השבועיים שבין ה-9.4.21 ל- 22.4.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- גוברים הדיווחים אודות כוונת יו"ר הרש"פ לדחות את הבחירות למועצה המחוקקת, נוכח הקרע הפנימי בשורות הפת"ח, והחשש מתבוסה מול החמא"ס, ונראה שהעילה הזמינה הינה סירוב ישראל לאשר קיום בחירות במזרח ירושלים. מנגד, טוען בכיר בפת"ח, שאבו מאזן יקיים את הבחירות, ויפרוש בקרוב לחלוטין מהנהגת הרש"פ.
*- ברקע, ממשיכים גורמי הרש"פ לעודד פעילות אלימה במוקדי חיכוך ובירושלים, כולל תוך הסתייעות בסרטוני "טיק טוק", המתעדים פגיעה ביהודים, ובמיוחד בחרדים. מנגד, החמא"ס מאותתת (כולל באמצעות ירי רקטות לשטחים פתוחים), שביטול הבחירות עלול לגרור להסלמה ברצועת עזה.
*- התפשטות נוספת של מגיפת הקורונה בעיקר ברצועת עזה, מביאה לצעדי ריסון, ששלטונות הרש"פ והחמא"ס ביקשו להימנע מהם, נוכח חודש הרמדאן שהחל בשבוע שעבר
*- חמא"ס מפגינה את שליטתה במדיה החברתית ובתקשורת, ומצליחה להוריד מהכותרות פרשה בה הוכה אסיר בטחוני בהוראה ישירה של יחיא סנואר, עד כדי אובדן הזיכרון ואף השפיות.

*- ברקע, נבחר ח'אלד משעל, היור"ר הקודם של הלשכה המדינית של חמא"ס, לראש החמא"ס בחו"ל, לקראת הבחירות לראשות הלשכה המדינית של הארגון האמורות להתקיים בקרוב.
*- מתחדשת המחאה נגד אפליית העובדים העזתיים של הרש"פ. הרש"פ בתורה מבטיחה לטפל בנושא באמצעות מינוי ועדות ומשיכת זמן. במקביל, מחאה נגד אונר"א בשל קיצוץ משרות ורמת השירותים והוצאת לימודי האסלאם מתכנית הלימודים בבתי הספר של הארגון.

ובהרחבה:

הבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית ממשיכות לרכז תשומת לב רבה ברחוב הפלסטיני, ונכון לעכשיו הן אמורות להתקיים במועד שנקבע להן, ב- 22 מאי, כלומר זמן קצר לאחר סוף חודש הרמדאן.
אלא שיותר ויותר ברור שאם כך אכן יקרה, רשימת (או יותר נכון רשימות, שכן הפת"ח מתמודדת ב-3 ראשים), מי שינצח בסופו של דבר תהיה החמא"ס, ולפיכך גדל הסיכוי שיו"ר הרש"פ יתעשת ברגע האחרון, ויורה על דחיית הבחירות, אם כי מנסיון העבר, אבו מאזן אינו אדם צפוי, ולא אחת הוא נוקט בצעדים כמעט התאבדותיים, ומכל מקום, ברור שמהלך של דחיית הבחירות מכל סיבה שלא תהיה , יעמיד את יו"ר הרש"פ במצב מביך, וכנראה גם מסובך. על רקע זה, טוען בכיר בפת"ח בראיון לאתר אינטרנט, שבמפגש האחרון של הנהגת הפת"ח הודיע אבו מאזן, כי הבחירות יערכו במועד, וכי אין בכוונתו להתמודד מחדש על הנהגת הרש"פ, אלא לפרוש לחלוטין מכל פעילות פוליטית.
לרשות אבו מאזן, עומד גם כעת ה"קלף", של מניעת קיום בחירות בירושלים ע"י ישראל, אך מדובר בקלף שחוק, וגלוי, וגורמי החמא"ס, האופוזיציה, והיריבים בשורות הפת"ח כבר הבהירו שלא יסכימו לכך שירושלים תשמש תירוץ לדחיית הבחירות. במקום זאת, קוראים בחמא"ס להפוך את יום הבחירות למפגן התנגדות לכיבוש הישראלי בעיר, ע"י הפעלת קלפיות ללא תיאום עם ישראל, לצד הפעלת קלפיות בישובי עוטף ירושלים, כפי שנעשה בבחירות בעבר.
לצד זאת, מנסים בחמא"ס להרגיע את הפחדים של אנשי הפת"ח בהתחייבות לכונן ממשלת אחדות לאחר הבחירות, לצד אפשרות לתמיכה באנשי מחנות דחלאן וברגותי לראשות הממשלה, ואף תמיכה במועמדות מרואן ברגותי לנשיאות הרש"פ.
ברקע, דווח על נסיון של אסירי פת"ח להביא לפיוס פנימי, באמצעות הסכם להתמודדות מרואן ברגותי כסגן של אבו מאזן, תוך דחיית מועד הבחירות ושינוי החקיקה, באופן שיאפשר חיבור שתי הרשימות. על פי הידוע, דחה אבו מאזן את הרעיון על הסף.
לצד זאת, מאשימים בחמא"ס את שלטונות ישראל בנסיון לטרפד את הבחירות, באמצעות מעצר אנשיהם באיו"ש, במקביל, למעצר פעילי פת"ח וארגונים נוספים במזרח ירושלים, ומניעת קיום כנסי בחירות ברחבי העיר, דוגמת כנס של פעילי הפת"ח במלון אמבסדור.

