האם בידי החות'ים בתימן טילים בליסטיים ארוכי טווח מתוצרת צפ' קוריאה ?

במקביל להתעצמותה התקפות הטילים הבליסטיים והמזל"טים של קבוצת החות'י על סעודיה, דיווח של אתר החדשות האמריקאי  " הנשיונל אינטרסט " הצביע על הימצאות נשק צפון קוריאני בארסנל הקבוצה, אותו תיאר כ"מתקדמת ".

על פי דו"ח שהוציא האו"ם בפברואר האחרון, צפון קוריאה ואיראן חידשו את שיתוף הפעולה בפיתוח טילים ארוכי טווח בשנת 2020, ובדו"ח האשימו גם את פיונגיאנג כי המשיכה להפר החלטות שונות בנושא נשק גרעיני.

ועדה עצמאית של מומחי האו"ם הכינה דו"ח שנתי, שפרסם רויטרס , והוגש על ידי הוועדה למועצת הביטחון, וקבע כי טהרן מכחישה כל שיתוף פעולה בנושא הטילים עם צפון קוריאה, אך מדינה חברה שלא הזכירו את שמה, אמרה שצפון קוריאה ואיראן חידשו את שיתוף הפעולה בפרויקטים לפיתוח טילים ארוכי טווח ", על פי הדו"ח.

נשק צפון קוריאני

בתשובה לשאלה אודות השימוש ב"נשק צפון קוריאני "הכחיש זאת סגן שר ההסברה בממשלת ההצלה הלאומית החות'י, פחמי אל-יוסי, בראיון לאל-חורה באומרו:" אנו מסתכלים קדימה ו בתקווה למצוא הזדמנויות לשיתוף פעולה עם פיונגיאנג. "

בנוגע לארסנל הנשק של קבוצתו הדגיש אל-יוספי כי "ישנם טילים וכטב"מים תימניים, וכלי נשק מייצור עצמי אחרים בתימן", והסביר כי "כמה צוותים הוכשרו באיראן וברוסיה לייצור ופיתוח כלי נשק, וכיום הם פועלים לשיפור כוחנו הצבאי על ידי שידרוג טילים וכלי נשק. "

ובאשר לכתבה שפורסמה באתר "הנשיונל אינטרסט", היא מציינת כי "החות'ים תפסו טילי סקאד במחסני צבא תימן, שיוצרו על ידי ברית המועצות, בנוסף לטילים מצפון קוריאה שנקראו הוואסונג -6" -" Hwasong-6" ,עובדה שלא הוכחשה על ידי האנליטיקאי והפרשן הפוליטי התימני, חמיד אל-באקיטי, בראיון לאל-חורה.

The Hwasong that Never Ends

אל-בקיטי הדגיש כי "לעם התימני יכולות ייצור גבוהות לשדרג כלי נשק שברשותו."

לדברי מומחה התעופה טום קופר לאתר האמריקני הנשק העיקרי בארסנל החות'ים הוא "בורקאן", המהווה גרסה מתקדמת לטיל הרוסי  R-17E Scud .

דו"ח חסוי

רשת " CNN ", ציטטה בפברואר 2019  דיפלומט במועצת הביטחון , שאמר כי "דו"ח חסוי של האו"ם, האשים במישרין את צפון קוריאה בהפרת אמברגו הנשק שהטיל האו"ם על לוב, סודן והמורדים החות'ים בתימן, לאספקת כלי נשק וציוד צבאי אחר באמצעות גורמים זרים. "

באותו הקשר, רויטרס ציינה כי צפון קוריאה תומכת בקבוצת החות'ים, כחלק מסיקורה של דו"ח המומחים באו"ם בשנת 2018.

בדו"ח נכתב כי "המומחים חוקרים את מאמציהם של משרד הציוד הצבאי של צפון קוריאה ושל התאגיד לסחר בפיתוח כרייה בקוריאה לספק לקבוצת החות'ים התימניים נשק קונבנציונאלי וטילים בליסטיים".

מדינה, שלא זוהתה בדו"ח, העבירה למומחים מכתב מיום 13 ביולי 2016 בו מנהיג חות'י מזמין את הצפון קוריאנים להיפגש בדמשק, לדון בנושא העברת טכנולוגיה ובנושאים אחרים בעלי עניין משותף ". על פי רויטרס.

איראן מחזיקה ב"כוח הטילים הגדול ביותר "

בספטמבר 2020 פרסם משרד החוץ האמריקני דו"ח ובו הזכיר פרטים הקשורים לתוכנית הטילים האיראנית,  "שאינה נעצרת בגבולותיה בלבד, אלא משתרעת גם על תומכיה החות'ים בתימן", כך על פי משרד החוץ.

"איראן מחזיקה בכוח הטילים הגדול והמגוון ביותר במזרח התיכון, עם יותר מעשרה סוגים של טילים בליסטיים בשירות או בפיתוח", נכתב בדו"ח וציין כי היא "ממשיכה לתת עדיפות לפיתוח כוח הטילים שלה".

החלק השני של הדו"ח, המורכב משמונה פרקים ושמו "משטר מחוץ לחוק – תיעוד הפעילות ההרסנית של איראן", מדבר על האיום של המשטר האיראני על הביטחון האזורי באמצעות טילים בליסטיים בהתקפות נגד כוחות ארה"ב בעירק בשנת 2020, ומטרות בעירק ובסוריה בשנת 2018 וטילי שיוט מדויקים נגד מתקני נפט סעודים בספטמבר 2019.

ביום שישי הותקף בית זיקוק הנפט בריאד על ידי מזל"טים, מה שגרם לדלקות באתר שנפגע, פעולה שהמורדים החות'ים נטלו עליו אחריות, לאחר שהצליחו להשיג התקדמות צבאית בחזית הלחימה של העיר מאריב בתימן.

המתקפה הייתה השנייה ,שכוונה למתקני אנרגיה סעודים, החודש, המסמנת הסלמה מסוכנת במלחמה בת שש שנים בתימן בין קואליציה בראשות סעודיה התומכת בממשלה הלגיטימית  לבין המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן.