"המלכה אליזבת והמרגל בארמון"

אנתוני בלאנט, ששימש סוכן של הקג"ב בעת שעבד בבית המלוכה הבריטי, העביר למודיעין הסובייטי מכתבים שמתארים קשרים עמוקים בין דודיה של המלכה אליזבת השנייה לבין המשטר הנאצי – כך נחשף בסרט תיעודי שישודר היום. המפעיל של בלאנט הודה: "יכולנו לסחוט את המלכה".

בלאנט היה חבר ב"חמישית קיימברידג'", המפורסם שבהם היה קים פילבי, צעירים בריטים שגויסו על ידי הקג"ב בשנות השלושים ובהמשך השתלבו בשירותי הביון הבריטיים. בלאנט עבד בסוכנות הביון MI5 במלחמת העולם השנייה ולאחר מכן החל לעבוד עם בית המלוכה ושימש אוצר תמונות האמנות.

אחרי שהמודיעין הבריטי גילה זאת בשנת 1963, הודה בלאנט כי ריגל למען ברה"מ, אולם במטרה למנוע מבוכה הוחלט לשמור על כך בסוד. רק בשנת 1979, חשפה ראש הממשלה, מרגרט תאצ'ר, כי בלאנט היה מרגל ובעקבות זאת נלקח ממנו תואר האבירות והוא הפך לאדם מנודה עד שמת כעבור חמש שנים.

הערב ישודר בערוץ 4 הבריטי הסרט התיעודי "המלכה אליזבת והמרגל בארמון" ובו נטען כי בלאנט העביר לקג"ב מידע שעלול היה לפגוע קשות בבית המלוכה. ההיסטוריון רונלד פרי סיפר בתוכנית על שיחות שקיים עם יורי מודין, ששימש המפעיל של "חמישיית קיימברידג'", ומהן התגלה כי בלאנט סיפק מכתבים שהעידו על הקשרים העמוקים של שני דודיה של המלכה – הדוכס מווינדזור, לשעבר המלך אדוארד השמיני, והדוכס מקנט – עם פיליפ, הרוזן מהסה, נכדה של המלכה ויקטוריה שהיה מקורב לאדולף היטלר.

"אמרתי לו 'האם יכולתם לסחוט את בני המלוכה?'", שחזר פרי את שיחותיו עם מודין, שמת בשנת 2007. "והוא ענה 'כן. כן, יכולנו לעשות את זה, אבל לא עשינו את זה'".

המכתבים הגיעו לידיו של בלאנט במהלך משימה סודית בתום מלחמת העולם השנייה. על פי הוראתם של המלך ג'ורג' השישי וראש הממשלה, וינסטון צ'רצ'יל, נשלחו בלאנט והספרן המלכותי, אוון מרשיד, לטירת פרידריכשוף ליד פרנקפורט, שהיה ביתה של הקיסרית ויקטוריה, אמו של הרוזן, כדי לאסוף כ-4,000 מכתבים כדי להבטיח שלא יפלו לידיים עוינות. בסרט החדש נאמר כי בלאנט צילם את המכתבים ושלח אותם למוסקבה בשק דיפלומטי.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי