טאבוק שלא היכרתם

ידוע שטאבוק נמצאת במדבר, אבל…

בימים האחרונים כשמזג האוויר באזור הוריד בשכונה גשמים וגם שלגים, אז ברור שמדברים בשכונה על שלגים, אנחנו רגילים שיורד שלג בחרמון, וגם מדברים על כמה מסכנים הסורים הנמצאים במחנות העקורים בצפון סוריה, שהשלג כיסה בשמיכה לבנה וקפואה, את מדמנת הבוץ שמחנות האוהלים מתבוססים בה, ואומללים אף יותר הם הפליטים הסורים שבמחנות הפליטים בלבנון.

אנחנו גם מכירים את הפסגות הלבנות של הרי אדום שבעבר הירדן שבמזרח, אבל מי חושב על שלג בערב הסעודית? הרי זו ארץ מדברית של דיונות חול?
כבר סיפרתי לכם על שלגים באזור העיר אבהא שבהרי אסיר שבדרום (תמונות עלו בקבוצת הדיון), אז הפעם לאחר שעלו ברשתות החברתיות סרטונים של גמלים בשלג, תמונות של סעודים בונים איש שלג, ואף מחזה יפה של חול מדברי דקיק שכיסה שכבת שלג במדבר, במחזה שמזכיר תמונה הלקוחה מקונדיטוריה, אספר מעט על אזור בצפון הממלכה, אזור העיר טאבוק שבסביבתה צולם הסרטון, שבו שלג יורד כדבר שבשגרה.

קצת על אזור טאבוק
Saudi-Arabia-map
https://www.freeworldmaps.net/asia/saudiarabia/saudiarabia.jpg

העיר טאבוק – היא עיר גדולה עם אוכלוסייה של כ- 600 אלף איש, שבנוסף לבסיס הגדול של חיל האוויר הסעודי, יש בה את שדה התעופה הרביעי בגודלו בסעודיה, מבחינת תנועת נוסעים שנתית.
עיר המשלבת בנייה מודרנית ומבנים עתיקים, עם עם היסטוריה של קדם אסלאמית עתיקה, והיסטוריה של ראשית ימי האסלם, המוזכרת בקוראן, עיר המושכת תיירות פנים וחוץ, בירת חבל טאבוק, שבו מוקמת עיר העתיד ניאום, עליה דיברנו בעבר, בטאבוק יש שכונות שונות עם ציוויון שונה, כולל שכונות של דיור ממשלתי ושכונות של אנשי צבא (שכונות נפרדות לאנשי השריון ולאנשי חיל האוויר, או לאנשי בטחון הפנים או כוחות ההגנה האווירית) בתי חולים וקרייה אקדמית גדולה.
העיר מהווה מרכז אזור שהוא מבין החשובים מבחינת אספקת מזון לממלכה וסביבה תמצאו חוות חקלאיות.

חקלאות? בטאבוק?

אזור העיר הפך לאזור חקלאי חשוב, כמו גם אזור לא רחוק מטאבוק, בנפת טברג’ל (طبرجل), שנמצאת במחוז אל-נג’אף (الجوف) השכן. בטאבוק נמצאות חברות רבות בגדלים שונים המגדלות בחוות ובשטחים מושקים נרחבים מגוון גידולים חקלאיים, חיטה (בהיקף של מעל מאה אלף טון בשנה) ודגנים נוספים, ירקות ופירות, בעלי חיים ואפילו פרחים. השטחים החקלאיים נראים בבירור בצילומי לוויין של אזור העיר.

אזור העיר הפך לביתם של חברות כגון TADCO (Tabuk Agriculture Development Company) חברה לגידולים חקלאיים מהגדולות בממלכה, המגדלת חיטה, וכן גרעינם שונים, כרמי זיתים (חמישה זנים שונים, שניים מספרד, אחד איטלקי, וכן זית סורי ועצי זית שמקורם מאזור שכם), מטעי פירות כגון אגסים, שזיפים, אפרסקים, משמשים ונקטרינות, כרמי ענבים עם חמישה זני ענבי מאכל, ירקות שונים (בעיקר תפוחי אדמה ובצל), וכן מיספוא לבעלי חיים, חברת גדולה נוספת היא "חוות אסטרה" המגדלת מגוון פירות וירקות, כבשים ועופות, וכן פרחים שונים הנשלחים לכל הממלכה, למדינות המפרץ ואפילו לאירופה.

כמו כן באזור טאבוק יש רפתות לפרות חולבות, אחת מהן היא רפת ענק של אלף פרות, יש גם ורפתות לפיטום לתעשיית הבשר, תרנגולות לביצים ולפיטום, חוות גידול לכבשים.

