דיווח:סעודיה העניקה למצרים השליטה על האי פרסאן מול מצרי באב אלמנדב

האי פרסאן –  فرسان הסעודי חוזר שוב לקדמת הבמה, לאחר שאתרי תקשורת טענו כי הממלכה העניקה אותו למצרים במטרה להגן על ביטחון הלאומי הערבי והאפריקאי, וחלקם קשרו זאת לנושא סכר הרנסאנס האתיופי.

فندق ساسو سويت بجزيرة فرسان - سياحة بالعربي

לאי פרסאן חשיבות אסטרטגית שכן הוא השער מול מצרי באב אל מנדב, הכניסה היחידה לים סוף לפני הקמת תעלת סואץ.

בנוסף, מצרים ניצלה בעבר את יתרון מיקומו הגיאוגרפי של האי, במלחמת אוקטובר 1973, אז , כך לטענתם , הצליחו לשלוט בתנועה לעבר  נמל אילת הישראלי, בעזרת מומחים צבאיים מצריים.

וכאשר טורקיה ניסתה להקים בסיס צבאי בגבול הימי של סודן באי סואכן – سواكن ,בשנת 2019, אתרי התקשורת הפיצו בזמנו הודעות כי הבסיס הצבאי המצרי הראשון יוקם במטרה מוצהרת להשיג איזון צבאי  עם ישראל באזור.

תסריט זה חזר על עצמו גם לאחר שנודע על הקמת בסיס צבאי ימי איראני על חופי אריתריאה באזור הפונה לאי פרסאן, וגם שם נאמר כי מצרים תשתלט על האי הסעודי במטרה להגן,צבאית, על קווי הספנות הבינלאומיים המגיעים מתעלת סואץ לכיוון מצרי באב אל מנדב ובחזרה.

כמו כן, היא פרסמה ידיעות לעיתונות לפיהן באי בן 380 הקמ"ר הוקמו שדות תעופה צבאיים עם מסלולים המתאימים  למטוסי קרב כמו ראפאל, סוחוי ומיג וכן הוקמו מעגנים לכלי שייט צבאיים.

הדיווחים הצביעו על כך שסעודיה הכירה בזכותה של מצרים להשתמש באי, לכל החיים, ללא מגבלות או תנאים, להגנה על ביטחונה ובטחון האומה הערבית, ולהעניק לה שליטה צבאית מלאה על מיצר באב אל-מנדב, ובנוסף שמצרים תהיה קרובה גיאוגרפית לאתיופיה כדי שתוכל לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא סכר הרנסנס ולהתמודד עם כל הנסיבות העתידיות. "

السعودية رسميا أهداء مصر حق استغلال جزيرة فرسان مدى الحياة | Map, Map screenshot

שמועות

עם זאת, שתי מקורות אישרו לאתר החדשות האמריקאי – אל-חורה כי החדשות שהופצו לא נכונות, והם קבעו כי סעודיה, שמנסה לתחום את הגבולות כבר ארבע שנים ולהחזיר לשליטתה כמה איים, כפי שקרה באיים טיראן ובסנאפיר. ולהעביר את השליטה על אחד האיים שלה לגורם חוץ .

מצרים גם חנכה את הבסיס הצבאי הימי הראשון שלה באזור ברניס בדרום ים סוף, בעוד לממלכה יכולות הגנה מתקדמות שמאפשרות לה לאבטח את גבולותיה במלואם.

שני המקורות הוסיפו כי "אתרי אינטרנט המתמחים בהפצת שמועות הם אלה שמפיצים חדשות כאלה".

ב -26 בנובמבר הוציא נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי צו נשיאותי המאשר את האמנה להקמת מועצת "המדינות הגובלות בים סוף ובמפרץ עדן", וזאת המועצה שהאמנה על הקמתה נחתמה בריאד.

המועצה הוקמה ביוזמת ערב הסעודית לאחר שבשנת 2018 התקיימו כמה פגישות אינטנסיביות בדרג שרי החוץ של שמונה המדינות השוכנות בצפון ים סוף (מצרים, ערב הסעודית, סודן, ירדן, תימן, סומליה, ג'יבוטי ואריתריאה).

جزر فرسان - ويكيبيديا

 

מידע על האי

האי פרסאן ידוע מאז ממלכת חמיר حمير – העתיקה ביותר בממלכות הערביות – שהיה תחנה חשובה בנתיבי הסחר ותחנת מפגש ומנוחה לשיירות של סוחרים וסחורות.

בתקופת שלטונו של המלך עבדולזיז אל סעוד, בוצעו כמה רפורמות באי פרסאן, כולל מינוי נסיך וכן נשלח לשם שופט שידאג לפתרון תיקים פשוטים.

אוכלוסיית פרסאן מונה כ- 18,000 תושבים, על פי נתונים סטטיסטיים משנת 2010.

אורכו של האי מדרום-מזרח לקצהו הצפון-מערבי הוא כ -70 ק"מ. רוחבו הממוצע הוא כ -30 ק"מ.

זהו הגדול ביותר באיי ים סוף באזור, באוכלוסייה ובאדמה הפורייה ביותר. הוא נהנה מחופי חול לבנים מדהימים ומים צבעוניים אטרקטיביים.

באי ישנם כמה עיירות : אלמחרק – المحرق   הממוקמת דרומית לעיירה פרסאן ומאוכלסת על ידי מספר תושבים, שרבים מהם דייגים.

העיירה אל-קסאר: אתר נופש שרוב תושביו מגיעים מהעיר פרסאן, הנמצא כ-5 קילומטרים משם, ויש בו חוות דקלים ומאופיינת במים המתוקים שלו .

העיירה אל-מסילה: (צפון) רוב תושביה הם בדואים, משבט אלעבוס – العبوس.

העיירה אל-חוסין: (צפון מזרח) תושביה עובדים בחקלאות בעונות הגשומות ומגדלים בעלי חיים כמו גמלים.

העיירה ציר: היא הגדולה בכפרי פרסאן והיתה מפורסמת בעבר בסחר הפנינים. מרבית תושביה עובדים כיום בדיג ובמסחר בדגים, ויש בה שמורה לצבאים.

جزر فرسان - ويكيبيديا

أرض للبيع في المملكة العربية السعودية - 913862 | تطبيق عقار