הודעת אתיופיה כי המילוי השני לא ייושם במלואו … תמרון או נסיגה?

ד"ר מוחמד נסר אלם, שר ההשקיה המצרי לשעבר, אמר ל- Al Arabiya.net: ההחלטה אינה מפתיעה, והנסיגה של אתיופיה מהשלמת המילוי השני באה בניסיון להימנע מעימות עם מצרים וסודן

אתיופיה הודיעה כי תחל ביישום המילוי השני של סכר הרנסנס ב- 22 ביולי הקרוב, למרות התנגדויות מצרים וסודן.

שר המים, השקיה ואנרגיה באתיופיה, סלשי בקלה, אמר אתמול כי מדינתו תחל ביישום המילוי השני של הסכר ב 22 ביולי הקרוב, וכי היא במירוץ נגד הזמן להשלים כמה עבודות הנדסיות ב -13 השערים לפני שיחל המילוי הבא, והוסיף שהעבודה תעשה כדי להעלות את המעבר האמצעי לגובה 573 מטר במקום 595 מטר.

השר האתיופי אמר כי מצרים לא תיפגע מהמילוי השני בו מדובר על אגירת 130 מיליארד קוב מים מאחורי הסכר הגבוה, וציין כי סכר הרנסנס אמור להסתיים בשנת 2023, ואת שתי הטורבינות הראשונות שייצרו חשמל ניתן להפעיל כבר בחודש אוגוסט.

מוחמד נסר אל דין אלם
מוחמד נסר אל דין אלם

אך השאלה: האם ההכרזה של אתיופיה שהיא אינה מתכננת להעלות את המעבר האמצעי של הסכר לגובה של -595 מטר כמתוכנן, וכישלונה ליישם את המילוי השני במלואו, הינה תחילת נסיגה או תמרון?

ד"ר מוחמד נסר עלאם, שר ההשקיה המצרי לשעבר, אמר ל- Al Arabiya.net כי ההחלטה אינה מפתיעה, ונסיגתה של אתיופיה מהשלמת המילוי השני מגיעה – על פי תפיסתו – כניסיון להימנע מעימות עם מצרים וסודן. והוסיף כי הגבהת המסדרון ל- 565 מטר מתאימה להפעלת הטורבינות הנמוכות.

הוא מוסיף כי אתיופיה לא תיסוג לחלוטין מיישום הסכר או מביצוע המילוי השני, אך היא מכינה את הרקע לכך, מה שמחייב את מצרים וסודן להיות ערניים וקשובים ולעקוב אחר המתרחש בסכר.

המומחה המצרי עבאס שרקי אומר שלמרות שאתיופיה לא הצליחה להשלים את עבודות ההנדסה לאחסון 13.5 מיליארד מטרים מעוקבים, ייתכן שהיא תוכל לאחסן לא יותר מ -4 מיליארד מטרים, וכמות זו ניתנת לאחסון בקלות בשלושת השבועות הראשונים של יולי, ועוד -10 מיליארד מטר קוב בשנה הקרובה.

הוא הוסיף ל- "Al Arabiya.net" שתמונות לוויין אחרונות בסכר מגלות כי כמות המים אינו עולה על 5 מיליארד קוב, והמליץ ​​לסודן לרוקן כמויות ממי סכר רוזייר לאחר שאישר את האחסון המוגבל השנה לקליטת המים המגיעים מעונת השיטפון.

ראש ממשלת אתיופיה הודיע ​​לאחרונה על כוונתה של אתיופיה להקים מספר סכרים באזורים שונים במדינה, ואילו מצרים הגיבה לכך ובאמצעות דובר משרד החוץ המצרי באומרו כי הצהרה זו חושפת שוב את חוסר תום הלב של אתיופיה ואת ההתמודדות שלה עם נהר הנילוס ונהרות בינלאומיים אחרים שהיא חולקת עם מדינות שכנות כאילו היו נהרות פנימיים בריבונותה ואתיופיה רותמת אותן כדי לשרת רק את האינטרסים שלה.

מתח באזור

בעבר, סאמח שוקרי, שר החוץ המצרי, הדגיש כי יש להגיע להסכמה לפני המילוי השני של הסכר האתיופי, ואם מילוי זה יתבצע, יהיו לכך השלכות שאנו מנסים להימנע מהן מכיוון שזה יוביל למתיחות באזור.

הוא הצהיר כי משבר הסכר עלול לערער את היציבות במזרח אפריקה ובקרן אפריקה, שממנו אנו מבקשים להימנע, והדגיש כי מצרים לא תתפשר והיא לא מוכנה להינזק מכך.

לדבריו, מצרים עוקבת אחר התפתחויות באזור הסכר מדי שעה.

ראוי לציין כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אישר במהלך מגעים ודיונים עם מנהיגי העולם כי מצרים מקפידה על זכויותיה בנושא המים על ידי הגעה להסכם משפטי הוגן ומחייב המבטיח כללים ברורים לתהליך מילוי והפעלת הסכר.