דולרים מזוייפים מציפים את סוריה והאזרח הוא הקורבן

נראה כי הקמפיינים הביטחוניים והמעצרים שהפעיל משרד הפנים בממשלת סוריה לא הצליחו להילחם בהפצת מטבע החוץ המזויף בהובלת הדולר האמריקני. צופים מייחסים כישלון זה לחולשת סמכות המשטר לאור נוכחותן של מיליציות המזוהות עם בעלות בריתה הזקוקות למימון והתפשטות הכאוס והפשע המאורגן.

מקורות של הטלוויזיה הסורית מתוך דמשק מצביעים על כך שהאזרח הממוצע הוא הקורבן בהתפשטותם של מטבעות זרים מזויפים, כתוצאה מכך שלא היה לו ניסיון מספיק בהתמודדות עם מטבעות זרים שהמשטר עובד איתם.

גורם מדמשק אישר לאתר הטלוויזיה בסוריה כי היו מעצרים של אזרחים רגילים שהיו בבעלותם דולרים מזויפים, כמו מ.א., שנעצר בגלל החזקת דולרים מזויפים.

בעוד אזרח אחר נעצר לאחר שעסק בקניית רכב מאחד מקציני המשטר. הקצין הציע לו לקבל את מחיר המכונית בדולרים, והוא הסכים מיד. מאוחר יותר, המוכר נעצר, שכן מחיר המכונית כלל מספר רב של שטרות מזוייפים של 100 דולר.

עשיית כסף

לפני מספר שבועות הודיע ​​הבנק המרכזי בסוריה על קיומם של כמויות גדולות של מטבע חוץ מזויף, שמקורו בשוק השחור, וקרא להימנע מקניית מטבע חוץ מגורמים לא מוסמכים ולפנות לבנקים ולחברות בורסה כדי להשיג את צרכיהם.

החוקר הכלכלי יונס אל-כארים מייחס את קיומו של מטבע זר מזויף לחולשת הרשות המרכזית כסיבה עיקרית. הוא הוסיף לאתר הטלוויזיה של סוריה כי התפשטות כל מיני פשעים והצורך של המשטר  לממן את המיליציות הנאמנות לו הפכו את תהליך ההונאה לקל יותר.

המחסור החמור במטבע חוץ והצורך בשוק בדולרים תרמו גם הם להפצת מטבעות מזוייפים בכדי לכסות צורך זה, והמיליציות מנצלות את המצב הזה ודולרים מזויפים מגיעים ממדינות שכנות לסוריה.

אל-כארים אומר כי מקור הדולרים המזויפים אינו מוגבל רק לסוריה בלבד, ישנם מקורות נוספים כמו עירק, לבנון וטורקיה, ופעילות הפשע המאורגן.

הוא מציין עוד שנוכחותם של דולרים מזויפים בשוק האזרחי מהווה כיסוי לצרכי השוק ולמימון מיליציות חמושות, ובמקביל לכסות את חולשת הרשות המרכזית ומדגיש את ההפקרות.

היועץ הכלכלי ג'לאל בכר מסכים עם אל-כארים כי אין מנגנון פיקוח חזק או מערכת כלכלית רגולטורית שיכולה לשלוט בתופעת התפשטות הדולרים המזויפים, שמשפיעה לרעה על הכלכלה הכללית.

הוא הוסיף לאתר הטלוויזיה של סוריה כי הכלכלה הסורית כיום הפכה לכלכלה העובדת לבעלי המשטר האמיתיים (איראן, רוסיה וסין). הוא מציין כי ישנם מטבעות מזויפים אחרים פרט לדולר המופץ בתחומי המשטר, כולל הלירה הסורית, הנחשבת למטבע המזויף בעולם, מכיוון שהשטרות החדשים  הודפסו ללא כיסוי נכסים או נכסים בינלאומיים באוצר הסורי.

הוא ממשיך, "יש לנו שפע של כסף מזויף בשילוב עם חוסר בכוח קנייה וירידה חסרת תקדים בערך הלירה הסורית ."

ואם מטבע החוץ המזויף מתפשט מעל עיני המשטר, כפי שמעידים הצהרות הבנק המרכזי בנושא, מדוע לא ניתן לשער כי קיימת תוכנית שמונחית על ידי המשטר לפגוע בשוק ההעברות הבלתי פורמלי על ידי פגיעה בלקוחות שוק זה, במיוחד לאור חוסר הניסיון של אזרחים אלה בהתמודדות עם מט"ח שזוייף?

זיופים של דולרים..סחר רווחי למיליציות התומכות במשטר, והקורבן הוא האזרח