השפעת גיל המעבר על מוח האישה .. מחקר אמריקני מביא "חדשות טובות"

מחקר אמריקני שנערך לאחרונה הביא חדשות טובות לנשים על השינויים המתרחשים במוח לאחר גיל המעבר, והסביר כי שינויים אלה הם לרוב זמניים וכי לגופם יכולת לפצות ולהסתגל.

Wall Street Journal דיווח כי מחקר שנערך על ידי צוות מחקר משותף בין אוניברסיטאות וייל קורנל ואריזונה הראה כי "הגיל" משפיע על סביבת המוח, צריכת אנרגיה , נפח החומר האפור (המורכב מנוירונים) במוח פוחת,  מה שקורה גם עם החומר הלבן המכיל את הסיבים המחברים בין הנוירונים.

המחקר מצא כי אזורים במוח הקשורים לזיכרון וקוגניציה הראו גם רמות גלוקוז נמוכות יותר בקרב נשים בגילאי 45 עד 65.

אך המחקר הכיל גם חדשות טובות, מכיוון שתוצאותיו הראו כי מוחן של הנשים מפצה באופן חלקי על "ליקויים" אלה על ידי הגדלת זרימת הדם במוח וייצור המולקולה "ATP", שהיא מקור האנרגיה העיקרי לתאים.

"המחקר שלנו מצביע על כך שלמוח האישה יש את היכולת ליצור "נורמל" חדש לאחר גיל המעבר אצל רוב הנשים", אמרה החוקרת הראשית ליסה מוסקוני.

אך המחקר הזהיר מפני השפעות שליליות על נשים שיש להן גרסה גנטית הקשורה לסיכון גבוה יותר למחלת אלצהיימר, שכן נמצא כי יש הצטברות של יותר פלאקים של חלבון הנקרא "בטא עמילואיד" במהלך גיל המעבר בהשוואה לנשים וגברים ללא הגרסה הגנטית.

מוסקוני מסבירה: "מה שהיה מעניין באמת הוא שחומר אפור במוח גדל אצל נשים לפני גיל המעבר, ירד במהלך גיל המעבר, אך מאוחר יותר התייצב בחלקים רבים של המוח והגיע להחלמה מלאה לאחר גיל המעבר. "

היא ציינה כי התוצאות עדיין זקוקות למחקרים נוספים, אך כרגע הן מצביעות על כך שמוח האישה מסוגל להסתגל לאחר גיל המעבר.

החוקרת, ג'סיקה קלדוול, אמרה כי השינויים במוח המתרחשים בגיל המעבר יכולים להיראות שליליים, אך "מחקר זה באמת מראה שעבור רוב הנשים זה זמני, וכי תאי המוח חוזרים לאותה צורה שהיו לפני שהמחזור החודשי פסק".

מדענים אומרים כי הקשר בין מחלת אלצהיימר לגיל המעבר ראוי לבדיקה נוספת, וכאן קלדוול מסבירה כי אפילו נשים בסיכון לפתח אלצהיימר מראות גמישות בזיכרון "במשך זמן מה" למרות הימצאות פלאקים במוחן ושינויים מסוימים במבנה המוח.

היא ציינה כי המחקר "מסביר מדוע נשים בסיכון לאלצהיימר חוות התדרדרות מהירה יותר בבריאותן לאחר נקודת זמן מסוימת, בהשוואה לגברים בסיכון."

בהתחשב בשכיחות הגבוהה יותר של מחלת אלצהיימר בקרב נשים לאחר גיל המעבר, חשוב לדעת להבחין בין חסרונות ההזדקנות הרגילה לבין השינויים העשויים להעיד על מחלת אלצהיימר", אומרת ג'יל גולדשטיין, פרופסור חבר לפסיכיאטריה ורפואה בבית הספר לרפואה בהרווארד.

"עלינו לחקור מהם אותם מנגנונים המונעים מחלת אלצהיימר אצל נשים כדי שנוכל להגביר אותה," הוסיפה.

انقطاع الطمث المبكر يؤثر سلبا على الدماغ | الولايات المتحدة الأميركية أخبار | الجزيرة نت