תוך כמה זמן יהיה לאיראן נשק גרעיני? "וול סטריט ג'ורנל" עונה

למרות הפתיחות של ארצות הברית, איראן ממשיכה להימנע מניהול משא ומתן על הסכם הגרעין והאפשרות לשנותו, מה שמעלה שאלות בנוגע לכוונותיה האמיתיות של איראן מאחורי חוסר רצונה להיכנס למשא ומתן.

בין אם חוסר הרצון של איראן נגרם כתוצאה מרצונה של טהראן להסיר תחילה את הסנקציות, או אם להרוויח יותר זמן להגיע לנשק גרעיני, דו"ח של וול סטריט ג'ורנל האמריקאי מעלה הערכות מתי יהיה לאיראן נשק גרעיני.

בחודשים האחרונים, נאמר בדו"ח, איראן הפסיקה לקיים מספר התחייבויות מרכזיות בהסכם הגרעין משנת 2015 עם מעצמות העולם, והפחיתה את הזמן שיידרש לה לייצר נשק גרעיני.

ב- 23 בפברואר, איראן הודיעה כי היא לא תאפשר גישה יומית לפקחי האו"ם במתקני הגרעין, וכן הודיעה כי לא תספק צילומי אבטחה מסביב לשעון מפעילותה באתר.

העיתון האמריקאי הוסיף כי בינואר נקטה איראן באחד הצעדים הקריטיים ביותר שלה עד כה, בניגוד לתנאי הסכם הגרעין, שבו היא הודיעה כי החלה להעשיר אורניום לשיעור של 20 אחוזים, העולה על האחוז שנקבע בהסכם לפיו טהרן אמורה לעבוד.

הדו"ח הטיל ספק בכוונתה של איראן להמשיך ולהעשיר אורניום בכמויות קטנות, ולאור הכחשתה המתמדת של אי כוונה להגיע לנשק גרעיני, אף על פי שאורניום משמש לייצור נשק גרעיני.

מאז פרישת ממשל טראמפ מהסכם הגרעין בשנת 2018, איראן צברה מלאי של אורניום מועשר נמוך של 2,968 קילוגרמים, יותר מפי 14 מהכמות המותרת במסגרת הסכם הגרעין, על פי דו"ח שהוציאה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בפברואר 2021.

מומחים חולקים על הזמן שנותר לאיראן להשגת נשק גרעיני.

גורמים במערב מעריכים, על פי "וול סטריט ג'ורנל", כי איראן עשויה להזדקק לשנתיים-שלוש כדי לייצר ראש נפץ גרעיני, בהנחה שאין התערבות חיצונית העלולה להשפיע על התהליך.

הדו"ח התייחס לחוות דעתו של מומחה ביטחוני, שמאמין כי איראן עלולה לפוצץ מתקן ניסוי תוך תשעה חודשים ולייצר נשק גרעיני בסיסי בתוך שנה, ולאחר שנתיים היא תתקין ראש נפץ גרעיני על טיל בליסטי.

בדו"ח שפרסם ה-"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי השאלה שאיש עדיין לא יודע לענות עליה היא עד כמה איראן שולטת בבניית והתקנת ראש נפץ גרעיני על טיל. החדירה הישראלית לארכיון הגרעין האיראני בשנת 2018 הראתה שטהרן שמרה על הרבה מהידע שלה על הנשק הגרעיני מתוכנית הנשק הקודמת שלה.

ראוי לציין כי איראן והמעצמות הגדולות הסכימו בסיום השיחות ביום שישי, לקיים פגישה חדשה, בשבוע הבא, בווינה, אליה תצטרף וושינגטון מבלי לנהל שיחות ישירות עם טהראן, כחלק מהמאמצים הדיפלומטיים החדשים שמטרתם להחזיר את ארצות הברית להסכם על תכנית הגרעין של איראן.

נציגי איראן וחמש המדינות שעדיין במסגרת ההסכם (צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין) קיימו פגישה באמצעות טכנולוגיית וידיאו כדי לדון בדרכים להחזיר את וושינגטון להסכם וינה משנת 2015, ממנו נסוגה באופן חד צדדי בשנת 2018, ואת טהרן לחזור ולכבד באופן מלא את התחייבויותיה במסגרת ההסכם.

הוסכם לקיים פגישה ביום שלישי בבירת אוסטריה, כך לפי האיחוד האירופי.

וושינגטון אישרה שתהיה נוכחת, אך מבלי להשתתף בשיחות באופן ישיר, ואילו האיחוד האירופי אישר כי הצדדים המתאמים ינהלו "מגעים נפרדים" בין הצדדים להסכם מחד, לבין ארצות הברית.

וושינגטון בירכה על ההתקדמות, אך אמרה כי אינה מצפה ל"פריצת דרך מידית " אלא לדיונים קשים. בתשובה לשאלה אודות הסנקציות שמפעילה ממשלת ארה"ב, דוברת ארה"ב סירבה להגיב, אך אישרה כי העניין יעמוד על הפרק בווינה.

וושינגטון, תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פרשה מההסכם והטילה מחדש סנקציות כלכליות קשות על טהרן. מנגד, זו האחרונה, לאחר כמעט שנה של נסיגה, חזרה ליישם רבים מההתחייבויות הבסיסיות שלה במסגרתה.

בעוד שנשיא ארה"ב החדש ג'ו ביידן הביע את כוונתו לחזור להסכם, ישנן עמדות שונות בין וושינגטון לטהרן בנוגע למי צריך לעשות את הצעד הראשון, שכן ארצות הברית קוראת לאיראן לכבד תחילה את התחייבויותיה במסגרת ההסכם, ואילו איראן מדגישה את עדיפות ביטול הסנקציות.

خبراء يقدرون الوقت المتبقي لوصول إيران إلى سلاح نووي