השבוע שבין ה-21.5.21 ל- 27.5.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- אנשי החמא"ס, מנסים לקבע תודעת נצחון בסבב הלחימה האחרון לאחר הפסקת האש, למרות שטענות אלה נתקלות במציאות הקשה, של ההרס והגופות בעזה, ועליית היהודים להר הבית. על רקע זה, מזהיר יחיא סנואר, ראש החמא"ס בעזה, כי לקראת הסבב הבא, מכין ארגונו אלפי מחבלים מתאבדים לביצוע פיגועי תופת בתוך ישראל.
*- פגיעה קשה במעמד הרש"פ בעקבות סבב הלחימה, המופתי מטעם הרש"פ מגורש ממסגד אלאקצא בקריאות: "כלבי הרשות החוצה".
*- למרות זאת, עומדת הרש"פ במוקד סבב דיפלומטי בינלאומי נרחב, שכלל ביקורים של שרי החוץ האמריקאי והמצרי, תוך הכרזה אמריקאית על הזרמת סיוע כלכלי נרחב, ופתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.
*- המשך נסיונות לביצוע פיגועים והפרות סדר בהיקף נרחב איו"ש ומזרח ירושלים. על רקע זה, נורה למוות מבוקש איש פת"ח בראמאללה.

ובהרחבה:

השבוע הנוכחי נפתח בהכרזה על הפסקת אש וסיום מבצע "שומרי החומות", שהושגה בתיווך מצרי וקטרי. מיד לאחר מכן החלו אנשי החמא"ס בחגיגות ניצחון בעזה, באיו"ש, במזרח ירושלים, כולל הר הבית, ובקרב ערביי ישראל. זאת, במטרה ליצור תחושה ציבורית שהמערכה הסתיימה בנצחונם, לאחר שהצליחו לירות מעל ל- 4,000 רקטות לעבר ישראל כמעט ללא הפסקה. דובר "גדודי עז אלדין אלקסאם", אבו עבידה, אף ניסה לטעון שישראל נכנעה לדרישה לסלק את אנשיה מהר הבית, ולהימנע מפינוי הערבים המתגוררים בבתי יהודים בשכונת שמעון הצדיק ובכפר התימנים בסילואן. טענות שישראל הכחישה
חלק מאמינותו של דובר "גדודי אלקסאם" נפגמה, לאחר שחודשה עליית היהודים להר הבית, מה שעורר לא מעט ביטויי לעג וביקורת כלפי קריאות הניצחון של החמא"ס, שאנשיה ניסו בתורם לטעון שגם אבו מאזן והרש"פ, שביטלו את הבחירות בנימוק של הגנה על ירושלים, צריכים גם הם לתת את חלקם. מנגד, העיכוב במימוש צוי הפינוי לבתים היהודיים בשמעון הצדיק וכפר התימנים, ודחיית ההכרעה בנושא ע"י בג"ץ, כן מעוררת טענות שלפחות בסוגיה זו, ישראל נכנעה לחמא"ס.
טענות הרהב של החמא"ס אודות הנצחון ההיסטורי על צה"ל נתקלו בהמשך, בתמונות הקשות של גופות מעל ל- 20 פעילי חמא"ס וגא"פ שגופותיהם חולתו מהמנהרות המופצצות, בעיקר בגזרת ח'אן יונס. חמא"ס. כל זה, לא הפריע ליחיא סנואר, שהסתתר כל ימי הלחימה, לצאת לסיבובי נצחון ברחבי עזה, לפקוד את בתי האבלים של הרוגי הלחימה, ולהכריז שצה"ל הצליח לפגוע בפחות מ- 5% מרשת מנהרות החמא"ס, המקיפות לטענתו מעל 500 ק"מ. סנואר, הוסיף, כי בעקבות הלחימה, בנתה החמא"ס מערך המונה אלפי מחבלים מתאבדים, המוכנים לתקוף את ישראל, במידה והלחימה תחודש. אנשי הקסאם קיימו במקביל תהלוכות נצחון ברחבי הרצועה, כדי לודא שאיש ברחוב אינו מעיז לצאת נגדם בעקבות הלחימה, למרות אוירת היאוש והדכדוך. עוד ציין, כי ישמח מאוד אם תממש ישראל את איומה ותיתן לו את הכבוד להפוך ל"שהיד". נאחל לו שהוא יזכה לכבוד זה מוקדם ככל הניתן.

