צדק מאוחר: זוכו מתקוממים בקוריאה הדרומית שנכלאו לפני יותר מ-70 שנה

יותר מ-70 שנה אחרי הדיכוי האכזרי של ההתקוממות באי ג'ג'ו שבקוריאה הדרומית, צעד נוסף בדרך להשגת צדק עבור הקורבנות: בית משפט זיכה היום יותר מ-330 בני אדם שנכלאו בזמן הדיכוי, בעוד הממשלה אישרה חוק שסולל את הדרך למתן פיצויים.

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-3 באפריל 1948, הסתערו מורדים שהשתייכו לסניף של מפלגת הלייבור הדרום קוריאנית בג'ג'ו על תחנות משטרה ומבני ממשל ועל מבנים של ארגוני ימין לאומניים ברחבי האי ובין 14 ל-50 בני אדם נהרגו. זו הייתה יריית הפתיחה להתקוממות של ה-3 באפריל שכללה התקפות של מורדים לצד תגובת נגד אלימה ואכזרית של כוחות הביטחון המקומיים, שפעלו בחסות הצבא האמריקאי ואשר לא בחלו ברצח של אזרחים חפים מפשע והשמדת כפרים שלמים. ההתקוממות הסתיימה רשמית בספטמבר 1954, רק לאחר מחיר כבד של כ-30 אלף קורבנות – עשרה אחוזים מכלל תושבי האי.

על פי רישומי הממשלה, 2,530 בני אדם הוחזקו בבתי כלא ברחבי המדינה בעקבות ההתקוממות, כאשר עקבותיהם של רבים מהאסירים נעלמו ואחרים מתו כתוצאה מעינויים קשים.

היום התקיים בבית המשפט המחוזי בג'ג'ו משפט חוזר ל-335 מהאסירים, המשפט הגדול ביותר בתולדות המדינה. התביעה הודיעה כי היא מבקשת לזכות את כל הנאשמים מהעבירות נגדם, כולל עבירת התקוממות, מאחר שאין ראיות, ובמשך שמונה שעות אישר בית המשפט את ביטול ההרשעות. "חייהם של הנאשמים נלקחו שלא כצדק לנוכח כאוס אידיאולוגי קיצונית כאשר האומה עדיין לא הוקמה לחלוטין ומשפחותיהם חיות בצער", נכתב בפסיקה.

333 מהנאשמים לא שרדו ומוגדרים עדיין נעדרים, בעוד שני האסירים האחרים שזוכו עדיין בחיים והם בני 91 ו-92. "אמי עברה הרבה מאז שאבי נעלם. תמיד קיווינו שיחזור", אמרה לי אי-ג'ה בת ה-79. "אני מודה על הזיכוי עבור אבי, גם אם הוא מאוחר. הלוואי שאמי עדיין הייתה בחיים".

האירועים בג'ג'ו נחשבו לטאבו בקוריאה הדרומית ונאסר לדבר עליהם או ללמוד אותם בבתי הספר, כאשר רק לאחר סיום השלטון הצבאי וחזרתו של השלטון האזרחי בסוף שנות השמונים, החל להיפרם קשר השתיקה.

ב-31 באוקטובר 2003, אחרי שהוגש דוח חקירה רשמי של הוועדה הלאומית לחקר האמת של אירועי ה-3 באפריל בג'ג'ו, פרסם הנשיא רו מו-היון התנצלות רשמית ראשונה מסוגה בפני הקורבנות ובני משפחותיהם, ושלוש שנים מאוחר יותר גם הגיע לראשונה לטקס זיכרון שנערך בג'ג'ו. בשנת 2005, הודיעה הממשלה כי ג'ג'ו יקבל מעמד של "אי של שלום עולמי" והחל משנת 2014, ה-3 באפריל הוא גם יום זיכרון לאומי שבמסגרתו נערך טקס רשמי בפארק השלום בג'ג'ו, מוזיאון שמנציח את הזוועות שהתרחשו באי.

הנשיא הנוכחי, מון ג'אה-אין, הפך באפריל 2018 לנשיא הראשון מאז רו שמשתתף בטקס הזיכרון הרשמי באי. מון הבטיח כי אחד היעדים שלו הוא להסדיר את כל האמת סביב אירועי ג'ג'ו, ובנאומו בטקס הוא שב על כך לצד התנצלות חדשה בפני כלי מי שנפגע מאלימות השלטון.

היום, במקביל למשפט בג'ג'ו, אישרה הממשלה תיקון לחוק שיאפשר חקירות מחודשות של התקרית הקשה ופיצוי לקורבנות, כאשר החוק צפוי להיכנס לתוקפו ביוני הקרוב. "אנחנו מצפים שהחוק יציב את היסודות להסדרה מוחלטת של ההתקוממות", אמר דובר ארמון הנשיאות, לים סה-איון. "אנחנו נמשיך לעבוד כדי להביא צעדים נוספים שיסייעו לרפא את פצעי הקורבנות ובני משפחותיהם".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי