השבוע שבין ה-25.6.21 ל- 1.7.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- גל מחאה מתוזמן ומאורגן שמאחוריו החמא"ס, בעקבות הריגת הפעיל החברתי ניזאר בנאת מאזור חברון, לאחר מעצרו בידי אנשי הרש"פ, יוצר לראשונה איום אמיתי על הישרדות הרש"פ, לאחר שזו איבדה כמעט לחלוטין את תמיכת הרחוב הפלסטיני, ואת השליטה על התקשורת והרשתות החברתיות. נסיונות להפעיל את מנגנוני הרש"פ והפת"ח נגד מובילי המחאה באיו"ש, רק מגביר את המחאה נגד הרש"פ ואת הקריאות להתפטרות אבו מאזן ברחוב הפלסטיני.
*- בעקבות מגעים מול המתווכים המצרים, ישראל מצמצמת את הלחץ האזרחי מול החמא"ס, למרות סירוב החמא"ס לכל מחווה בנוגע לשבויים והנעדרים הישראלים. במסגרת זו, הוכנסו דלקים לתחנת הכח בעזה, וככל הנראה תאשר ישראל גם חידוש הכנסת הכסף הקטרי לרצועה.
*- נמשכים גילויי הטרור העממי ברחבי איו"ש, בדגש על פעילות ההטרדה נגד הישוב החדש אביתר. בג'נין, שורה של נסיונות לפיגועי ירי כנגד חיילי צה"ל שפעלו בגזרה. ברקע, המשך עימותים בירושלים, בדגש על כפר השילוח, תוך איומים בהתערבות מצד ארגוני הטרור מרצועת עזה.

ובהרחבה:

השבוע האחרון, עשוי או עלול, תלוי מאיזו זוית מסתכלים על כך להוות נקודת מפנה, ולהירשם כ"תחילת הקריסה" של שלטון הרש"פ באיו"ש. אין ספור טעויות עשו אנשי הרש"פ בראשות אבו מאזן בשנה האחרונה, מאז הכריזו על עריכת בחירות, ואז ביטלו אותן, איפשרו לחמא"ס לפרוש חסות על מזרח ירושלים, פתחו בקרב על כספי שיקום עזה, והעמיקו את תדמית ה"רשות" כגוף מושחת, המתעשר על חשבון כספי העם הפלסטיני, וחמור מכל, איבדו שליטה כמעט לחלוטין בתקשורת וברשתות החברתיות, לטובת החמא"ס, ובכך איפשרו לאנשיה לבסס את הנראטיב, לפיו חמא"ס מגינה על העם הפלסטיני, והרש"פ אינה אלא גוף שמשתף פעולה עם ישראל, ומדכא את האוכלוסיה.
אבל בשבוע שעבר עשתה הרש"פ צעד אחד שעלול להתגלות כ"צעד אחד יותר מדי", לאחר שאנשי המנגנונים הגיעו לעיירה דורא, עצרו את ניזאר בנאת, פעיל חברתי – אופוזיציוני, שהקפיד להישאר בלתי משוייך פוליטית, אבל לא היסס למתוח ביקורת קשה על הרש"פ, העומדים בראשה, וגם על חברות הסלולאר הפלסטיניות שנהנות ממעמד מונופוליסטי בזכותה. אנשי המנגנונים היכו את בנאת באכזריות, וגרמו למותו, ועוררו גל של הפגנות מחאה, כמעט בכל עיר גדולה באיו"ש, ובראש וראשונה בראמאללה המרכז השלטוני והפוליטי", ובאזור חברון, מרכז חייו של בנאת, כשגם בעזה התקיימו הפגנות מחאה על מותו. למרות שבנאת לא היה פעיל חמא"ס מוכר, אנשי החמא"ס פרסו חסות על חלק ניכר מארועי המחאה, והם מנצלים אותם כדי לפורר את הרש"פ.

בחלק מההפגנות נצפו לא מעט חמושים, ונשמעו קריאות להסתלקות אבו מאזן, כמו בהפגנה זו במרכז ראמאללה:

ברש"פ מבינים שלא מדובר בעוד הפגנות, אלא באיום של ממש, על המשך שליטתם באיו"ש, והחלו לנקוט בצעדי נגד, ובראשם שיגור כוחות שיטור, גלויים וסמויים (מסתערבים) לדיכוי המחאה, לצד שיגור פעילי פת"ח ומנגנונים חמושים לרחובות, כדי לבצע מפגני תמיכה באבו מאזן. קשה לאמר, שמיצגים אלו בלמו את המחאה, ואולי אף להיפך. אנשי האופוזיציה דאגו לפרסם ברשתות החברתיות שמות של פעילי מנגנונים שהשתתפו בדיכוי המחאה, ויצרו בכך איום, שהוכח כאפקטיבי, כשלא מעט אנשי מנגנונים דאגו להכחיש את הפרסומים על מעורבותם בדיכוי המחאה. בין אלה בלטה עהד תמימי, ה"סוטרת לחיילים" מהכפר נבי צאלח, שהתפרסמה כ"סמל לאומי", תמימי פירסמה הכחשה רשמית לדיווח לפיו אחיה היה בין מדכאי המחאה. חולשת הרש"פ בולטת במיוחד בירושלים, כאשר דרשן מסגד הר הבית ביום השישי האחרון תקף את הרש"פ וקרא לאמץ את קו ההתנגדות. בנוסף, קרא בסאם צאלחי, מזכ"ל מפלגת העם, השותפה לרש"פ באורח מסורתי להתפטרות הממשלה.

הנה תמונות מדיכוי ההפגנה בראמאללה ע"י "מסתערבים" של הרש"פ:.

הרש"פ בתורה, הודיעה על הקמת ועדה לחקירת נסיבות מותו של נזאר בנאת, בנוסף לחקירה פלילית שתערוך הפרקליטות הצבאית בנושא. במטרה להרגיע את הרוחות. משפחת בנאת, הודיעה שאין לה כל אמון בועדת החקירה, והיא דורשת חקירה של גוף בינלאומי. כן הכחישה המשפחה טענות לפיהן בני המשפחה העידו בפני ועדת החקירה.
במקביל, החלו אנשי הפת"ח ליזום עצרות תמיכה באבו מאזן ובתנועה, כדי להפגין נוכחות ברחוב.

הנה לדוגמא תמונות מעצרת המונים שערכו במרכז העיר שכם:

וברצועה, ממשיכים אנשי החמא"ס לדחות כל דיון בעסקת חליפין מול ישראל, הקשורה לתהליך ההסדרה ברצועה, ובמקביל מאיימים אנשיהם, שהמשך המצב הנוכחי, לא יוכל להימשך עוד זמן רב. במגעים מול אנשי המודכ"ל המצרי, הסכימה ישראל לשורה של הקלות, ובראשן הכנסת דלקים לתחנת הכח, במימון קטרי, העברת דואר מהרצועה ואליה, הגדלת מרחב הדיג מ- 6 ל- 9 מייל ימי ועוד. על פי פרסומים שונים, הגיעו לקהיר משלחות מישראל והחמא"ס שידונו במקביל הן בעסקת חליפין והן בהסדרה ושיקום עזה, גם אם ללא זיקה ישירה בין הנושאים. על פי דיווחים אלה, בסוף השבוע תאפשר ישראל גם הכנסת כסף קטרי לסיוע למאה אלף משפחות עזתיות במצוקה. "ככה נראית עמידה ישראלית איתנה מול החמא"ס".

הנה תמונות מהכנסת הדלק לרצועה:

ובאיו"ש, נמשך המאבק העממי האלים נגד ההתישבות. אל פעילות ההטרדה של תושבי הכפר ביתא, נגד הישוב אביתר, הצטרפו השבוע גם תושבי הכפר הסמוך אוצרין. בנוסף, מנסים תושבי מספר לא מבוטל של כפרים לחקות את אנשי ביתא. לצד אלה רואים שורה של תקריות ירי לעבר חיילי צה"ל בפעילות במרחב ג'נין. חלק ניכר מהמעורבים הינם אנשי מנגנוני הרש"פ, מה שמעיד על אבדן שליטה מצד הרש"פ. בין היתר הצטרף למתפרעים בכפר ביתא, מחמוד עאלול, סגן יו"ר ארגון הפת"ח. הנה תמונות מהכפר ביתא:

ובנוסף, בולטת המתיחות בירושלים, כאשר לצד שכונת "שמעון הצדיק (שיח' ג'ראח), בולט מוקד המחאה באזור גן המלך בכפר השילוח (סלואן), נוכח צוי הריסה לעשרות מבנים לא חוקיים במקום. השבוע בוצעה הריסת מבנה מסחרי בודד, תוך התנגדות מקומית, ואיומים ממוחזרים מצד החמא"ס והג'האד האסלאמי, לפיהם מדובר ב"קו אדום: וכו'.
ועוד משני ארגוני הטרור הללו. אלה החלו להפעיל שורה של מחנות קיץ לילדים ברחבי רצועת עזה, תחת השם: "חלוצי השחרור- חרב ירושלים", שכוללים הדרכה צבאית ואימוני טרור לילדים ונוער.

הנה תמונות מהמחנות של הג'האד האסלאמי:

בתחום בטחון הפנים, דווח על שני הרוגים השבוע בקרב חמולות בקלקיליה.
במקביל, מתנהלים מבחני הבגרות בעזה ואיו"ש. בעזה, פועלים אנשי החמא"ס לשמירת השקט, כדי לאפשר לנבחנים להתכונן. במסגרת זו עצרו חמשה חמושים שירו באויר במהלך חתונה בח'אן יונס.
באשר לקורונה. הפלסטינים מדווחים על רמת תחלואה נמוכה יחסית, וכך גם רמת התמותה, למרות ביטול מבצע החיסונים, כתוצאה מהחזרת החיסונים שתוקפם עומד לפוג לישראל. בעזה, הוכרז השבוע על חידוש מלא של פעילות השווקים העממיים, צעד חשוב לקראת חג הקרבן הקרב. עם זאת, בימים האחרונים, נרשמו כמה עשרות חולים בוריאנט ההודי (דלתא), הן ברצועה, ובעיקר באיו"ש, לאחר הגעת תושבים ממדינות המפרץ.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש