מומחה צבאי סורי:"מלחמה אמיתית לא מוכרזת" בין רוסיה לאיראן במזרח סוריה

השפעתה של איראן במחוז דיר א-זור בסוריה נתונה לזעזועים בלתי פוסקים, ובראשם הגידול בעריקות התכופות של הגורמים המקומיים שהתגייסו למיליציות האיראניות, דבר העשוי להפוך את טהרן לחוליה החלשה ביותר , כך שהזוכה הגדול ביותר יהיו הכוחות הרוסים.

ב- 24 במרץ 2021, רשת "מזרח 24" אישרה את עריקתה של קבוצת לוחמים מהמיליציות האיראניות-סוריות בעיר אל-מיאדין בדיר א-זור, שמנתה 8 לוחמים, והצטרפותם למיליציה של גייס 5, הנתמכת צבאית ולוגיסטית על ידי רוסיה.

לפני כן, על פי הרשת, 20 מלוחמי המיליציות האיראניות המקומיות ערקו, באמצע מרץ 2021, וברחו לאזורי הכוחות הדמוקרטים הסוריים "קסד", בגדה השמאלית של נהר הפרת לדיר א-זור, שהכורדים שולטים עליו.

מצב הבלבול במיליציות האיראניות עם לוחמים מהלאום הסורי בדיר א-זור

המפה הצבאית של המחוז מראה את השליטה של המיליציות האיראניות והמשטר הסורי, והכוחות הרוסיים על הגדה הימנית של נהר הפרת, המשתרעים מדיר א-זור דרך אל-מיאדין עד אל-בוקמאל, בגבול עירק.

כוחות "SDF" שולטים בכפרים ובעיירות הגדה השמאלית של נהר הפרת העשיר בנפט, ומשתרעים מאזור אלבג'וז בדיר א-זור, בגבול עירק, ומגיעים לנפת חסקה בגבול עירק-טורקיה, בצפון סוריה.

עם זאת, הנתונים המגיעים מדיר א-זור מעידים על רצון רוסי לנטרל את הכוח הצבאי האיראני שנבנה באזור מאז סוף 2017, לאחר חיסול דאעש במחוז, אך בדרכים פחות יקרות.

נטיית הגורמים הסורים המקומיים שערקו מהמיליציות האיראניות, ונטייתם לעבור לשורות הרוסים בדיר א-זור, היוו אינדיקציה ליציבות ההשפעה הרוסית בפרובינציה.

מוסקבה התמקדה בניצול התשתית הצבאית החלשה של המיליציות האיראניות בדיר א-זור, על ידי שליחת איתות ברור , המעיד על יכולתה לנטרל את השפעתה של טהרן שם.

לחץ מתמשך

בהקשר זה, המומחה הצבאי הסורי, אלוף משנה חאתם אל-רועי, מאשר בהצהרה לאתר החדשות "איסתקלאל " את קיומו של מה שכינה " מלחמה אמיתית לא מוכרזת " בין רוסיה לאיראן בדיר א-זור, מאז ספטמבר 2020.

 האנליסט הצבאי ציין כי "חיל האוויר הרוסי הפציץ אזורים בבאדיה (מדבר) הסורית הנמצאים בשליטת המיליציות האיראניות, בתואנה של פעולות לחימה בדאעש".

 "הדוגמה הטובה ביותר לכך היא הפצצת מטוסי קרב רוסיים לפני חודשיים על מחנה של מיליציית פאטמיון האיראנית, מדרום ל-"מדן", שנמצא בין נפות דיר א-זור וא-רקה, ובו נהרגו 22 לוחמים מהמיליציות האיראניות", לדבריו.

"הרוסים שמעלימים עין מהפצצות ישראליות על אתרים איראניים בסוריה תמיד נתפס כראיה נוספת לקיומה של משוואה רוסית-ישראלית שמטרתה להחליש ולהפחית את ההשפעה האיראנית בדמשק".

לדבריו איראן הפכה לאחרונה לחסרת מנוחה לגבי מה שהיא מכנה "שותפות רוסית" כנגד נוכחותה בסוריה.

כך גם משתמע מביקורתו של ראש הוועדה האיראנית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני, השמטוללה בישה, על כך שרוסיה שיבשה את מערכת ההגנה האווירית S-300 שלה, ברגע שהאתרים האיראניים בסוריה היו נתונים לתקיפות אוויריות של ישראל.

ב- 25 בינואר 2019 ציטטה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית IRNA את בישה באומרו: "נראה שיש איזשהו תיאום בין ההתקפות הישראליות להגנה האווירית הרוסית החזקה."

האנליסט הצבאי רמז על קיומה של "החלטה על גירוש איראן מסוריה" .

לאור האמור לעיל, ניתן להגיע למסקנות, שעיקרן השקעת רוסיה את כל כובד משקלה לגירוש איראן מדיר א-זור, כחלק מהמאמצים של מוסקבה להשליט את נוכחותה הצבאית בכל סוריה.