מבזקי חדשות ליום 28-3-21

*- הירדנים ייאלצו לחכות…
אכזבה בירדן. ד"ר זיד אלכילאני, יו"ר איגוד הרוקחים, הצהיר היום כי אין באפשרות המגזר הפרטי לסייע בייבוא חיסונים נגד קורונה. ירדן משוועת לחיסונים אבל לפני כ-10 ימים קיבלה משלוח ראשון של 144 אלף מנות בלבד מתוצרת אסטראזנקה. ממשלת ירדן טוענת כי עד סוף השנה יגיעו למדינה כ-10 מיליון מנות מכל החיסונים הקיימים כיום בשוק.

אלכילאני הסביר כי בעתות של שגרה המגזר הפרטי יכול היה לייבוא חיסונים אולם מאחר שהיצרניות חתומות על הסכמים עם מדינות אחרות, כרגע צריך להמתין למנות שיגיעו באמצעות הממשלה. נגיף קורונה מכה בירדן בימים אלה כשמספר המתים מתקרב ל-6000.

*- חברת התעופה המצרית "יוצאת מהארון"?

אפקט הסכמי הנורמלזיציה עושים את שלהם אפילו על השלום הקר עם מצרים…רושדי זכריא מנכ"ל חברת התעופה המצרית הצהיר היום (שני) כי היא שוקלת "להשתלט" על קו הטיסות הישיר לנתב"ג. כידוע כיום הטיסות לישראל מבוצעות על ידי חברת הבת "אייר סיני" וגם הן חצי חשאיות. בחודש שעבר דווח כי חברת התעופה המצרית ביקשה רישיון להפעלת הטיסות לישראל, לראשונה מאז נחתם הסכם השלום בין המדינות. את הדברים אמר זכריא במהלך כנס באיחוד האמירויות. ובנושא אחר הוא גילה כי החברה פנתה לממשלה המצרית בבקשה לקבלת סיוע חירום עקב מגיפת קורונה בסכום של עד כ-500 מיליון דולר.

*- מדינת איחוד האמירויות לא עוצרת

עוד יוזמה של מדינת האמירויות שנועדה למצב את מדינת המפרץ ככוח כלכלי אזורי מוביל. ביום שני, השיק שיח' מוחמד, ראש הממשלה ושליט דובאי, את "אופריישן 300 מיליארד", אסטרטגיה שתימשך 10 שנים ונועדה לחזק את מגזר התעשייה במדינה. בשנת 2031 תרומת המגזר לתוצר של המדינה יעלה ל-300 מיליארד דירהם (כ-82 מיליארד דולר) לעומת 133 מיליארד דירהם (כ-36 מיליארד דולר) כיום. התכנית אמורה לסייע עד שנת היעד לכ-13,500 עסקים קטנים ובינוניים. במקביל, יועלה תקציב המחקר של מגזר התעשייה מ-21 מיליארד דירהם (כ-5.7 מיליארד דולר) לכ-15.5 מיליארד דולר, קרי כ-2% מהתוצר. התכנית לא רק שתסייע לתעשיות קיימות להשתדרג אלא תתמקד בפיתוח אקוסיסטם תעשייתי חדש, בעיקר תעשיות הייטק ומיזמי "המהפכה התעשייתית הרביעית".

*- בקרוב אצלנו? האמירויות משקיעה 10 מיליארד דולר…
איחוד האמירויות הודיעה היום כי תזרים 10 מיליארד דולר ל"רשות ההשקעות האינדונזית", קרי זרוע ההשקעות של המדינה המזרח אסייאתית. רשות זו הוקמה רק בחודש שעבר. בניגוד לקרנות עושר אחרות בעולם המבוססות על הכנסות הנפט, באינדונזיה מתבססים על הזרמת הון מחו"ל לקרן הההשקעות.

הכסף האמירותי יופנה לפרויקטי תשתית בשוק הגדול ביותר בדרום מזרח אסיה, וזה יכלול נמלי ים, כבישים, תיירות חקלאות ועוד "מגזרים אסטרטגיים". יוזכר כי באחרונה דווח גם שהאמירויות תקים קרן השקעות מיוחדת עם הון של 10 מיליארד דולר שיושקעו ב"מגזרים אסטרטגיים" בשוק הישראלי. גם כאן לא פורסמו לוחות זמנים ויעדים להשקעה, בעיקר מתוך רצון של שליטי אבו דאבי להנמיך פרופיל בתקופת הבחירות אצלנו.

*- נתון מדהים: הנזק הכספי בכל שעה לסחר העולמי

ספינת "אבר גיבן" התקועה בתעלת סואץ מסבה נזק של כ-400 מיליון דולר בשעה לסחר העולמי. לפי חישובים בינלאומיים בכל יום, שווי תנועת הסחר בתעלה לכיוון מערב מוערך בכ-5.6 מיליארד דולר ואילו בכיוון מזרח בכ-5.1 מיליארד דולר.

עם זאת מומחים סבורים כי הפגיעה כתוצאה מהתקרית במשק המצרי תהיה מינורית. הכנסות מצרים מהתעלה בשנה שעברה הסתכמו בכ-5.6 מיליארד דולר והיא נחשבת לאחד המקורות החשובים למט"ח עבור המדינה. עם זאת, ההערכה היא כי מדובר בתאונה נדירה שלא תביא להשפעות בטווח הארוך. במקביל, רשות תעלןת סואץ כבר מכינה תביעה במאות מיליוני דולר כנגד בעלי הספינה והחברות המבטחות אותה. הספינה התקועה בוטחה בשוק היפני.

יוזכר כי ספינת הענק נתקעה בקילומטר ה-151 (מתוך 193) בדרכה מהים האדום לים התיכון. יכולת המעבר בתעלה מגיעה ל-106 ספינות ביום כשביום ממוצע עוברות בה כ-50 ספינות. לפיכך במצרים אופטימיים כי יוכלו להתגבר על הפקק שנוצר בהתאם למספר הימים בו תישאר הספינה תקועה. כלומר במקרה של שבוע עד שהיא תחולץ ניתן יהיה לחזור לשגרה בתוך שבוע.

*- הנזק הכלכלי האדיר שגורם ארדואן
הסוחרים בטורקיה משלמים ובגדול בגלל הפה הגדול של הנשיא ארדואן. ההתבטאויות הפומביות העוינות של הסולטאן בשנתיים האחרונות כנגד סעודיה ובייחוד יורש העצר שלה עשו את שלהן. ביום חמישי, נתונים רשמיים הצביעו על כך ששווי היבוא הסעודי מטורקיה המשיך לרדת בחודש ינואר 2021. לפי הנתונים, היבוא מטורקיה הסתכם בחודש הראשון של 2021 ב -14.1 מיליון ריאל (3.76 מיליון דולר), ירידה מ -50.6 מיליון ריאל (13.49 מיליון דולר) בדצמבר 2020. לצורך השוואה היבוא הסתכם ב- 622 מיליון ריאל (165.84 מיליון דולר) בינואר 2020, אולם זה היה לפני קורונה.

יוזכר שבסעודיה מתנהל מסע חרם בלתי פורמאלי כנגד מוצרים טורקיים החל מאז אוקטובר 2020.

*- המרוקאים נוהרים לביטקוין

פלטפורמות המסחר במטבעות דיגיטליים ובראשם הביטקוין רשמו עלייה חדה בפעילות במרוקו במהלך שלוש השנים האחרונות, למרות האיסור של הבנק המרכזי בממלכה לסחור במטבעות מסוג זה. בפברואר 2021 נרשמה פעילות הסחר הגבוהה ביותר אי פעם במרוקו במטבע הדיגיטלי כששוויה הגיע לכ-900 אלף דולר.
לפי נתונים שפורסמו חלה עלייה של 30% במספר הלקוחות במרוקו בין השנים 2019-2020 ונוצרו יותר מ -700 חשבונות חדשים.

בשנת 2017 הרשויות הפיננסיות במרוקו פרסמו החלטה האוסרת על הסחר בביטקוין והתריעו כי יטילו קנסות על מפיריה, אך נראה שהמרוקאים פחות התרשמו מכך.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין