מפציצים רוסים בעלי יכולות גרעיניות נוחתים בסוריה. מה המטרה?

לראשונה, מפציצים רוסיים "בעלי יכולת גרעינית" נוחתים בבסיס האוויר "חמיימים" בסוריה, שם הודיעה מוסקבה כי שלושה מפציצים מדגם טופולב 22-M3 נשלחו לבסיס הממוקם במזרח מחוז לטקיה, שבצפון מערב סוריה.

אז מה המשמעות של נוכחותו של טופולב בחמיימים?

ניתוח שפורסם על ידי אתר "THE DRIVE" אומר כי הימצאותם של מטוסים אלה בחמיימים, בתוך טייסת מטוסי הקרב הרוסיים בסוריה, פירושו "שהם יישארו לתקופה ארוכה" ויש להם עדיין תפקיד ,שהם עשויים למלא. במלחמת סוריה. "

רויטרס ציטט את משרד ההגנה הרוסי באומרו כי מפציצים אלה "יבצעו אימונים באזורים מעל הים התיכון, לפני שיחזרו לבסיסי האוויר הקבועים שלהם ברוסיה."

ראוי לציין כי מפציצים אלה שימשו בעבר בסוריה, כדי להגן על משטר בשאר אל-אסד, כאשר הם שוגרו מבסיס האוויר מוזדוק בצפון הקווקז, שיש לו מסלולים המסוגלים להכיל מפציצים כאלה, אך כעת לנוכחותם בבסיס האווירי הרוסי בסוריה  יש מימד אסטרטגי.

הפעלת מפציצים אלה מחמיימים תגדיל את יכולתם לשאת את הפצצות שישמשו בסוריה, ואף תגדיל את מספר התקיפות האוויריות.

מניתוח "THE DRIVE" עולה גם כי מפציצים אלה יספקו למוסקבה את היכולת לבצע תקיפות באזורים שונים במזרח התיכון או בצפון אפריקה, ובמיוחד בלוב.

רוסיה ביצעה מספר שינויים בשדה התעופה חמימים כדי להתאים למפציצי טופולב
רוסיה ביצעה מספר שינויים בשדה התעופה חמימים כדי להתאים למפציצי טופולב

רוסיה ביצעה שידרוגים רבים בשדה התעופה חמיימים, שכן\\ם הוארכו מסלולי ההמראה והנחיתה, מה שמאפשר הפעלת מטוסי קרב מסוגים רבים כולל מטוסים כבדים.

רוסיה האריכה את מסלולי ההמראה עד 10,500 רגל, מה שמאפשר למטוסים אלה לנחות ולהמריא כראוי, במיוחד מכיוון שהם עשויים להיות עמוסים בתחמושת מרובה.

כמו כן מוסקבה תבדוק דגמים חדשים יותר של מפציץ זה (Tu-22M3M), המהווה גרסה מעודכנת של הדגם הישן, וכולל ציוד מתקדם חדש, מכ"מים, שליטה דיגיטלית ומערכת ניווט מודרנית.

טופולב (22-M3) והמלחמה בסוריה

מטוס קרב רוסי בבסיס האווירי חמימים במחוז לטקיה
מטוס קרב רוסי בבסיס האווירי חמימים במחוז לטקיה

מפציץ ה- Tu-22-M3 יכול לשאת טילי קרקע-אוויר מונחים במשקל כבד, אך השימוש בו בסוריה הוגבל לנשיאת "פצצות נפילה חופשית", על מנת לאפשר לו לשאת את מספר הפצצות הגדול ביותר האפשרי ,המגיע עד 6000 ק"ג. במקרים מסוימים, הוא עשוי להגיע למשקל מטען העולה על 23,000 ק"ג.

מנובמבר 2015 עד אוגוסט 2018 ביצעו מפציצי טופולב 369 תקיפות אוויריות קרביות בסוריה.

באוגוסט 2016 ניסתה רוסיה לקבל אישור נחיתה למטוסים אלה בבסיס האוויר של חמאדן באיראן, אך זמן קצר לאחר מכן חזרה טהראן מההיתר להשתמש בבסיס זה על ידי מוסקבה.

בתקיפות אוויריות תועדו מפציצים אלה כשהם מטילים 12 פצצות, ששקלו כל אחת רבע טון חומר נפץ, ובתקיפות ספציפיות אף השליכו פצצות במשקל של כ -3000 קילוגרם כל אחת.