תעשייה

בטאבוק ישנם מפעלי תעשיה עתירת ידע, כולל מפעל תרופות הגדול בממלכה Tabuk Pharmaceuticals עם פעילות ב 25 מדינות בעולם המייצר ומשווק 250 מוצרים שונים, (ומבחינת היקף הוא יכול להחשב החמישי בגודלו באירופה), מפעל צינורות השקייה, מפעלים לייצור מזון לבעלי חיים, משחטות לבקר ולעופות, ומפעלים לעיבוד הבשר, מחלבה, מפעל מלט, מפעלי מתכת, מפעלים לחומרי בניין ומוצרים לבנייה, מפעלי כימיכלים ועוד שלל בתי מלאכה ותעשייה זעירה מסוגים שונים.
באזור העיר וברחבי המחוז, ישנם מכרות של מחצבים שונים, כגון עפרות ברזל, סילקט, חרסית וגיר.

Tabuk-Pharmaceuticals-Logo-2

קצת היסטוריה

לעיר טאבוק יש תיעוד ארכיאולוגי המגיע לשנת 500 לפני הספירה, ובחפירות נמצאו שרידים עם כתובות עתיקות שבהם נמצא שהעיר נקראה "טאבו" (تابو) וגם "טבווה" (تابوا), ולפי הנאמר ישבו בעיר עמים ושבטים שונים, כגון הנבטים, ארמים ואנשי ‘ת’מוד (ثمود) המוזכרים בקוראן, כאחד השבטים שאליהם שלח הנביא שליח בקריאה לעזוב את עבודת האלילים ולהצטרף לאסלאם, וכן בכך שנאמר שהיו חוצבים את בתיהם בהרים, ואת ארמונותיהם היו בונים במישורים.

העיר ידועה בעולם המוסלמי גם בזכות קרב טאבוק הידוע גם בשם קרב אל-אסרה (غزوة العسرة) שהנביא מוחמד פתח בחודש רַגַ'ב (رجب = החודש השביעי) בשנת 9 להיג’רה (אוקטובר 630) שנחשב לקרב הכיבוש האחרון של מוחמד, וכקרב שפתח את הקרבות בין המוסלמים לנוצרים, שלפי הסיפור, ברחו ללא קרב, ולפי המסורת נאמר כי לאחר תום המערכה, הנביא שהה זמן מה בעיר, ובנה בה את המסגד הראשון, מבוץ וכפות דקלים, הוא מסגד טאובה (التوبة) שמוכר גם בשם מסגד הנביא, בשכונת אל-עסבה (العصبة).

מסופר כי הנביא שהה עשרה ימים ליד עין סוכר (عين السكر) המעיין העתיק ביותר בעיר, ושהיה מקור המים היחיד להשקייה וחקלאות בעיר העתיקה טאבוק, ושמי בריכת האגירה המעיין לא הספיקו לכולם, עד אשר הנביא שטף את פניו וידיו במי המעיין ונשף עליו, ואז הספיקו המים לכל האנשים הרבים שהיו עימו.

בעיר תמצאו את מבצר טאבוק העתיק, שעבר גלגולים ושיפוצים רבים, ע"י כל כובש ששלט בעיר, ותחילתו מתוארכת לפני כ 3,500 שנה, והנמצא צפון מזרחית לעין סוכר.
בנוסף ישנם בסביבות העיר מצודות עות’מאניות רבות, מתקופת השלטון העות’מאני בחצי האי ערב, שנועדו לשמור על עולי הרגל הרבים שהשתמשו בקו הרכבת החיג'אזית, שהוקמה ע"י העות’מאנים בין דמשק לעיר הקדושה מדינה, להסעת העולים לרגל, (אצלנו בישראל הייתה שלוחת מסילה בין חיפה לצמח ומשם דרך ירדן אל דעא שבדרום סוריה, המוכרת לנו בשם רכבת העמק).

אל ערב הסעודית הגיע המסילה החיג’אזית, דרך מעבר הגבול של תחנת מודווארה (المدورة‎) הישוב הדרומי ביותר בירדן (שגם בה כמובן יש מבצר עות’מאני), שבזמן שהרכבת הייתה פעילה כרכבת החג’, שימשה גם כתחנת אספקה ומנוחה האחרונה בירדן, ובטאבוק הייתה תחנת הרכבת החיג’אזית הראשונה בסעודיה, שבה נמצאת עד היום תחנת הרכבת, שבנוסף להיותה תחנת מנוחה לעולים לרגל, הייתה ידועה לשמצה, יחד עם המצודה העו’מאנית הלא רחוקה, כתחנה האחרונה שבה נראו בני שבטים סעודים שנעצרו ע"י השלטון העות’מאני, ומאז אבדו עקבותיהם, והשמועה אומרת שמצאו את מותם בכלא עות’מאני במבצר שעל גדות נהר הדנובה…

 

טאבוק היא אזור תיירות

בזכות הטבע והנופים, האקלים המתון, הקריר יחסית בקיץ וחורף גשום ולעיתים מושלג, שהופך את ההרים הגבוהים של אזור טאבוק ללבנים, כמו הר אל-לוז (جبل للوز = הר השקדים) שעליו נטען שהוא למעשה הר סיני האמיתי, ועל ההר והסביבתו ישנם ציורי סלע עתיקים שגילם נאמד בכ 10,000 שנה, ובן כתובות בעברית כולל ציור של מנורת שבעת קנים, ואתר סלע חורב המבוקע לשניים, שאותו משייכים לסלע שעליו כתוב בתורה שמשה רבנו היכה בסלע, כתגובה לתלונות בני ישראל שהיו צמאים למים לאחר יציאת מצרים: הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל. (ספר שמות יז, ו’) אני מרשה לעצמי להניח שאזור הר לוז, יהפוך להיות אתר תיירות משמעותי יותר בעתיד הלא רחוק.

כמובן שאחד ממוקדי המשיכה לאזור העיר, הם האתרים ההיסטוריים מתויירים וידועים יותר, כמו האתר הנבטי העתיק החצוב בסלע, שליד כפר דיסא (الديسة), ומאות אתרים עם כתובות עתיקות, כולל בכתב קופי, שלא פחות מרשימים וחשובים מאשר האתרים המפורסמים של מַדַאאֶן סַאלֶח (مدائن صالح) הנמצאים דרומית לטאבוק.

מטבע הדברים הקישור ההיסטורי לראשית ימי האסלאם והאזכור בקוראן, המיקום שהפך את העיר לשער לצפון חצי האי ערב, ולצומת דרכים בעלייה לרגל לערים הקדושות לאסלם, כל אלו ועוד, הפכו את את העיר למוקד משיכה לתיירים, הן תיירות פנים, הן תיירות אסלאמית בזמן עלייה לרגל, והן תיירות של חובבי מדבר ועתיקות, ובין היתר גם בעבור כל התיירים, ניתן למצוא בעיר בנוסף למוזאונים ואתרים היסטוריים, ולקניונים מודרניים וחנויות שונות, גם את השווקים השונים של העיר.
כגון שוק יום חמישי שבו תוכלו למצוא כל סוג מאכל וקינוחים שיש לעיר להציע, וגם את שוק מזרח תיכוני רגיל – שוק יום שישי בשכונת מונטזה (المنتزه) או את שוק אל-חרג’ (الحراج) שבו תוכלו למצוא בגדים, כמו גם שלל כלים ורהיטים חדשים ומשומשים.

בנוסף לכל אלו ועוד, יש גם את שוק חלידיה (سوق الخالدية) הנמצא במרכז שכונת חילדיה, זה שוק מיוחד הנפתח רק בחודש הרמדאן, ופועל בכל יום אחר הצהריים, ושבו נמכר "כל מה שלא עובר בירושה" ומושך אליו מבקרים רבים מבין עולי הרגל.

אם תבקרו בטאבוק, אל תשכחו לבקר במגדל טאבוק, הנמצא מול בניין העירייה, ליד המרכז לאומניות הבמה, ומרכז התרבות ע"ש הנסיך סולטאן, המבנה הגדול המעוצב בסגנון המשלב את הבנייה העתיקה ואת הבנייה המודרנית בממלכה, שבראשו מאגר בריכת מים, מסעדה בגובה 77 מטר, ופלטפורמת תצפית הנמצאת בגובה 86.5 מטר, וכן אולם ארועים בקומת הקרקע, ואולם נוסף בגובה 72 מטר, תכולו להשתמש בשלוש מעליות, אבל אמליץ לכם לעלות במעלית שבה תוכלו לראות את הנוף של העיר והחוות החקלאיות שבסביבתה.

כמו כן ישנם פסטיבלים שונים בעיר וסביבותיה, כגון פסטיבל הפרחים והפירות, פסטיבל האביב, פסטיבל היצירתיות ואמנות, וישנם מחנות קיץ ושלל אירועי תרבות, ואת כל התיירים הרבים המגיעים לעיר, משרתים בתי מלון רבים, כולל של הרשתות הבין לאומיות הגדולות והמוכרות, חלקם מפוארים וחלקם פשוטים.

בגלל השינויים ומגבלות שנבעו ממגפת הקורונה, שפגעה גם בממלכה הסעודית, עוד אין לי מידע מה יהיה בגורל מופעי התרבות ואטרקציות תיירויות השנה, אבל למי שמתעניין, אפשר להתקשר לעיריית טאבוק במספר 966-14-4221100 + לשלוח פקס למספר 966-144237436 + או לשלוח מייל [email protected] ולשאול.

 

Tabuk-Municipality-Logo-1

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון
קרדיט למפת מחוזות ערב הסעודית: באדיבות אתר freeworldmaps.net