מבזקי חדשות ליום 1-6-21 . מתעדכן

*- מקורות מקומיים: במטוס חיל האוויר F-5 של צבא איראן בבסיס דזפול .אירעה תקלה שבה נהרגו 2 טייסים חוסיין נאמי ואת קיאנוש בסטאמי.
ככל הנראה קיפחו את חייהם עקב הפעלת מערכת פליטה ACES II בתוך ההאנגר.

*- נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד. פתח פיו בהתקפה על כוחות הבטחון האיראנים, לאחר שלא אושר בבחירות הקרובות, וטען שהנזק שנגרם בנתנאז מגיע ל10 מיליארד דולר.

*- העיתון אל- אח'באר הלבנוני חשף כי במהלך מבצע שומר החומות והתוקפנות הישראלית האחרונה ברצועת עזה, תנועת "אנסאר אללה" התימנית יצרה קשר עם "חמאס" וביקשה קואורדינטות לאתרים אסטרטגיים במטרה לתקוף אותם באמצעות טיליי שיוט ומזלט"ים חמושים מתאבדים .

העיתון המשיך וחשף : יחד עם זאת, "חמאס" הודיע להנהגת צנעא שהמצב המבצעי הצבאי ברצועה טוב מאוד, ואם האויב יחצה את כל הקווים האדומים המוסכמים עם ציר ההתנגדות, אז "אנסאר אללה" יוכלו לבצע את התקיפות המתוכננות.

מנהיג תנועת אנסאר אללה, עבדול-מאליק אל-חות'י, מאשר כי כל זמן המבצע היה תיאום ותקשורת מול החמאס כדי לעקוב מקרוב אחר כל ההתפתחויות ולהתכונן לעשות את הנדרש. לא נמסרה תגובה מיידית מצד צנעא למה שנחשף בעיתון הלבנוני.

*- הסוכנות לאנרגיה האטומית הבינלאומית (IAEA) הודיעה :

בדו"ח הסוכנות שפורסם ב- 31 במאי, פורסם על ידי חדשות CBS,איראן מנעה מהסוכנות בקרה שוטפת וכי "לא הייתה לה גישה" למספר מרכזי מידע מאז ה- 23 בפברואר.

מרכזים אלו כוללים מידע ונתונים קריטים העוקבים אחר מאגרי האורניום של איראן וייצור המים הכבדים .

הנתונים וההקלטות שהיו נאספים בעבר ממרכזים אלו באמצעות ציוד מתקדם שנועד לפקח על מספר הצנטריפוגות ונתונים מצגי העשרת האורניום של הסוכנות וחותמות אלקטרוניות וכן הקלטות המדידה הרשומות על ידי מכשירים המותקנים בה.

מאז פברואר, למרות שלסוכנות הייתה גישה לבניינים רלוונטיים באתרי הגרעין פורדו ונתנז, כיום היא לא הצליחה לבצע ביקורת יומית על פי בקשתה , כך נאמר בדו"ח. הנקודה המטרידה ביותר בדו"ח היא שהסוכנות הבינלאומית אינה מצליחה לאמת מה איראן עושה בחלק מהאתרים. "

*- דו"ח של הבנק העולמי מתאר את קריסתה הכלכלית של לבנון שלא נראה כמותו ב 150 שנה האחרונות –

" המשבר החברתי והכלכלי בלבנון מדורג בין עשרת המשברים הקשים ביותר בעולם מאז אמצע המאה התשע עשרה.

התוצר המקומי הגולמי של המדינה צפוי להתכווץ לכדי 9.5% בשנת 2021, לאחר שהתכווץ ב -20.3% בשנת 2020 וב -6.7% בשנה שקדמה לה. התוצר המקומי הגולמי של לבנון צנח בקרוב ל -55 מיליארד דולר בשנת 2018 לכ -33 מיליארד דולר בשנת 2020, בעוד שהתמ"ג לנפש צנח בכ -40% במונחים דולר.

התכווצות אכזרית כזו בדרך כלל מובילה לסכסוכים או למלחמות באיזור כולו . "

*- העיתון הלבנוני אל-ג'ומוהריה מדווח הבוקר מפי מקורבים למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, שמצבו הרפואי השתפר מאז "נאום השיעולים" בשבוע שעבר והוא טוב יותר משהיה. לדברי אותם מקורבים, הוא סבל מאלרגיה עונתית (אביבית) ומדלקת ריאות ולא מקורונה. לפי הדיווח, אין זו הפעם הראשונה שהוא סובל מאותה אלרגיה ותסמיניה: "בעבר הוא טופל מבלי הדים ותשומת לב מיוחדת שכן הוא לא סבל מכך בעת אירועים שהיה צריך לנאום בהם, בניגוד למה שקרה הפעם". עוד דווח בעיתון הלבנוני כי הוא נמצא במעקב של רופא מומחה ולא נזקק לטיפול בבית חולים. אף צוין כי נעשתה התייעצות עם רופאים, כולל אחד בארה"ב כדי לקבל חוות דעת בעניין מצבו והייתה תמימות דעים כי מדובר באלרגיה ובדלקת ריאות וכי מזג האוויר היבש יסייע להחלמה, בנוסף לטיפול אנטיביוטי. עוד דווח בעיתון כי נסראללה ממשיך בפעילותו וממשיך לעקוב אחר שלל הנושאים בקצב מחושב והוא עומד בקשר בעת הצורך עם בכירי הארגון. גורם בכיר בחיזבאללה שהתקשר לנסראללה לפני יומיים כדי לדרוש בשלומו אמר לעיתון הלבנוני כי הוא חש שקולו טוב והוסיף כי יש לזנוח את השמועות שיוצאות מכיוון כזה ומכיוון אחר. העיתון גם ציין כי הנהגת הארגון הוציאה הנחיה למוסדותיו השונים למסור כי נסראללה במצב טוב ואין סיבה לדאגה. (רועי קייס כאן 11)