הנה תמונות ממעצר ישראלי של אחד מחברי רשימת החמא"ס בראמאללה:

לרש"פ עוד קלף נוסף, בדמות פסילה של חלק מהרשימות ומספר משמעותי של מתמודדים ע"י בית הדין של ועדת הבחירות. נכון לעכשיו, נדחו כמעט כל העתירות נגד מועמדים בבחירות, למעט מועמדת אחת, חברת רשימת מרואן ברגותי ונאצר אלקדוה- "אלחוריה", שנפסלה משום שקיבלה אזרחות ישראלית. זאת, לצד פסילת מועמדות המחבל חסן סלאמה, מי שהוביל את פיגועי הנקמה, לאחר חיסול יחיא עיאש", שכונה "המהנדס", בתחילת שנת 1996.
לצד, זאת, דווח על מספר לא מבוטל של איומים, יריות לעבר בתים ורכבים ועוד, של מתמודדים בבחירות, בחלק מהמקרים מדובר על אנשי פת"ח שמתמודדים ברשימות אחרות, כמו רשימת דחלאן, ורשימתם של נאצר אלקדוה ומרואן ברגותי, ובמקרים אחרים של מי שבחרו להתמודד ברשימות עצמאיות וחמולתיות.

ברמת השטח, בלטו השבוע שתי תקריות של ירי רקטות לעבר ישראל והפצצות תגובה ישראליות על מתקני חמא"ס. ההערכה היא שמדובר בצעד של הגא"פ לרגל יום השנה לחיסול אבו אלעטא, אך תוך העלמת עין של חמא"ס, שרוצה לאותת בתורה לישראל שמניעת קיום הבחירות עלולה להביא להסלמה. עם זאת בוצע ירי הרקטות בהתניה שהדבר לא יביא לשבירת כלים לפני הבחירות שהחמא"ס רואה חשיבות רבה בקיומם.

הנה תמונות מהפצצה ישראלית באזור רפיח:

באיו"ש נמשכות ההפגנות השבועיות במוקדי החיכוך הקבועים, כשבמוקד אחד באזור חברון, נטען שילד פלסטיני איבד את עינו כתוצאת מפגיעת כדור גומי. עם זאת, בלטה השבוע יותר מתקפת ה"טיקטוק",כאשר צעירים ערבים במזרח ירושלים, ובמקומות נוספים מתעדים עצמם תוקפים יהודים בעיקר עם מראה חרדי, כשהתיעוד הראשון של צעיר ערבי סוטר לצעיר חרדי בתוך קרון הרכבת הקלה בירושלים ונמלט ללא פגע, גרר גל של מעשי חיקוי, לא רק בירושלים, אלא גם ביפו, שם הותקף ראש הישיבה המקומית, הרב אליהו מאלי.
במקביל, דווח על תקיפת והצתת רכב ישראלי שנכנס בטעות לכפר עין יברוד, הנחשב שקט בדרך כלל, ובכפר הסמוך סלואד נצפו מטול RPG, וירי מאסיבי באויר במהלך קבלת פנים למחבל ששוחרר לאחר 17 שנות מאסר בכלא הישראלי:

הנה תמונות מקבלת הפנים:

גורם בכיר ברש"פ מעריך שמאחורי ארועים אלו , אנשי פת"ח ומנגנונים, המבקשים לעודד הסלמה בטחונית, שתאפשר בסופו של דבר את ביטול הבחירות.
במישור הפנימי, ח'אלד משעל, נבחר השבוע לראש חמא"ס בחו"ל, במקום מאהר צלאח. משעל עדיין שואף להתמודד מחדש על מקומו כראש הלשכה המדינית של חמא"ס, אך נראה שקרב זה הוכרע לטובת אסמאעיל הניה. הושלמו גם בחירות באיו"ש, אך חמא"ס נמנעת מפירסום זהות הנהגה באזור מחשש למעצרה ע"י ישראל.
ועוד בחמא"ס: מנצור שחאתית, מחבל מאזור חברון שוחרר מהכלא הישראלי ואז התברר שהוא איבד את הזיכרון כתוצאה ממהלומות שספג בכלא. אחרי שכולם ברש"פ ובחמא"ס הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל, התברר שמי שנתן את ההוראה להכותו, היה לא אחר מיחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה עמו הסתכסך. בחמא"ס מנסים כעת להשתיק את הביקורת שהושמעה ברשת "אלערביה", באמצעות הוצאת גילוי דעת מהמשפחה, המאשים את הכיבוש הישראלי באחריות למצב האסיר. זאת, לצד טענה שגורמים ברש"פ מנסים לנצל את הפרשה להשמצת החמא"ס. אסמאעיל הניה התקשר אישית לאביו של שחאתית, וכתב של רשת אלערביה התפטר במחאה על הפרסום. ככה זה, כשהחמא"ס שולטת כמעט לחלוטין בתקשורת הממוסדת והרשתות החברתיות.
מנגד, סרי נסיבה, איש מחנה דחלאן מאשים את מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל בשותפות למכירת מבנים בסלואן לאנשי "עטרת כהנים". ובמקביל, מאשים נאצר אלקדוה, ראש רשימת מרואן ברגותי, ואחיינו של ערפאת את אבו מאזן בשחיתות, ובעידוד מושחתים בממסד, כל עוד אלה משתפים פעולה עמו.
מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט, ולהפיל חללים בהיקף נרחב, במיוחד ברצועת עזה. בחלק מהימים עמד אחוז הגילוי החיובי, על יותר מ- 40, ומספר המתים ברצועה על למעלה מ- 20 ביום. בין המתים מקורונה השבוע צלאח עת'מאן, מחבל שביצע פיגוע רצחני על אוטובוס ישראלי בצומת הגבעה הצרפתית. עת'מאן נפצע קשה ונטען שהוא הפך לצמח, ולפיכך הוא הועבר לבית חולים ישראלי, ואז התברר שהוא הצליח להתל בכולם, החלים במהירות, והפך בהמשך לאחד מאבות מערך המנהרות של החמא"ס.
יצויין, כי למרות התפשטות הקורונה, נמנעו אנשי חמא"ס בעזה, והרש"פ באיו"ש מסגירת המסחר והמסגדים, נוכח חודש הרמדאן, וצעדים כאלו ננקטו באופן חלקי, רק כאשר המגיפה התפשטה מאוד. בנוסף, נסגרו מוסדות השכלה גבוהה, בתי ספר של אונר"א, והוטל איסור נסיעה בלילות בעזה.
השבוע החל חודש הרמדאן, מתוך אוירה של פעילות מסחר ערה במיוחד. יצויין כי, על רקע הבחירות וחודש הרמדאן מחדשת חמא"ס את פעילות מערך "הדעוה" שלה, תוך ניצול היד הרכה של המנגנונים באיו"ש בעיתוי הזה, ומתוך כוונה לצבור תמיכה ציבורית.

