משא ומתן חשאי בין ארצות הברית למשטר אסד בנושא שחרור עצורים

אתר אמריקאי חשף את פרטי המשא ומתן הסודי שהתקיים בין ארצות הברית של אמריקה למשטר אסד בנוגע לשחרור אזרחים אמריקאים המוחזקים בידי האחרונים.

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי שני בכירים אמריקאים נסעו לדמשק באוגוסט אשתקד כדי לקיים פגישה חשאית עם בכירים במשטר אסד.

היא הוסיפה כי הפגישה נועדה לדון בגורלם של האמריקנים העצורים במדינה, כולל העיתונאי אוסטין טאיס, שנחטף לפני שמונה שנים וגורלו אפוף מסתורין מאז.

הסוכנות ציינה כי שחרורם של האמריקאים העצורים היה מביא תועלת לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ חודשים לפני תום כהונתו, והוסיף כי "פריצת דרך נראתה אפשרית".

אך הביקור הסודי ההוא, על פי הדו"ח, המבוסס על עדויותיהם של מספר אנשים המכירים את הנושא, שחלקם ביקשו אנונימיות, לא הצליח להשיג שום תוצאה.

הביקור נכשל עקב דרישותיו של משטר אסד כי וושינגטון תשנה באופן קיצוני את מדיניותה כלפי משטר אסד, כולל ביטול הסנקציות, נסיגת כוחותיה מהמדינה וחידוש היחסים הדיפלומטיים הרגילים.

הדו"ח ציין כי המשלחת האמריקאית, במהלך פגישה שהתקיימה בלשכתו של מנהל מחלקת המודיעין הכללי של משטר אסד, עלי ממלוק, ביקשה מידע על טאיס ועל אמריקאים עצורים אחרים, כולל הפסיכולוג מג'ד כמאלמז, שנעלם בשנת 2017. 

לאחר שהאמריקנים סירבו לעמוד בתנאים שהוצגו, משטר אסד לא סיפק שום מידע רב ערך שיאשר את הישרדותו של טאיס.

הסוכנות ציטטה את הבכיר האמריקני קאש פאטיל, שהשתתף במשא ומתן כיועץ הראשי למאבק בטרור בבית הלבן, באומרו כי ההכנות לפגישה ארכו יותר משנה .

פאטיל גם גילה כי "שותף של ארצות הברית באזור" תרם גם ל-"בניית רצון טוב " עם דמשק, בכך שהציע למשטר אסד סיוע בטיפול במחלת הסרטן של אשת הנשיא – אסמה אל-אסד (הפקיד לא מסר פרטים נוספים על יוזמה זו. ).