תקיפת צה"ל בתגובה להפרחות הבלונים- האם ישראל פועלת נכון? דעה

כצפוי, חמאס לא הייתה מעוניינת בהסלמה נוספת בעקבות מצעד הדגלים ולא ביצעה ירי רקטי במהלך היום אתמול.
אך מנגד, בחמאס לא יכלו לשבת מהצד לאחר ההצהרות הרבות בתקשורת ע"י גורמים מדיניים כי לא יאפשרו לצעדת הדגלים לעבור בשקט, בנוסף לכך שארגון הטרור חמאס מנסה לבסס את המשוואה שאומרת שירושלים ועזה חד הן, בחמאס החליטו לשחרר רסן ואפשרו אתמול ליחידות הבלונים למיניהן להפריח בלוני תבערה ונפץ לעוטף עזה, מה שהביא ללפחות 10 שריפות ברחבי העוטף.
בנוסף להפרחות הבלונים חמאס איפשרה לפעולות הבלבול הלילי להתקיים במספר מוקדים ברחבי הרצועה אך במספרים נמוכים יחסית וללא פעולות חריגות, זאת כמובן מחשש להידרדרות המצב לידי הסלמה.

מנגד, בישראל קיימו אתמול הערכת מצב, בין היתר בנוכחות שר הביטחון והרמטכ"ל.
בנוסף, עפ"י הצהרות הפוליטיקאים של הממשלה היוצאת, בין היתר שר הביטחון בני גנץ ואף של הרמטכ"ל כוכבי (ניתן לראות תיאום בין הדרג המדיני לצבאי), "מה שהיה הוא לא מה שיהיה" וכי "ישראל לא תאפשר לחמאס לבצע טרור עממי על הגדר שיעבור ללא תגובה".
כאמור, אחד מהמצהירים היה שר הביטחון היוצא והנכנס, בני גנץ, כך שתיאורטית עליו חובת ההוכחה וכך גם ההמשלה החדשה מחוייבת להגיב לאירועי אתמול.

בישראל הבטיחו לאחר 'שומר החומות' כי התקיפות יהיו לא פרופרציונאליות וחזקות יותר ממה שהיה בעבר. במידה ואכן כך יהיה, לחמאס יהיה קשה לא להגיב בירי רקטי על תקיפות אלה והדרך מכאן ל"שומר החומות 2" מתקצרת מאוד.

אמש הגיעה תקיפת צה"ל בתגובה לפרחות הבלונים.
התקיפה כוונה לעבר שני מוצבי חמאס המשמשים את פעילי הארגון לקיום פגישות – 'מוצב הסוסים' בח'אן יונס ו'מוצב קריש' בדרום העיר עזה.
יש כאן שינוי מדיניות אך לא דרסטי.
מצד אחד אין כאן תקיפת מטרות איכות כפי שהובטח בתגובה להפרחות בלונים, אך מנגד זו לא תקיפה מביכה המתמקדת בעמדות תצפית ופירים לוגיסטיים.
יחד עם זאת, חשוב לשים את התקיפה בפרופורציות, בשונה מהדרך בה דו"צ שיווק אותה לציבור. מוצב קריש עצמו הותקף מספר פעמים במהלך שומר החומות כך שלא נשארו דברים חשובים לתקוף במוצב.
מדובר במוצבים המשמשים רק לפגישות כך שהם מורכבים ממספר מבנים פשוטים המכילים כיסאות ושולחנות ואינם מכילים ציוד יקר ערך.

זה לא סותר את העובדה שישראל פעלה נכון כשהחליטה להגיב ולא להכיל את השריפות מהבלונים, וכך הצליחה לגרוע מחמאס את ההישגים שניסה להשיג מאז שומר החומות בזירה הציבורית ולמנוע ממנו לבסס את המשוואה בעניין ירושלים.

עוד דבר מבורך בהתנהלות ישראל הוא הצהרת הכוונות דרך התקשורת. לא עוד "ישראל אינה מעוניינת בהסלמה" אלא "צה"ל ערוך… לחידוש הלחימה, למול המשך פעולות הטרור מרצועת עזה".
מוכנים, לא נרתעים מפעולות חמאס ולא נכנעים לתכתיבים שלו.

בחמאס הבינו שתגובה רקטית על התקיפות תכניס את הרצועה לסבב נוסף ולכן החליטו להבליג על התקיפות, מה שסייע לחמאס להבליג הייתה בין היתר העובדה שהתקיפות לא היו כואבות באמת.
זה מתווסף להבטחות השווא של חמאס בנושא הכסף הקטארי (הפרסום באלאח'באר (https://t.me/thethinkingman/1091) והראיון של סגנו של סנואר (https://t.me/thethinkingman/1104)) – הסופ"ש עבר והכלבים לא נבחו וישראל לא נכנעה לאיומים של חמאס.

כרגע ישראל נמצאת כשידה על העליונה. בחמאס מפחדים לפעול וזה כשבמקביל סוגיית שיקום הרצועה מקרטעת, שטח הדיג עדיין מצומצם והמעברים לא פתוחים לרווחה, הכל כמובן בגלל אי התקדמות בסוגיית השו"ן.

במהלך היום פרצו לפחות 4 שריפות בעוטף עזה מבלוני תבערה. ניתן לראות ירידה ניכרת בהפרחות, לא לחלוטין אך לא כמו אתמול, זה כחלק מהריסון של חמאס, שלא רוצה להפסיק את הפרחת הבלונים בצורה דרסטית (לאחר שאפשר זאת ביד חופשית יממה לפני כן) ואפשר להפריח בכמות קטנה (מאוד) עוד יום ע"מ לראות את תגובת ישראל וגם בשביל לרכך מעט את הביקורת מבית. להערכתי ההפרחות ייפסקו לחלוטין כבר מחר.
בעקבות המשוואה שמנסים לבסס בישראל, גם הלילה לכאורה צפוייה תקיפה ברצועה בתגובה על הבלונים.
במידה וישראל לא תגיב קינטית, היא תבלום את הישגיה במערכה ולא תצליח לבסס משוואה חדשה שתביא לשינוי המצב ברצועה (לטובת ישראל) בתקופה שלאחר שומר החומות.

תמונה

קרדיט: ערות הטלגרם האיש החושב