הנה תמונות מ"סבב הנצחון" של סנואר:

לעומת זאת, מנסים בחמא"ס לתגמל את אנשי התקשורת שעמדו לצידם במהלך ימי הלחימה, ובראשם: ואיל דחדוח, כתב רשת "אלג'זירה" בעזה, הרשת שמילאה תפקיד מרכזי בגיוס התמיכה הציבורית והבינערבית בחמא"ס. מנגד, ספג מאתיאס שמאלי, מנכ"ל אונר"א ברצועה ביקורת ואיומים על חייו, לאחר שבראיון טלויזיוני שיבח את ישראל על מאמציה לא לפגוע במטרות אזרחיות, גם כשאלה היו קרובות ליעדים צבאיים של ארגוני הטרור. זאת, על אף קרבתו הרבה לכל הפלגים ודאגתו הבלתי מוסתרת לכל עניין פלסטיני משך שנים.
במקביל, כבר מתחילים אנשי החמא"ס לנסות לכרסם ברגיעה ע"י שיגור מצומצם של בלוני תבערה בנסיון לבחון את תגובת ישראל, תוך שהם מדגישים שלא יאפשרו לישראל בשום אופן ליצר מציאות חדשה מול עזה.
חשוב לציין שהרחוב העזתי אינו טיפש. הכרזות הנצחון של החמא"ס לא משכנעות אפילו את אלה שמשמיעים אותן. עזה חוותה הפצצות קשות. אלפים חיים בטראומה והיסטריה. ההרס ברחובות עצום, תנאי החיים הקשים ממילא הפכו קשים עוד יותר. חשמל מסופק משך פחות מ- 4 שעות ביממה לרוב התושבים, פרט לקומץ של בני משפחות העשירים, רובם מקורבי החמא"ס, המקבלים חשמל מהגנרטורים. אלה כבר חזרו אפילו לפקוד חלק מבתי הקפה, ובראשם האתר המכונה: "הכפר המאלדיבי", שנפגע בהפצצת חיל האויר על מסתור הצוללות הלא מאוישות של החמא"ס.

הנה תמונות המתעדות חלק מן ההרס בעזה:

יצויין, כי כחלק מהנסיון להרגיע את הרחוב, הודיעו אנשי החמא"ס על סבב נוסף של חלוקת כסף קטרי לנפגעי סבב הלחימה האחרון, למרות שישראל לא אישרה בשלב זה את כניסת השגריר הקטרי מחמד אלעמאדי לעזה. יצויין, כי ממשלת קטר הכריזה על הקצאת חצי מליארד דולר לשיקום הרצועה.
במקביל הגיע לעזה דרך רפיח שיירת ענק של סיוע הומניטארי מצרי לעזה. המצרים, לא פועלים רק מתוך מניע הומניטארי, אלא בראש וראשונה מחשש להגירה המונית של עזתים, שחלקם גם עשוי להיתקע במצרים.
ברקע לדברים, הרש"פ מוצאת עצמה כמפסידה הגדולה של הלחימה בעזה. אחרי שאיבדה לגיטימציה ציבורית, בהחלטה לבטל את הבחירות, מה שהוכיח שאין לרש"פ תמיכה ברחוב. הפסידה הרש"פ את הלגיטימציה של מי שמגינה על ירושלים, כשהחמא"ס נחלצה להגנת הערביות והאסלאמיות של העיר, בעוד הרש"פ משקיפה מן הצד. לא פלא, שהמוני המתפללים במסגד אלאקצא סילקו מהבימה את המופתי מחמד חוסין בקריאות קצובות: "כלבי הרשות החוצה" ו"יא עבאס יא ג'אסוס" (משת"פ), לאחר שהמופתי סירב לקיים תפילה מיוחדת לכבוד ההרוגים, הנקראת : "תפילת הנעדר", ושיבח את יו"ר הרש"פ על הנהגתו החכמה. לא בכדי, הכריז השיח' עכרמה צברי,המופתי לשעבר של ה"רשות", שמבצע "שומר החומות" (חרב ירושלים, כפי שקוראים לו אנשי החמא"ס), מצביע שהשמדת מדינת ישראל כבר קרובה ביותר.

הנה תמונות מהר הבית ביום שישי האחרון:

למרות הביקורת ואובדן הלגיטימציה, עמדה הרש"פ בסימן של פעילות דיפלומטית נרחבת, נוכח העדר כתובת חלופית. בין היתר ביקרו השבוע בראמאללה שר החוץ המצרי אחמד שכרי שקרא בתום פגישתו עם אבו מאזן לכינון ממשלת אחדות פלסטינית והכריז שארצו תפעל לקדם את המהלך. על רקע זה, קרא גם חסין אלשיח', חבר הנהגת הפת"ח לחמא"ס לחדש את הדיאלוג הבינאירגוני. מיותר לציין שבחמא"ס אפילו לא התייחסו לדברים.
בנוסף הגיע לראמאללה גם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, כחלק מסבב מזרח תיכוני שכלל גם את ישראל, ירדן ומצרים. בלינקן הכריז על הזרמת סיוע אמריקאי לפלסטינים בעיקר באמצעות אונר"א וארב"ל בסך 360 מליון, בנוסף, הודיע על פתיחה מחודשת של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים. למרות זאת, קידמו אנשי השמאל הפלסטיני את בלינקן בהפגנת מחאה במרכז ראמאללה.
ואחרי כל אלה, נמשכים גילויי המתיחות ונסיונות הפיגוע גם באיו"ש ובירושלים. במסגרת זו נרשם פיגוע דקירה באזור המטה הארצי בירושלים, ע"י מחבל תושב כפר עקב, שהצליח לפצוע באורח קל ובינוני שני שוטרים טרם שנוטרל.
גם השבוע נשמכים יידויי אבנים רבים יחסית ברחבי איו"ש הן לעבר כוחות צה"ל והן לעבר המתיישבים, אם כי סיום הלחימה ברצועה הביא לירידה מויימת בהיקף התופעה.
בד בבד, אסיר משוחרר, איש פת"ח ממחנה אמערי, נורה למוות בראמאללה במהלך נסיון מעצר. בתקשורת הפלסטינית עולה הערכה, כי ההרוג לא היה היעד האמיתי לנסיון המעצר אלא בן דודו שהינט מבוקש מוכר.
בתחום הפנימי, ממשיכה מגיפת הקורונה להפיל חללים. אמנם לא בהיקפי השיא שכבר נרשמו לפני מספר שבועות, אך מגמת הירידה בתחלואה נבלמה, ומסתמנת עליה מחודשת של מספר החולים.
בתחום בטחון הפנים, התחדשו חלק מסכסוכי החמולות, והשבוע נורה למוות ילד בן 9 בכפר ענאתא, לאחר שנפגע מכדור תועה במהלך סכסוך חמולות.
ולסיום, בשבוע הבא, אמורות להתקיים בחינות הבגרות. כתוצאה מהלחימה ברצועה, סוכם לדחות את הבחינות ברצועה, ולא לקיימן יחד עם הבחינות באיו"ש כמקובל, אלא לקבוע מועד מאוחר יותר עבורן.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש