מבזקי חדשות ליום 6-5-2021. מתעדכן

*- באיראן מצאו את האשם בהפסדי המיליארדים

התביעה הכללית באיראן החליטה להגיש כתב אישום חמור כנגד ואליאללה סייף (בתמונה), נגיד הבנק המרכזי לשעבר. הוא מואשם בבזבוז של עשרות מיליארדי דולר וניהול כושל של כספי ציבור. כתב האישום שהוגש היום בטהראן נכתב כי הוא אחראי על אבדן 30 מיליארד דולר ו-60 טון זהב במהלך כהונתו בין 2013 – 2018. סייף, שנחשב מקורב לנשיא רוחאני פוטר זמן קצר לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על יציאת ארה"ב מתכנית הגרעין. עוד לפני ההודעה, שער הריאל האיראני החל בצניחה. מאז שפוטר נאסר על הנגיד לשעבר לעזוב את איראן עקב החשד ל"שחיתות".

*- אלה התנאים שמציעה איראן למתגייסים החדשים בסוריה

לפי מקורות בסוריה, אנשי משמרות המהפכה האיראנים פתחו מחדש בימים האחרונים את האפשרות לגיוס מקומיים למיליציה שלה בעיר אל-מיאדין באזור הכפרי המזרחי של דיר א-זור. לדברי אותם מקורות, משמרות המהפכה מחפשים מתגייסים חדשים הן לתפקידים מינהליים והן לתפקידי לוחמים. מדובר ב- 15 ימי שירות בחודש ומספר ימים דומה של חופשה. השכר המוצע הוא כ -40 דולר בחודש, שווה ערך ל -120,000 לירות סוריות. בנוסף כל מתגייס מקבל סל מזון וגישה לשירותים רפואיים כולל לבני המשפחה במרכזים הרפואיים ובבתי החולים הנשלטים על ידי איראן באזור זה.

*- סעודיה מרחיבה את המלחמה בהברחות של חיזבאללה
לפי מקורות בביירות, סעודיה החליטה להטיל איסור מוחלט על ייבוא מוצרי מזון מלבנון. לפני כעשרה ימים הודיעה ריאד כי לא תאפשר עד להודעה חדשה יבוא תוצרת חקלאית מלבנון עקב ניצולו לטובת הברחות הסמים. בלבנון ובמפרץ ברור מי עומד מאחורי הברחת הסמים. בינתיים משרד התעשייה הלבנוני הצהיר היום שלא קיבל הודעה רשמית מסעודיה על הרחבת האיסור על שליחת מוצרי המזון הלבנוניים לסעודיה. פוליטיקאים ופעילים המתנגדים לחיזבאללה טוענים כי חידוש היצוא אפשרי אם יבוצע פיקוח בגבולות וכן בשדה התעופה ובנמלי ים. הצחיקו את נסראללה…

*- "סנונית" ראשונה במעבר ארז אחרי למעלה משנה…

גורמים בעזה מדווחים על יציאתו של איש העסקים הראשון מהרצועה דרך מעבר ארז מאז תחילת מגפת קורונה לפני יותר משנה. מי שזכה בכבוד הזה הוא איש העסקים יאסר אחמד אלחיסי, מנהל חברת אל-חיסי לתעשייה, סחר כללי וקבלנות. הוא יצא מרצועת עזה לפני מספר ימים לשטח ישראל לאחר שקיבל אישור מיוחד.

אל-חיסי עזב את רצועת עזה כדי לעקוב אחרי פרויקט שמבצעת החברה שלו בגדה המערבית, ששוויו מגיע למיליוני דולרים.
מעבר ארז הוא היחיד דרכו ישראל מאפשרת לסוחרים ואנשי עסקים עזתים לצאת לגדה המערבית, לישראל ולירדן. בנוסף, מספר מועט של חולים מרצועת עזה משתמשים במעבר זה לצרכי קבלת טיפול.

סוחרים ואנשי עסקים מעזה ממתינים בקוצר רוח, בעיקר עם סיום חודש רמדאן, שתחודש תנועתם דרך מעבר ארז בצפון הרצועה במסגרת ההקלות הישראליות עקב ההשתלטות על מגפת קורונה. הפלסטינים טוענים כי סגירת המעבר על ידי הצד הישראלי גרם לסוחרים ולאנשי עסקים הפסדים כספיים גבוהים וגרם לאובדן הזדמנויות עסקיות רבות. הסוחרים דורשים עתה משלטונות חמאס לפטור אותם מאגרות ומכס לתקופה זמנית עד להשבת פעילותם הכלכלית.

*- "ארדואן סוכן הנדל"ן הגדול בעולם"

טקין בינגול, חבר פרלמנט מטעם האופוזיציה הטורקית כינה את הנשיא ארדואן "סוכן הנדל"ן הגדול בעולם". הוא הסביר כי בשני העשורים האחרונים בהם שולטת מפלגתו של הסולטאן שווי הפרטות נכסי המדינה הגיע לכ-62 מיליארד דולר. בין השאר, כך לפי בינגול הופרטו 3000 יחידות קרקע שהיו שייכות לחברות ממשלתיות. בין הנכסים שהופרטו כאלה השייכים לחברות המובילות במשק הטורקי כמו חברת החשמל, יצרנית הסוכר "טורקסוכר" וחברת פטרוכימיקלים גדולה. בינגול הזהיר שמפלגת השלטון מתכננת למכור בשנה הנוכחית עוד נכסים ממשלתיים למרות שהמדינה "הגיעה לפשיטת רגל". יצוין כי במהלך השנים נטען כי ההפרטות בטורקיה "תפורות" כך שמי שנהנה מהנכסים הם מקורבים לנשיא ולמפלגתו.

*- עדכון מעניין לגבי מצבו של הריאל האיראני

מזמן לא דיווחנו כאן על מצבו של הריאל האיראני. נוכח השיחות בוינה והאפשרות הסבירה כי הסכם הגרעין יחודש תוך הסרת סנקציות הריאל במגמת התחזקות. היום שערו בשוק השחור נסגר על 221,500 ל-1 דולר, התחזקות של כ-0.5%. ביום ראשון הריאל התחזק בכ-4%. מאז סוף חודש מרץ, רשם המטבע האיראני התחזקות של קרוב ל-14.5%.

בטהראן שוררת אופטימיות לגבי השיחות ובסוף השבוע הביעו בכירים את ביטחונם כי איראן תוכל להגדיל את ייצוא הנפט ל-2.5 מיליון חביות ביום זמן קצר לאחר הסרת הסנקציות. לצורך השוואה, מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין בשנת 2018, ייצוא הנפט האיראני צנח אל מתחת ל-500,000 חביות ביום.

*- המצרים צמאים

אם מישהו היה צריך סיבה למה המצרים בהיסטריה מסכר הרנסנס של אתיופיה הנה הנתונים. דובר משרד משאבי המים וההשקיה המצרי, מוחמד ע'אנם, אמר כי הגירעון הכולל של מצרים בתחום המים מסתכם ב -54 מיליארד מ"ק בשנה. הוא הגדיר את מצרים כמדינה שסובלת מ"עוני מים ". לדבריו צריכת המים לנפש במדינה אמורה הייתה להיות 1000 מ"ק, אך היא מגיעה ל -550 מ"ק.

נהר הנילוס מספק למצרים כ 55.5 מיליארד מ"ק והשאר מגשמים ומי תהום. לדבריו, מצרים זקוקה ל -104 מיליארד מ"ק מי שתייה מדי שנה.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין