנס שנערך בחרטום על ידי "מנגנון הבכירים למאבק בתזרים פיננסי בלתי חוקי" הדגיש ראש ממשלת סודן את הצורך במאמצים פנימיים וחיצוניים מתואמים, ביצירת אקלים השקעות בריא.

חמדוק הסביר כי הממשלה מחויבת גם להחזיר את כל הכספים שנבזזו והוברחו לחו"ל, ולהפנות אותם לפיתוח וליציבות המדינה.

ראש המפלגה הפדרלית המאוחדת והמומחה לבנקאות, מוחמד אסמת יחיא, אמר לרשת סקיי ניוז בשפה הערבית כי אנשים משפיעים במשטר לשעבר שולטים עדין ביצוא נפט לא חוקי , שלא באמצעות המדינה, דבר שאושר על ידי דיווחים בינלאומיים רבים.

הברחות באמצעות יצוא

הדיווחים מצביעים על כך שרוב הכסף הוברח באמצעות יצוא, בעיקר זהב, נפט, בעלי חיים ומוצרים חקלאיים.

בשנה שעברה, דוח שהוציא הארגון הבינלאומי לנאותות פיננסית – منظمة النزاهة المالية الدولية העלה כי משטרו של עומר אל-באשיר הסתיר כ- 31 מיליארד דולר שהתקבל מייצוא סודני בין השנים 2012 ל 2018.

הדו"ח הצביע על כך שהייתה מניפולציה משמעותית בנתוני הייצוא, והסביר כי זה התגלה לאחר שהישוו את נתוני הייצוא של המדינה עליה הכריזה ממשלת סודן בהיקף של 65 מיליארד דולר בתקופה הנזכרת, והנתונים שהתקבלו מ -70 מדינות של שותפות הסחר בסודן , שייבואו בתקופה המוזכרת בסך נאמד בכ- 96 מיליארד דולר.

أموال السودان المهربة.. الحقيقة المفقودة - صحيفة السودانية

אתיופיה ויפן היו בין 10 השותפות הגדולות במסחר, ונתוניהם הראו פער גדול זה ברווחי הייצוא.

הפער הופיע ביתר שאת בייצוא נפט וזהב, מכיוון שנתוני ממשלת סודן הצביעו על כך שהיא ייצאה 62 מיליון חביות בתקופה המוזכרת, בשווי של 4.8 מיליארד דולר בעוד שתיעוד של מדינות שייבאו נפט מסודן מעיד כי ייבאו 2.112 מיליון חביות בשווי 8.9 מיליארד דולר.

הדו"ח מצביע גם כי קיים "בלבול גדול ברישומי משרד הנפט וחברות ממשלתיות ופרטיות, בנוסף לפגם ברור בדיווחים הקשורים לתנועת היצוא, שהוביל לפתיחת הדלת לרווחה מה שגרם להתפשטות פעולות שחיתות, ובזבוז משאבים רבים שהיו יכולים להיות מופנים לשיפור השירותים בתחומי הבריאות, החינוך והתשתיות.

על פי הדו"ח, רישומי הבנק המרכזי של סודן מראים כי יצוא הזהב הסתכם בתקופה שבין 2012 ל 2018, כ -6.8 מיליארד דולר, ואילו ברישומי מדינות היבוא עולה כי הם ייבאו לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר.

ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק