"טילים רב לאומיים": איראן מאפשרת למיליציות לייצר נשק בארבע מדינות ערב

מאמר מחקרי שפורסם לאחרונה על ידי המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים (IISS) ציין כי איראן מבקשת באמצעות כוח קודס של משמרות המהפכה לספק למיליציות הנאמנות לה בארבע מדינות ערביות טילים ארוכי טווח ומדויקים יותר מאשר הם מחזיקים כיום, מה שיהווה איום על ביטחונה של מדינת ישראל במקרה של מלחמה.

על פי מגזין פורבס , משמרות המהפכה האיראנים הקימו רשת רחבה של מיליציות חזקות ומשפיעות יותר ויותר באזורים שונים במזרח התיכון כדי לענות על צרכיה של טהרן להגדיל ולהרחיב את השפעתה.

לדברי המומחה האיראני נאדר אוסקוי, כוח קודס הצליח לגייס, לחמש ולארגן עד 200,000 לוחמי מיליציה הנאמנים לטהרן.

בשנים האחרונות משמרות המהפכה האיראנים סיפקו לרבים מהקבוצות הללו טילים וטילים ארוכי טווח מדויקים יותר, בנוסף לתמיכתם ולסיוע בפיתוח יכולותיהם לייצר נשק זה באופן מקומי.

המאמר של המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים שכותרתו "טילים רב לאומיים: הגישה החדשה של איראן להפצת טילים" קובע כי המשטר בטהרן ככל הנראה מתכוון "לאפשר לכל סוכניו הגדולים באזור לייצר באופן עצמאי נשק ארטילרי וטילים מונחים מדויקים."

לבנון

המיליצייה המצליחה ביותר של איראן היא ללא ספק חיזבאללה, שכן משמרות המהפכה האיראנים סייעו בהקמתה לאחר מלחמת לבנון בשנת 1982, שלחמה 18 שנים בצבא ישראל עד לנסיגתו מדרום לבנון בשנת 2000.

מאז מלחמת 2006 שהובילה לפגיעה גדולה בתשתיות בלבנון, חיזבאללה וישראל נמנעו מהסלמה מסוכנת, ואילו איראן פעלה לספק למיליציה השיעית הזו בחמש עשרה השנים האחרונות ארסנל גדול של טילים.

ואם מיליציית חיזבאללה במלחמת 2006 השתמשה בטילים לא מדויקים וקצרי טווח לתקוף ערים ועיירות בצפון ישראל, כיום, על פי דיווחי המודיעין, הם מחזיקים בכמויות גדולות של טילים ארוכי טווח המסוגלים להגיע לכל שטח ישראל.

המחקר של המכון הבינלאומי הצביע על כך שמשמרות המהפכה האיראנים סייעו לחיזבאללה בבניית מפעלים לייצור טילים בלבנון כדי לעזור לו להגדיל את הארסנל ולשפר את דיוק הטילים שלו.

בשנת 2019 העריך צה"ל כי חיזבאללה מחזיק בעשרות טילי קרקע-קרקע מונחים מדויקים, אך הצביע על כך שחיזבאללה לא הצליח לייצר אותם עד כה באופן מקומי.

החל משנת 2013 איראן ניסתה להעביר טילים ישירות לחיזבאללה דרך סוריה שסועת המלחמה, אך היא הותקפה שוב ושוב על ידי חיל האוויר הישראלי, ולכן טהרן החליטה ,מאז 2016, למסור לחיזבאללה חלקי טילים שמורכבים במקום בלבנון, כאשר ישראל לא צפויה לבצע תקיפות מנע בהתחשב בסיכון למלחמה הרסנית נוספת בלבנון.

ובמקרה של מלחמת לבנון השלישית בין ישראל לחיזבאללה, ארסנל הטילים האחרון הפך כל כך גדול בחמש עשרה השנים האחרונות, עד כי ,לדברי המומחה האמריקאי ניקולס בלנפורד, הוא מסוגל לגרום "להרס ואובדן החיים גדול ביותר " בעורף הישראלי מאז מלחמת  1948, אך מצד שני, לבנון תהיה הרוסה והיא תראה כמו " חניון " נטוש.

סוּריָה

מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, חיל האוויר הישראלי המשיך לתקוף בתוך סוריה, בעיקר כדי למנוע ממשמרות המהפכה האיראנים להעביר טילים מתקדמים לחיזבאללה בלבנון.

בשנה האחרונה חיל האוויר הישראלי ביצע לפחות 500 תקיפות אוויריות ברחבי סוריה, מבלי שישראל לקחה אחריות על מרביתן.

באותה תקופה הגיבה סוריה בירי של כמעט 900 טילי הגנה אווירית המהווה מספר חסר תקדים.

באפריל ציטטה סוכנות הידיעות רויטרס מקורות מודיעין ישראלים שטענו כי ישראל מרחיבה את המערכה האווירית ברחבי סוריה נגד הפרויקט האיראני החשוד של הקמת מתקני ייצור טילים גם במדינה זו.

על פי אותם גורמים, "איראן מעבירה חלקים מתעשיית הטילים וכלי נשק מתקדמים למתחמים תת-קרקעיים שהוקמו מראש כדי לפתח ארסנל מתקדם."

מדו"ח המכון הבינלאומי עולה כי טהרן מבקשת לייצר טילים מתקדמים בתוך סוריה כאלטרנטיבה להובלתם לשם ביבשה או באוויר, שם הם חשופים לתקיפות ישראליות.

עד כה תקיפות אוויריות ישראליות סיכלו את מאמצי משמרות המהפכה האיראנים להקים מערך טילי הגנה אווירית בבסיסי הצבא הסורי, ומנעו ממנו לחדש את מערכות ההגנה האוויריות הסוריות הישנות, שגם חלקים גדולים מהם ישראל הרסה בשנים האחרונות.

עיראק

במסופוטמיה, על פי המחקר של המכון הבינלאומי, איראן שולטת בקבוצות החמושות החזקות ביותר שפועלות תחת מטריית כוחות הגיוס העממיים, המונהברובו לוחמים שיעים, וטהראן סיפקה לשלוחיה, מאותן מיליציות הנאמנות לה, טילים מתקדמים יותר ומזל"טים המצוידים בפצצות וטילים.

בשנת 2018 העבירו משמרות המהפכה האיראנים מספר קטן של טילים בליסטיים קצרי טווח למיליציות אלה כחלק מ"תוכנית גיבוי "במקרה שאיראן תותקף ע"י ישראל או ארה"ב.

טווח הטילים הללו נע בין 200 ק"מ ל -700 ק"מ, מה שמציב את בירת סעודיה, ריאד, או את העיר תל אביב, בטווח האש אם יפרסו אותם בדרום או במערב עירק, על פי רויטרס בדווח בלעדי בשנת 2018.

חשוב מכך, איראן סייעה למיליציות  להקים מפעלים בעירק לבנות עוד טילים כאלה, ובחודש יולי 2020 חשף ארגון באדר טילים תוצרת בית שניתן להשוותם לטילים ארוכי  הטווח והטווח הבינוני מדגם זילזאל. .

העברת טכנולוגיה ורכיבים מוצלחת למיליציות פרו-איראניות ככל הנראה תקשה עוד יותר למנוע הפצת הטק"ק בארסנלים של אותן קבוצות חמושות.

נראה שטהרן משתמשת באותה אסטרטגיה עם מזל"טים. בינואר האחרון, מל"טים עמוסים בחומרי נפץ ששוגרו משטח עיראק כוונו לאחד הארמונות המלכותיים בבירת סעודיה, ריאד, ואילו באפריל, מל"ט אחר כוון למתקן של כוחות ארה"ב בשדה התעופה הבינלאומי בארביל שבאזור כורדיסטן בעירק.

ארסנל הולך וגדל של טילים בליסטיים קצרי טווח בעירק עשוי לאיים על ישראל במקרה של מלחמה אזורית בין איראן לישראל בעתיד, כפי שקורה עם המל"טים ארוכי הטווח.

ישראל מודעת לאיום הפוטנציאלי שעלולים להוות כוחות הנתמכים באיראן בעירק, ולכן מאמינים כי היא עמדה מאחורי סדרה של תקיפות אוויריות שכוונו למתקני ה- PMF בשנת 2019 ברחבי עיראק, על פי מגזין פורבס.

תקיפות אוויריות ישראליות אלה היו הראשונות מסוגן על אדמת עירק מאז שישראל השמידה את הכור הגרעיני העירקי ביולי 1981.

ישראל עשויה לפתוח בתקיפות נוספות נגד מיליציות אלה אם הן תתחלנה לפתח נשק התקפי ארוך טווח.

من الردع إلى الرعب.. لماذا يخشى العالم صواريخ إيران؟

תימן

באותה מדינה שסועת מלחמה, החות'ים תוקפים אתרים רבים בתוך ערב הסעודית באמצעות התקפות חוזרות ונשנות עם טילים בליסטיים ומזל"טים שהפכו מתוחכמים יותר והמסוגלים לפגוע ביעדיהם, כתוצאה מסיוע טכני ורכישת חלקים וציוד נחוץ מאיראן, כך על פי הרבה מקורות מודיעיניים.

בינואר נכתב בדו"ח של מועצת הביטחון של האו"ם: "מספר הולך וגדל של ראיות מצביע על כך שאנשים או גופים ברפובליקה האיראנית מספקים לחות'ים כמויות גדולות של כלי נשק וציוד לוגיסטי הכרחי."

בדומה לטילי חיזבאללה והמיליציות העירקיות, יכולות כלי הנשק הללו גדלים מאוד בדיוק ובטווח, ועלולים להוות איום על ישראל בטווח הקרוב.

בדיון של הועדה  לענייני חוץ ב -21 באפריל אמר טים לנדרקינג, השליח המיוחד של ארצות הברית לתימן, למחוקקים בקונגרס כי איראן מסייעת לחות'ים "לשדרג" את יכולות הטילים והמזל"טים שלהם.

לדבריו, "למרבה הצער, כל זה משפיע מאוד ככל שאנו רואים יותר ויותר התקפות על סעודיה – ואולי גם על מדינות אחרות – והתקפות אלה הופכות מדויקות וקטלניות יותר."

כלי התקשורת בישראל דיווחו גם בינואר כי פריסת מערכות כיפת ברזל ופטריוט בסמוך לעיר הנופש אילת, לחופי ים סוף, נובעת מחשש שהחות'ים עשויים לנסות לתקוף את האזור באמצעות טילים או מזל"טים.

בדצמבר 2020 דובר צה"ל,  בצטטו את המודיעין הישראלי, אמר כי איראן מסייעת לכוחות הפרוקסי בעירק ובתימן בפיתוח מזל"טים ו"טילים חכמים "שיכולים לתקוף את מדינתו.

על פי הדיווחים, החות'ים הוכיחו שהם מסוגלים לפתח טילים ארוכי טווח, לטווח של עד 900 מייל, וחלקם, המכונה "בורקאן 3", שימשו בתקיפה על ערב הסעודית בפברואר האחרון. .

האנליסט הצבאי האמריקני, מייקל נייטס, הזהיר כי הטילים ארוכי הטווח של בורקאן 4 עשויים לאיים על ישראל בעתיד הנראה לעין.

הוא הסביר כי נמל אילת בדרום ישראל נמצא במרחק של 1100 קילומטרים בלבד מאזורים מסוימים המשמשים את משגרי הטילים החות'ים, ואילו שאר מדינת ישראל נמצאת במרחק של 1250 ק"מ מאותם אזורי שיגור.

והוא הוסיף, "במילים אחרות, עם עלייה נוספת בטווח של אותם טילים בשיעור של 20% בלבד, טילי החות'ים(או מזל"טים מדגם "סמד") יוכלו לפגוע בכל יעד בישראל – מה שעשוי להסביר מדוע חלק ממערכות ההגנה האווירית הישראלית מתפרסות מחדש כדי לענות על הסכנות האלה. "

פורבס סיכם באומרו כי כל ההתפתחויות הללו הן תזכורת לכך שהמלחמה בין ישראל לאיראן, אם תפרוץ, תהפוך למלחמה הרסנית מאוד שתבלע מדינות רבות באזור הסובל בעיקר מאסונות הומניטריים רבים, תסיסה בשטח ותסיסה פוליטית.

الذخائر العنقودية: النوايا الحسنة للجيش الأمريكي - المدفعية - 2021