מבזקי חדשות ליום 15-4-21

*- עוד סימן להתפרקות של לבנון

אם מישהו עוד זקוק לנתון שיבהיר את הקצב המהיר של התרסקות הכלכלה הלבנונית הרי הוא לפניכם. לפי נתוני הבנק המרכזי בביירות בשנה שהסתיימה בפברואר האחרון קרי שנת קורונה צנחו יתרות המט"ח של לבנון בכ-13 מיליארד דולר. בסוף פברואר 2021 עמדו יתרות המט"ח של לבנון על 22.9 מיליארד דולר לעומת 35.7 מיליארד דולר בסיומו של אותו חודש בשנת 2020. הירידה התלולה משקפת את הצניחה בהכנסות לצד המשך מימון הסובסידיות. שר האוצר הלבנוני ע'אזי וזני הצהיר בשבוע שעבר כי לבנון נמצאת בצומת דרכים קריטית והזהיר שאם לא יחול שינוי היא תישאר ללא עתודות מט"ח כלל כבר בסוף השנה הנוכחית.

*- הנתון המסחרי שבדובאי מעדיפים לא לפרסם משום מה

כותרות גדולות בעיתונות הכלכלית באמירויות דיווחו כי סחר החוץ של דובאי מחוץ למגזר הנפט הסתכם בשנה שעברה ב-1.182 טריליון דרהם (כ-320 מיליארד דולר). כשאין נתוני השוואה לשנה הקודמת יש לי נטייה כזו לבדוק. ואכן חיפוש קליל באינטרנט מלמד כי בשנת 2019 סחר החוץ הזה הסתכם בכ-1.37 טריליון דרהם (קרוב ל-375 מיליארד דולר), כלומר מדובר בירידה של כ-14%.

הירידה מובנת נוכח אתגרי קורונה. מה שסייע לדובאי לצמצם את הנזק בשנה שעברה היא פעילות ערה במחצית השנייה של 2020. כשהייצוא עלה ב-8%. בסך הכל היצוא הסתכם בשנה שעברה בכ-45 מיליארד דולר, היבוא ב-187 מיליארד דולר והיצוא מחדש בכ-88 מיליארד דולר.
שותפות הסחר העיקריות של דובאי: סין, הודו, ארה"ב, סעודיה ועיראק. סעיפי הסחר העיקריים: זהב, ציוד תקשורת, יהלומים, שמנים ותכשיטים.

(ערוץ הטלגרם – דורון פסקין)

*- תמונת לווין מהיום מראה שהספינה האיראנית סאביז עדיין בדרום ים סוף, הספינה לא שינתה מיקום מרגע התקיפה ועד כה.

*- איראן: לאחר הפיצוץ בנתנז בוצע חיפוש ומחקר ע״י המומחה לפענוח תצ״א של הערוץ – The Intel Lab (https://twitter.com/theintellab?s=21) אחר הנזק שנגרם למתחם הצנטריפוגות שבו פגעה ישראל.

עפ״י צילומי הלווין שנחשפים היום לא ניתן לזהות נזק מעל פני הקרקע, הפיצוץ שאירע במתקן הוא במתחם תת קרקעי שעומקו מוערך כ50 מטרים מתחת לפני האדמה – על מנת לדעת מה היא מידת הנזק שנגרמה נצטרך לחכות עד לפינוי החלקים שנפגעו והוצאתם מהמתחם התת קרקעי.

בנוסף, בוצעה בדיקה על בסיס צילומי SAR (לווין המבוסס על מכ״ם) ולא נמצאו ממצאים של אדמה מופרת מעל אולמות הצנטריפוגות, מה שהיה מצביע על פיצוץ רדוד בהרבה או פיצוץ גדול בהרבה. (🌍 עולם החדשות בטלגרם)

ועל דיווח זה מגיב המומחה הצבאי של האתר כי "בשביל שמשהו מהנזק ייראה מבחוץ נדרשת פצצה חודרת מבחוץ או כמה טונות בפנים. זה לא המקרה ולכן אין מה לצפות לנזק חיצוני נראה."

*- לרגל הרמדאן צהל מברך את תושבי סוריה באמצעות מנשרים שיגאלו מאיראן וחיזבאללה. (AA News israel )

*- דובר של הממשלה האזורית כורדיסטן: כלי תקשורת רבים באזור פרסמו דיווחים הטוענים כי הותקף מטה מודיעין ישראלי וכי מספר עובדיו נהרגו ונפצעו.

בתגובה לדברים שפורסמו אנו מדגישים כי דיווחים אלה הם שקריים לחלוטין ואין זו הפעם הראשונה שמאשימים את אזור כורדיסטן במתן מרכז מיוחד למודיעין הישראלי בשטחה, ואנו מאמינים שמטרתה פרסום דוחות כאלה מהווה מזימה ברורה נגד אזור כורדיסטן והתהליך המדיני שלה.

*- משעשע : בדמשק מכר אדם את מכוניתו ולא יכול היה לספור את שטרות מחירו, אך שקל אותן על המשקל.

*- תת אלוף ג'לאל איסמעיל מונה למפקד שדה התעופה הבין לאומי של דמשק.

*- מפקד חיל אוויר חדש בסוריה – האלוף  טייס עמאד נפורי  – اللواء الطيار "عماد نفوري".

*- מנהיג אירן ח'מנאי: ההצעות שהוגשו לנו במהלך השיחות בווינה על החייאת הסכם הגרעין לא שוות התייחסות.