חיזבאללה במוסקבה … בין המצב בלבנון ל-"נסיגה" מסוריה

ביומיים האחרונים דעת הקהל הלבנונית עסוקה בביקור משלחת חיזבאללה ברוסיה, על רקע ניתוחים וציפיות לגבי השפעת הביקור על המציאות הלבנונית והמצב הכללי בסוריה, עם ההסלמה של הדיבורים על הסדר אפשרי ושמועות על גורלו של משטר בשאר אל-אסד ועתיד האזור.

ביקור המשלחת של חיזבאללה הוא הראשון ברוסיה, הנלחמת לצדם מלחמה בסוריה במשך כמעט שש שנים, כשהחלה לצאת בתקיפות אוויריות נגד האופוזיציה הסורית החמושה, בתיאום מלא עם צבא המשטר הסורי ועם איראן והמיליציות השיעיות , בעיקר חיזבאללה, שיש לו על עליונות בתחום הסורי.

הביקור מגיע בתיזמון מדויק, ברקע המשבר הכלכלי והפיננסי שפגע בלבנון ובסוריה והוא לא מסתיים ברדיפה המתמדת של רוסיה אחר רווחים אסטרטגיים, לאחר הקרבות שנלחמה דיפלומטית וצבאית כדי לשמר את המשטר הסורי ואת האינטרסים שלו במזרח התיכון.

על פי הודעת משרד החוץ הרוסי, שר החוץ, סרגיי לברוב, שוחח עם המשלחת בראשות חבר הפרלמנט הלבנוני מוחמד ראד על ההתפתחויות במזרח התיכון, "מחויבות מוסקבה לתמוך בריבונותה, באחדותה ובשלמותה הטריטוריאלית (..) ובחשיבות בהקמת ממשלה לבנונית חדשה בראשות סעד חרירי. רק היא תוכל לחלץ את לבנון מהמשבר בו היא סובלת. "

לא נראה שהדיון על המצב הלבנוני תפס הרבה מהשיחות עם לברוב, וגם לא במושב הארוך שקיימה משלחת החיזבאללה עם סגן שר החוץ, מיכאיל בוגדנוב, שכן לפי גורמים הבקיאים בעמדה הרוסית. "מוסקבה היא בעד הקמת ממשלה … היא מקפידה לתמוך בחרירי מבלי להפריע לבעיות הדו-צדדיות המתרחשות, במיוחד בין חרירי, שזוכה לתמיכתה, לבין השר לשעבר, גברן בסיל, והיא הבהירה עמדה הזו לנוגעים בדבר."

"החברים הרוסים גילו עניין רב בנושא ביסוס היציבות בלבנון", אמר עמר אל מוסאווי, האחראי על היחסים עם התקשורת הערבית והבינלאומית בחיזבאללה, במהלך מסיבת עיתונאים ממוסקבה.

משלחת מחיזבאללה הלבנוני מבקרת במוסקבה ונפגשת עם שר החוץ הרוסי

העיתונאי המקורב לחיזבאללה, קאסים קסיר, ציטט את שגריר רוסיה החדש בלבנון, אלכסנדר רודקוב, באומרו כי "הביקור בא במסגרת חיזוק היחסים בין שני הצדדים, ורוסיה קוראת לכל הצדדים להגיע להידברות ולפיתרון המצב בלבנון."

בהודעת משרד החוץ הרוסי נכתב כי במהלך הפגישה הוחלפו דעות בנוגע להתבססות בסוריה, שכן הצד הרוסי אישר את דבקותו בזכותם של הסורים להגדרה עצמית, בהתאם להחלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו"ם. "

"נוכחות איראן וחיזבאללה בסוריה היא הכרח עבור רוסיה בשלב זה, במיוחד מכיוון שיש אמון רב בין הרוסים לאיראנים, למרות כמה מכשולים שנתקלו היחסים בנקודות מסוימות, ולכן נוכחות זו כיום היא קלף עוצמה עבור רוסיה ולא להיפך. " – אמר גורם בכיר במשלחת החיזבאללה.

קסיר הוסיף כי "הדיבורים על נסיגת חיזבאללה מסוריה והכרעה בגורלו של אסד אינם עם משלחת מחיזבאללה, אלא עם המנהיג עלי חמינאי או המועצה לביטחון לאומי." באשר לסוגיית הקמת הממשלהבלבנון , "הרוסים יודעים שהחיזבאללה אינה המכשול והבעיה נמצאת במקום אחר."

משלחת מחיזבאללה הלבנוני מבקרת במוסקבה ונפגשת עם שר החוץ הרוסי