יישום הסכם השלום בין ארה"ב לטליבן באפגניסטן מתנהל בעצלתיים

תנועת הטאליבן מציינת היום שנה לחתימת ההסכם ההיסטורי עם ארה"ב על סיום הלחימה באפגניסטן בתלונה על כך שהאמריקאים אינם עומדים במחויבויות שלהם בשל המשך הפעילויות הצבאיות, אך גם עם ביטחון כי "ההסכם מתקדם בכיוון החיובי".

על פי הסכם השלום שנחתם בדוחא שבקטאר, ארה"ב וחברות הקואליציה אמורות להוציא בתוך 14 חודשים את כל החיילים ואת כל האזרחים שאינם דיפלומטים, כדוגמת עובדי קבלן בתחום הביטחוני. הטאליבן התחייבו לפתוח בשיחות ישירות עם הממשלה האפגנית במטרה למצוא פתרון פוליטי למלחמת האזרחים והתחייבו שלא לאפשר להפוך את אפגניסטן למוקד חדש לתכנון פיגועים נגד ארה"ב ובעלות בריתה.

בהודעה שפרסם דובר הטאליבן, זביהוללה מוג'הד, הוא הצהיר כי התנועה "מחויבת לכל פרטי ההסכם ורואה את יישומו ככלי היעיל היחיד לפתרון הסוגיה האפגנית וביסוס שלום". הוא גם קרא לארה"ב "לכבד את מחויבויותיה בנוגע לביטחון ויציבות באפגניסטן עם יישום כל חלקי ההסכם".

לטענת דובר התנועה, הטאליבן "צמצמה משמעותית את רמת המבצעים בהתאם להסכם", כאשר הוא ציין כי לא בוצעו התקפות נגד מתקני צבא ומודיעין משמעותיים, הופסקו פיגועי ההתאבדות, לא הייתה השתלטות על מחוזות נוספים ולא היו התקפות על ערי בירה מחוזיות.

מנגד, הוא האשים כי ארה"ב לא מילאה אחרי מחויבויותיה "בכל הנוגע להפצצות, התקפות מל"טים, פשיטות ופעולות התקפיות שנאסרו על בסיס ההסכם". "יותר מכך, חוגים מסוימים שהאינטרסים שלהם קשורים לשחקנים זרים הוציאו לפועל לאחרונה גל של התקפות ממוקדמות נגד אזרחים במטרה להראות שהמצב נמצא על סף משבר וכדי ליצור תירוצים להמשך הכיבוש והמלחמה", התריס.

עם זאת, הוא הוסיף כי "על אף כל החסרונות האלה, ההסכם נע בכיוון החיובי, תוצאה שתניב יתרונות עבור כל הצדדים". הוא ציין כי אלפי חיילים אמריקאים כבר עזבו את המדינה והזכיר כי יתר הכוחות "חייבים לצאת בתאריך המוגדר".

בהתייחסו לתהליך ההידברות מול הממשלה האפגנית, הביע זביהוללה מוג'הד צער על כך שהשיחות הופסקו לחצי שנה וטען כי זה לא באשמת הטאליבן. הוא קרא להמשיך ולשחרר את האסירים שנותרו בבתי הכלא ודרש "ליישם צעדים מעשיים כדי לבחון את תהליך ההידברות המתמשך". "היישום של ההסכם חייב להתממש כדי לשפר את המצב ויש להימנע מלדחוף אותו בכיוון השגוי", הזהיר.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי