"פיצוץ גדול" … עיתון חושף את "סיבת ההאפלה" במתקן הגרעיני באיראן

העיתון האמריקני " ניו יורק טיימס " ציטט ביום ראשון מקורות מודיעיניים, באומרם כי הרס מתקן הגרעין "נתנז" באיראן נבע מ"פיצוץ גדול "שעלול להוביל לירידה ביכולתה של טהראן להעשיר אורניום" לפחות לתשעה חודשים."

שני גורמי מודיעין, ששוחחו עם העיתון בתנאי אנונימיות, הצהירו כי "הפסקת החשמל" שהמתקן הגרעיני היה עד אליה נגרמה על ידי "פיצוץ גדול שהחריב את מערכות החשמל הפנימיות העצמאיות למערכות העשרת האורניום, שנשמרות באופן אינטנסיבי. "

שתי המקורות הדגישו כי "הפיצוץ גרם לפגיעה קשה ביכולתה של איראן להעשיר אורניום, וכי קצב ייצור האורניום המועשר במתקן בנתנז יקטן במשך תשעה חודשים לפחות."

איראן הודיעה, מוקדם יותר ביום ראשון, על "תאונה" שגרמה ל-"הפסקת חשמל ", וכי היא משבשת את העבודה במתקן המכיל צנטריפוגות, שמספר מהן הופעלו לאחרונה, מה שמאפשר לטהרן לבצע "העשרת אורניום ".

תאגיד השידור הישראלי אמר ביום ראשון, וציין מקור מודיעיני, כי הנזק שנגרם לנתנז "מחזיר את יכולות הגרעין של טהרן לאחור".

המקור הוסיף כי התקיפה גרמה נזק חמור לצנטריפוגות הישנות וגם לחדשות.

גורמי מודיעין אנונימיים אמרו לכלי התקשורת בישראל כי "המוסד" הישראלי עומד מאחורי ההאפלה, וכלי תקשורת דיווחו כי "מתקפת סייבר" גרמה לתאונה.

ישראל מצידה סירבה להתייחס, הן בשלילה והן באישור , לדיווחים על מעורבותה ב-"אירוע ".

התקרית התרחשה לאחר שטהרן וושינגטון החלו בשיחות עקיפות על חזרה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, שישראל מתנגדת לו בתוקף.

צנטריפוגות חדשות אלה מספקות לאיראן את היכולת להעשיר אורניום מהר יותר ובכמויות גדולות יותר, עם נפח ומידת זיקוק שנאסרו על פי ההסכם שנחתם בשנת 2015 בווינה בין איראן למעצמות בינלאומיות.

בתחילת יולי אשתקד נפגע קשות מפעל הרכבת הצנטריפוגות בנתנז בגלל פיצוץ מסתורי.  הרשויות הגיעו למסקנה כי ה-"חבלה" בוצעה על ידי "מחבל", אך טרם פרסמו את תוצאות חקירותיהם.

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית הזהירה את ישראל וארצות הברית בזמנו מפני כל פעולה עוינת נגד איראן.

صور لمنشأة نطنز النووية بإيران قبل الانفجار وبعده