האם הסכם השלום בצפון אירלנד בסכנה?

האם הסכם השלום בצפון אירלנד בסכנה? המיליציות הלויאליסטיות הודיעו לראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, ולעמיתו האירי, מייקל מרטין, כי הן מבטלות את תמיכתן בהסכם יום שישי הטוב מ-1998 בשל ההסדרים של הסכם הברקזיט ביחס לגבול עם האי הבריטי. עם זאת, ההודעה הבהירה כי הם ייאבקו בצעדים "בדרכי שלום".

על פי המכתב של מועצת הקהילות הלויאליסטיות, שמאגדת את המיליציות החמושות שתומכות בהישארות צפון אירלנד במסגרת הכתר הבריטי, הפרוקוטול של הסכם הברקזיט שנוגע לתנועת הסחר בים האירי בין צפון אירלנד לבין האי הבריטי מפר את הסכם יום שישי הטוב שסיים את 30 שנות העימות בחבל. במסגרת ההסכם, הארגונים החמושים משני הצדדים התחייבו להתפרק מכלי הנשק שלהם.

המועצה דרשה לתקן את הפרוטוקול על מנת להבטיח "גישה ללא הפרעה של סחורות, שירותים ואזרחים ברחבי הממלכה המאוחדת". "אנחנו מוטרדים מאד מההפרעה לסחר ולמסחר בין צפון אירלנד ושאר חלקי הממלכה, אבל ההתנגדות הבסיסית שלנו היא יותר יסודית", נכתב. "אם אתם או האיחוד האירופי לא מוכנים לכבד את כל ההסכם, אז תהיו אחראים להרס הקבוע של ההסכם".

המיליציות הדגישו כי הן ייאבקו בפרוטוקול הנוכחי של הסכם הברקזיט "בדרכי שלום ובאופן דמוקרטי", אולם הזהירו: "אל תעריכו לא נכון את עוצמת התחושה סביב הסוגייה הזו בכל המשפחה היוניוניסטית שלנו".

ראש הממשלה המקומית של צפון אירלנד, ארלין פוסטר, ציינה כי מדובר בהתפתחות מדאיגה. "הם אמרו שהם רוצים לקדם נתיב של שלום, ואני מברכת על כך, חשוב שאנשים יכירו בזה", אמרה. "אבל זה מדאיג מאד שאנשים שתמכו בהסכם בלפסט החליטו כעת שהם לא יכולים לעשות את זה יותר".

סר ג'פרי דונלסון, חבר הפרלמנט הבריטי מטעם המפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית של פוסטר, מסר כי פגישה של נציגים מהמפלגה עם חברי המיליציות הראתה כי אין כל עדות לכך שהמיליציות מתכננות לעבור לצעדים אלימים. "כמובן שאנחנו ברורים ביותר בכך שבחירה בנתיב של אלימות אינו מקובל בשום אופן", אמר.

פרק 96: הגירושים הכי מסובכים בעולם, חלק ב' | כאן

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי