מבזקי חדשות ליום 31-5-21

*- התיירות בדובאי לא מתאוששת
נתונים סטטיסטיים רשמיים שפורסמו היום מצביעים על כך שהתיירות הנכנסת לאמירות דובאי בארבעת החודשים הראשונים של השנה ירדה ב -56% על בסיס שנתי. על פי הסטטיסטיקה שפורסמה על ידי מחלקת התיירות והשיווק המסחרי בדובאי, דובאי קיבלה 1.67 מיליון תיירים, לעומת 3.84 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד.

תחום התיירות, החשוב כל כך לדובאי, ספג מכה גדולה בגלל המגבלות הקשות שהטילה על כניסת זרים, עקב התפשטות מגיפת קורונה מאפריל עד יולי בשנה שעברה.

על פי הנתונים, הודו ניצבה בראש המדינות מבחינת תיירות נכנסת לדובאי מאז תחילת 2021 עם 390,000 מבקרים, אחריה רוסיה, 144,000, צרפת 62,000, ארצות הברית, 54,000 ופקיסטן 51,000.

*- סנקציות? ארה"ב רכשה נפט איראני!
ארה"ב מאשרת כי רכשה נפט מאיראן בשתי הזדמנויות במהלך החודשים האחרונים – הן בתקופת הנשיא טראמפ והן בתקופת מחליפו ביידן. לפי הדיווחים במהלך אוקטובר 2020, הגיעו הרכישות ל-36,000 חביות ביום. במרץ 2021 הכמות ירדה ל-33,000 חביות ביום.

ארה"ב לא פירטה כיצד התבצעו הרכישות אך נראה כי לא מדובר ברכש ישיר אלא דרך צד שלישי. זו הפעם הראשונה בה ידוע על רכש נפט איראני על ידי ארה"ב מאז שנת 1991.

*- איך הגיעה הלירה הטורקית לשפל של כל הזמנים
הלירה הטורקית הגיעה אתמול לשפל של כל הזמנים עם שער של 8.6145 לירות לדולר. מדובר בירידה של יותר מ-13% מאז תחילת השנה. הנפילה ביום שישי הגיעה אחרי דיווחים כי הנשיא ארדואן פיטר עוד בכיר בבנק המרכזי – השלישי שהולך הביתה מאז חודש מרץ בהוראת הסולטאן. הפיטורין הללו מגבירים את חשש המשקיעים כי אנשי המקצוע בבנק המרכזי לא יוכלו ליישם את מדיניותם שנועדה להילחם באינפלציה וייאלצו להוריד את הריבית במשק.

מה שעוד תורם לירידת הלירה בימים אלה זו אי הבהירות הפוליטית. בימים האחרונים סאדאת פקר, מאפיונר טורקי, מאשים באמצעות הרשתות החברתיות בכירים בשלטון בקשרים עם הפשיעה המאורגנת. כל ההתפתחויות האלה מביאות לקריאות מהאופוזיציה אך גם מתוך מפלגתו של ארדואן להקדים את הבחירות.

*- לבנון: נגמר הכסף לתרופות
המצב בלבנון מחמיר מיום ליום. הבנק המרכזי הודיע אמש כי אין באפשרותו לממן עוד יבוא תרופות מסובסדות אלא אם כן יופרו תקנות הנוגעות לשימור מינימום יתרות בבנקים. חמאד חסן, שר הבריאות בממשלה הזמנית נפגש עם בכירי הבנק במטרה לגרום לו לשחרר כספים לייבוא התרופות, אך נענה בשלילה להקצות 1.3 מיליארד דולר לצורך כך.

יתרות המט"ח של לבנון נחתכו בחצי מאז החל המשבר במדינה בסוף 2019 מכ-30 מיליארד דולר לכ-15 מיליארד דולר בסוף מרץ 2021. לבנון המצויה במשבר פוליטי עמוק מקצה בכל שנה כ-6 מיליארד דולר לסובסידיות אך מתקשה לגייס תרומות או סיוע מבחוץ עקב חוסר היכולת לבצע רפורמות.

*- חוזרים למצרים
התיירים מתחילים לחזור למצרים ובארץ הנילוס מעריכים כי ההכנסות מתיירות יסתכמו השנה בין 6 ל-9 מיליארד דולר. לצורך השוואה בשנה שעברה – שנת הקורונה – הגיעו ההכנסות מתיירות ל-4 מיליארד דולר בלבד, לעומת 13 מיליארד דולר בשנת 2019. יצוין כי ההכנסות מתיירות מהוות אחד ממקורות המט"ח החשובים ביותר של מצרים ביחד עם ההכנסות מתעלת סואץ, ייצוא הגז והעברות מעובדים בחו"ל.

משרד התיירות המצרי מסר כי מתחילת השנה ממוצע כניסות התיירים הזרים מגיע ל-500 אלף, 60% ממדינות מזרח אירופה ו-20% ממדינות המפרץ.

*- הפלסטינים אוסרים כניסת מוצרי "תנובה"
ביום חמישי, החליט משרד הכלכלה הלאומי הפלסטיני לאסור על כניסת מוצרי חברת "תנובה" הישראלית לשוק הפלסטיני. המשרד שמקום מושבו בראמאללה נימק את הצעד באי עמידה בהוראות הטכניות הפלסטיניות המחייבות, ובמיוחד בכל מה שקשור לתווית ולתוקף המוצרים.

המשרד הצהיר בהודעה לעיתונות כי הודיע בעבר לחברה כי עליה לפעול ולתקן את שיווק מוצריה בהתאם להוראות הטכניות הפלסטיניות. המועד האחרון לשינוי חל שלשום והוא חלף מבלי שתנובה נקטה בהליכים הנדרשים. בימים האחרונים הושמעו ברשתות קריאות מצד פלסטינים להחרמת מוצרים ישראלים לאור המצב בירושלים. עם זאת, בעבר חרמות שהוכרזו על מוצרים ישראלים בשוק הפלסטיני לא צלחו.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין