ארצות הברית עוקבת אחר ספינות מלחמה איראניות מול חופי אפריקה

רשויות הביטחון הלאומי האמריקניות עוקבות אחר שתי ספינות איראניות שמאמינים כי הן מפליגות לוונצואלה, במהלך פרובוקטיבי איראני חדש בזמן מתיחות ביחסים בין וושינגטון לטהרן.

אתר החדשות האמריקאי –  " פוליטיקו " , המסתמך על שלושה אנשים המכירים את המצב, אך סירבו לחשוף את זהותם,מדווח כי הפריגטה האיראנית ומיכלית נפט שהוסבה לבסיס צף – "مكران" – מכארן , שטים דרומה לאורך החוף המזרחי של אפריקה.

הבסיס הצף – "مكران" – מכארן : 

تعرف على "مكران".. أكبر قطعة بحرية في الأسطول الإيراني

המקורות שהאתר ציטט הצביעו על כך שארה"ב אינה יודעת את היעד המדויק של שתי הספינות, אך הם מאמינים כי בסופו של דבר הם עשויים להגיע לוונצואלה.

איראן וונצואלה מקיימים יחסים הדוקים במהלך השנים האחרונות, ושיתוף הפעולה שלהם כולל משלוחי בנזין, מיזמים משותפים למפעלי מכוניות ומלט, ושניהם נתונים לסנקציות של ארה"ב.

בדו"ח נאמר כי בכירים בממשלתו של הנשיא ניקולה מדורו אמרו כי הפלגת ספינות מלחמה האיראניות לקראקס תהיה טעות, על פי מי שמכיר את הדיונים, אך לא ברור אם מדורו הגיב לאזהרה.

האתר הוסיף כי גורמים אמריקאים עוקבים אחרי מסלול הספינות, אך נכון ליום שישי בבוקר הם עדיין שטו דרומה.

האתר ציטט גורם יודע דבר לפיו מחוקקים אמריקאים התבשרו בימים האחרונים כי וושינגטון מאמינה ששתי הספינות שטות לכיוון ונצואלה, למרות שישנה אפשרות שהיעד עשוי להשתנות.

מדו"ח האתר עולה כי נוכחותן של ספינות איראניות בחצר האחורית של אמריקה מהווה אתגר בפני וושינגטון באזור, וזה עשוי לעודד את הדיון בדבר פתיחתו מחדש של הנשיא ג'ו ביידן במשא ומתן עם איראן.

כלי תקשורת איראניים טענו בעבר כי ספינת מכראן באורך 230 מטר שהוזמנה השנה יכולה לשמש פלטפורמה למשימות לוחמה אלקטרוניות ולמבצעים מיוחדים. על פי התקשורת האיראנית היא מסוגלת לשאת שישה עד שבעה מסוקים, כמו גם מזל"טים.

בדו"ח האתר נאמר כי עיתוי המהלך האיראני אינו מתאים למי שמקווה להפחית את המתח עם טהרן.

ראוי לציין כי איראן והמעצמות הגדולות המעורבות בהסכם 2015 היו בשיחות בווינה מאז תחילת אפריל, וביקשו להחיות את ההסכם שארצות הברית פרשה ממנו באופן חד צדדי בשנת 2018 בתקופת כהונתו של נשיא המדינה לשעבר, דונלד טראמפ שהטיל סנקציות כלכליות קשות על איראן.

أميركا تراقب سفنا حربية إيرانية قبالة سواحل أفريقيا