ראש הביון הנגדי הבריטי לשעבר סוגר חוב של כבוד לסוכן כפול

סר ריצ'רד דירלאב, לשעבר מנהל סוכנות ביון החוץ של בריטניה (MI6), חשף כיצד הוא הפעיל סוכן כפול בכיר בשירותי הביון של צ'כוסלובקיה בשנות השבעים ואיך הפתיע את בתו של הסוכן אחרי נפילת הקומוניזם ועזר לה להפוך לאשת עסקים מצליחה.

דירלאב, שהצטרף לסוכנות הביון בגיל 21 בשנת 1966 ו-33 שנה לאחר מכן מונה למנהל הארגון, הוצב בשנת 1973 בפראג, שהייתה אחד ממוקדי הריגול המרכזיים ביותר באירופה במלחמה הקרה בשל קרבתה למזרח גרמניה ולברה"מ.

בהופעה בפני פסטיבל היסטורי שהתקיים באנגליה בסוף השבוע, סיפר דירלאב כיצד מירוסלב קרוצה, שהיה אחראי על הניסיונות של הביון הצ'כוסלובקי לסכל את ניסיונות החדירה של המרגלים הבריטיים, הגיע אליו כדי להציע את שירותיו.

לפי דירלאב, במשך מספר שנים העביר קרוצה מידע מסווג ביותר. "לנהל מבצע כזה זה סיכון אדיר", אמר. "לא עבורי, אלא בשביל המקור. אם היו תופסים אותו, היו מוציאים אותו להורג. ועדיין הצלחנו לפגוש אותו לאורך מספר שנים".

אולם סיפור הריגול הסתיים כאשר קרוצה קיבל התקף לב ואושפז בבית החולים. רעייתו העבירה לסוכנות הביון מסמכים סודיים שהיו ברשותו של קרוצה, ושם התגלתה "פיסת נייר קטנה עם תמונה מפותחת שעליה ההנחיות למפגש הבא עמי",סיפר. כאשר דירלאב היה בדרכו למקום המפגש, הוא זיהה מכוניות של הביון הצ'כוסלובקי והבין שעליו להתחמק משם.

קרוצה עצמו מת בשל "נסיבות טבעיות", אולם דירלאב ציין כי הרשויות החליטו להקשות על בתו. "היו לה חיים איומים, היא לא ידעה מה קרה לאביה מלבד שזה היה משהו קטסטרופלי", אמר. "הפלו אותה, סילקו אותה מעבודתה והיא סבלה ממצב נפשי כבד".

הכל השתנה אחרי מהפכת הקטיפה ונפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989. "המוטיבציה של המרגל נבעה בחלקה מנקמה נגד העמיתים שלו, אולם הוא רצה שלבתו יהיו חיים שונים", אמר דירלאב. "הוא הרוויח המון כסף ומעולם לא נגע בו והעביר אותו לבנק בלונדון. הריבית יכולה להפוך אותך לעשיר מאד אחרי תקופה ממושכת".

סוכן בריטי נפגש עם הנשיא החדש, וצלאב האוול, וביקש ממנו למצוא את בתו של קרוצה. כאשר הבת, שלא זוהתה בשמה, הגיע לארמון הנשיאות, העניק לה האוול "המחאה עם כספו של אביה – אלפים רבים של פאונד", חשף דירלאב. "כעת היא אשת עסקים צ'כית עשירה מאד, מאד".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי