"רעל שחור (זפת)" מתגנב לחופי לבנון … הרשויות מתעלמות

האסון גדול ומתרחב, זהו סיכום המצב על חופי דרום לבנון, שנפגעו מדליפת הנפט המסתורית בים התיכון, ומעגל השפעותיו בא לידי ביטוי בחופי ערי ישראל בהן זה התרחש מולם, מבלי שזיהו עדיין את מקורו, על רקע סודיות קיצונית בחקירות.

בעוד שישראל חווה מצב חירום סביבתי ובריאותי כדי להתמודד עם האסון, שתואר כ"הגדול בתולדות המדינה ", הצד הלבנוני נראה אדיש אליו ולהשפעותיו, מכיוון שלא היה שום מהלך רשמי לקדם את פני הרעה. 

האסון גדול ומתרחב
האסון גדול ומתרחב
ביום שלישי שעבר, התגלו ראשוני כתמי הזפת מגיעים לחופי לבנון, מנקורה, בדרום הרחוק, דרך צור, אייו ושמורותיו, חופי הכפרים במחוז זהראני, ועד לפאתי סעידה. לאחרונה התגלו כתמי נפט גם באזור רמלט אלביידה בביירות, וזה מאשר שהאסון מתרחב ומתפשט לשאר חופי לבנון בצפון, כאשר הים מעביר מחדש את הזפת מחופי הים המזוהמים, ומשליך אותם לחופים אחרים רחוקים יותר, לאחר שנישאו על ידי הזרמים ונישאו על ידי הגלים – כך מדווח מנהל המרכז לצלילה הלבנוני ופעיל הסביבה יוסף אל-ג'ונדי לאתר אל-חורה.

אלג'ונדי הוסיף, "סיירנו מצור לנקורה, שם ערכנו סקר מקיף שהוזמן על ידי ראש עיריית צור, חסן דאבוק, ובשיתוף המועצה הלאומית לאוקיאנוגרפיה, המועצה למחקר מדעי והאיחוד הבינלאומי למען שמירת הטבע. לאחר הכנת הדו"ח, התאפשר תחילת פעולות הניקיון בתיאום עם שמורת צור, שם השתלטו העיריות על חלוקת הציוד, שסופקו על ידי יוניפי"ל ועמותות לאיכות הסביבה, למתנדבים.

באשר למצב בחופי זהרני. במחוז, זה הפעילות קשה יותר מכיוון שאין מקורות תמיכה לוגיסטיים כמו יוניפי"ל, שהיקף עבודתם נעצר בגבולות נהר ליטני, בהיעדר ארגוני סביבה פעילים באזור.