עלי מוטהארי:מועמד איראני לנשיאות מתחייב לשפר היחסים עם סעודיה ואמריקה

הפוליטיקאי האיראני עלי מוטהארי – علي مطهري נחשב מאז ומתמיד לאחת הדמויות המרדניות ביותר במערכות הפוליטיות, הצבאיות ואפילו הדתיות במדינתו, דרך ביקורתו החוזרת ונשנית על נושאים רגישים שהשפיעו אפילו על המנהיג העליון עלי חמינאי ועל משמרות המהפכה, תוך שהוא עוקף אפילו את " הקווים האדומים" הבוהקים של המשטר.

עלי מוטהארי, שהצהרותיו לעיתים קרובות מעוררות מחלוקת בחוגים הפוליטיים והעממיים, הוא אחד המועמדים המובילים בבחירות לנשיאות איראן המתוכננות להתקיים ביוני 2021, ויש לו מדיניות חוץ משלו שהוא מתכוון ליישם אם ייבחר לנשיא.

מדיניות החוץ שלו

ההצהרה השנויה במחלוקת האחרונה של עלי מוטהארי הייתה במהלך נאום בחירות ב -3 באפריל 2021, בו אמר כי האינטרס של מדינתו לקיים יחסים נורמליים עם ארצות הברית של אמריקה, שטהרן רואה בה האויב הגדול ביותר ו-"השטן הגדול ביותר ".

"אנו יכולים לקיים לובי חזק בקונגרס האמריקני אם יחסינו יהפכו לנורמליים", אמר מוטהארי. הוא המשיך, "העיקרון הבסיסי של חלק מארצנו הוא לעמוד מול אמריקה עד שהיא תושמד. עשינו טעויות רבות ביחסים עם וושינגטון. אם אהיה נשיא, אשפר את היחסים עם אמריקה."

בנוגע למתיחות עם סעודיה, עלי מוטהארי תיאר את ההתקפה על שגרירות ריאד בטהראן כ"מבצע מתועב ", שבעקבותיה נותקו היחסים בין שתי המדינות מאז 2016.

במהלך ראיון לעיתון האיראני "חוראסאן" ב- 13 במרץ 2021 אמר מוטהארי: "היינו צריכים להפוך את מדינות ערב והאסלאם לחברים שלנו ועשינו דברים מכוערים כמו תקיפת שגרירות סעודיה."

הוא ציין כי "היחסים שלנו עם מדינות שכנות הם נקודה חלשה מאוד, מכיוון שאין לנו יחסים טובים עם מדינות האסלאם, ובודדנו את עצמנו ואנו עובדים רק עם חיזבאללה וחמאס (תנועת ההתנגדות האיסלאמית)."

Motahari הסביר: "העולם האסלאמי התגייס נגד ישראל, שחרור פלסטין תושג באמצעות האחדות האסלאמית ולא על ידי איראן לבדה, כי זה גורם ללחץ על אנשינו", וציין כי "מדיניות החוץ שלנו בעבר, שבעה או שמונה שנים אחורה, כלפי המדינות השכנות הערביות והאסלאמיות לא היה טוב. "זה לא מה שצריך היה  להיות."

לפני כן ביקר מוטהרי את עוינותה של איראן כלפי העולם הערבי ואמר: הבעיה של איראן היא בארצות הברית ובישראל בלבד, ויחסינו הטובים עם מדינות ערב היו צריכות להימשך "ולא לאיים עליהן בטילים". 

מוטהארי אמר במהלך הצהרה ב- 13 בפברואר 2021 כי "כל הבעיה שלנו היא עם ארה"ב וישראל, ואין לנו שום בעיה עם צרפת ובריטניה. היינו צריכים למשוך את מדינות ערב במקום לאיים עליהן בטילים."

הוא הוסיף, "אם הייתה לנו מדיניות, היחסים שלנו עם ערב הסעודית יכולים היו להיות כמו בעידן (הנשיא לשעבר המנוח) האשמי רפסנג'אני", והצביע על כך ש"אחת האפשרויות להשפיע על העולם היא לתקשר עם ארצות הברית תוך שמירה על הנושא הפלסטיני. "

מוטהארי המשיך ואמר, "ישראל רוצה להשמיד אותנו, אבל ארצות הברית לא רוצה את זה. עלינו לעבוד עם וושינגטון צעד אחר צעד", ותוהה: "מדוע צריך לנתק את מערכת היחסים שלנו עם מצרים?"

מוטהרי גם מתח ביקורת ב -2 באוגוסט 2020 על שתיקת הרשויות בארצו כלפי דיכוי השלטונות הסיניים, ועל היקף ההפרות שנעשו נגד מוסלמים אויוגרים המתגוררים בשינג'יאנג וציין כי שתיקתה של איראן נובעת מאינטרסים כלכליים.

מוטהארי כתב ציוץ בחשבון הטוויטר הרשמי שלו, ובו אמר: "ארצות הברית מוחה על היחס הסיני למוסלמים ועל רדיפתם בשינג'יאנג במטרה לחסל לחלוטין את התרבות האסלאמית באזור זה, אך איראן שתקה בגלל צורך כלכלי."

עוד אמר בציוץ נוסף, "ללא קשר לתוכן מסמך שיתוף הפעולה בין איראן לסין, שיימשך 25 שנה, ולפני חתימתו, יש לקבוע את גורלם של שני מיליון מוסלמים סינים שמעונים במחנות ריכוז כדי שינטשו את דתם, תרבותם ומסגדיהם. "

תאגיד השידור הגרמני (Deutsche Welle) – בשפה הפרסית, ציטט את Mutahhari ב -2 באוגוסט 2020, כשהוא פונה לגורמים במדינתו בגלל טענותיהם להגן על מוסלמים בתימן או בפלסטין באומרו: "המוסלמים הסינים אינם שונים מתימנים או פלסטינים. גם הם מוסלמים. "

מוטהארי מתח ביקורת על הנשיא מחמוד אחמדינג'אד (2005-2013), אפילו בתקופת כהונתו הראשונה כשכל אנשי הדת תמכו בו באופן פעיל. למרות שמוטהארי גינה את ההפגנות ההמוניות שבאו בעקבות הבחירות לנשיאות ב -2009, הוא גינה את הפגיעה האכזרית במפגינים.

וכאשר מנהיגי התנועה הירוקה, חוסיין מוסאווי, זהרה רהנארד ומהדי קרובי, הושמו במעצר בית מבלי לנקוט בהליכים משפטיים, קורא מוטהארי שוב ושוב להעניק להם חופש, מה שהצביע על כך שהמנהיג העליון טעה בעצם מעצרם.

מוטהרי גם מתח ביקורת על משמרות המהפכה החזקים והמפחידים לא פחות ואמר כי "היקף הפעילות של יחידות המודיעין של ה- IRGC אינו מקובל". הוא גם הטיל ספק בתפקיד הפוליטי והכלכלי של ה- IRGC, שהפך לנושא רגיש יותר ויותר עבור המשטר.

לדבריו, "ההתערבות של משמרות המהפכה האיראנים בקלפיות רבות באה בצורה של תמיכה רצינית במועמדים שמתאימים להם

והוא הוסיף, "החובה להגן על האידיאלים של המהפכה, שהוזכרה בחוקה של משמרות המהפכה האיראנים, אין פירושה להתערב בפוליטיקה, אלא להילחם בקבוצות מזוינות כמו המוג'אהדין, קבוצת פורקאן ומפלגת החיים החופשיים של כורדיסטן (PJAK), שאחזה בנשק במהלך המרד שלהם. "

יתרה מכך, הוא היה יריב גלוי למאבק נגד עיתונאים, פעילים ושחקנים ברשתות החברתיות. חסין שריאטמדרי, עורך העיתון "קיהאן דיילי" שבבעלות עלי חמינאי, תואר כ"חבר טיפש " של המנהיג העליון.

לעמדותיו הציבוריות בנושאים אלה היו השלכות לגביו, שכן בשנים האחרונות עלי מוטהארי היה נתון להתקפות של קבוצות מיליטנטיות ותקיפה פיזית בעיר שיראז בשנת 2015.