הנה תמונות מהאוירה ברצועה בימים הראשונים של רמדאן:

לצד זאת, התנהלו בשבוע שעבר טקסי העליה לאתר נבי מוסא, טקסים המתקיימים בתחילת חודש אפריל, מאז תקופת השלטון העותומני, שחשש מהאפשרות של השתלטות נוצרית על ירושלים, במהלך ארועי חג הפסחא. העותומנים לא רצו לותר על ההכנסות הכספיות מהגעת הצלבנים מחד, ולכן נמנעו מקיום טקסים בתוך ירושלים, אלא רק בנבי מוסא שממזרח לעיר.

הנה תמונות של החגיגות לפני מספר שנים. השנה, בצל הקורונה, נשאו הטקסים אופי מצומצם יותר:

במישור הכלכלי, בלטו הפגנות בעזה, נגד הוצאה לפנסיה כפויה של עובדי רש"פ והמנגנונים. העובדים מבינים שתקופת הבחירות הינה חלון הזדמנויות שבו אפשר להביא לשינוי, אך עד כה, גורמי הרש"פ מבטיחים הבטחות, אך לא מיישמים דבר. בין היתר הורה מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ לכונן ועדה (בפעם המי יודע כמה), לבדיקת הנושא.
במקביל, מתרחבת המחאה ברצועה נגד אונר"א, על רקע טענות בדבר קיצוץ שירותים וביטול משרות. העובדה שחילופי הממשל בארה"ב שיפרו משמעותית, את המצב הכלכלי של אונר"א מביאה להתרחבות הלחץ. לצד זאת, החלה מחאה נוכח ההחלטה להוציא מתכנית הלימודים בבתי הספר של אונר"א את לימודי האסלאם, שהיוו חממה לעידוד קיצוניות דתית. המוחים טוענים שמדובר בכניעה ללחץ ישראלי ומערבי. דובר אונר"א הכחיש, שלימודי האסלאם הוצאו מתכנית הלימודים. לדבריו, כל שנעשה היה השמטת חלק מהנושאים מתכנית הבחינות, במסגרת התאמת בחינות גמר השנה למציאות שנוצרה בשל מגיפת הקורונה.
ובתחום בטחון הפנים: בחברון, אב רצח את בתו, כמו כן, התגלתה גופת צעיר בן 18 תלויה על עץ באחד מכפרי האזור. גופה נוספת שעליה סימני אלימות נמצאה גם באזור בית לחם. בנוסף, דווח על קרבות קשים בין משפחות רג'בי ואבו סנינה בחברון, שם נפצעה אישה מכדור בחזה. סכסוך אלים נוסף התגלע בכפר סעיר, אך בהתערבות נכבדי המקום הושגה הפסקת אש זמנית (עטוה) ובכפר נחאלין שממערב לבית לחם הוצתו מבנים וכלי רכב בסכסוך חמולות. ובקלקיליה, נדקר צעיר בבטנו, במהלך סכסוך חמולות.
ובעזה נרצח אדם בדקירת סכין במהלך סכסוך חמולות.
נזכיר, שכל אלו הם כאין וכאפס לגילויי האנרכיה במגזר הערבי בישראל, ובמזרח ירושלים, שם נהרגה תושבת ואדי ג'וז, מירי במהלך סכסוך חמולות. ועדיין…

הנה תמונות מהקרבות בלב חברון:

עד כאן להשבוע, שבת שלום, בריאות נחת ושמחה לכל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש