עלייתו ונפילתו של מרגל ה-CIA בלב תעשיית הנשק הכימי הסורי

כשפרצה מלחמת האזרחים בסוריה ,בשנת 2011, חששו ב-CIA כי המשטר הסורי יאבד את השליטה על מאגריו הגדולים של גז הסארין וגזי עצבים קטלניים אחרים.

סוכנים ידעו על הכמות וחומרת החומרים במאגר הכימיקלים של המשטר הסורי באמצעות מומחה לייצור כימיקלים במכון 3000 לכימיה וביולוגיה במרכז סרס למחקר מדעי שהפך לסוכן וסיפק יותר מ -14 דוחות חסויים ל-CIA, מדובר בפרופסור ומדען מוכשר איש נמוך קומה חובש משקפיים ועם שיער חום מאפיר מדבר במבטא אמריקאי מובהק, המבטא הזה היה הדבר היחיד שנשאר אצל צעיר שחי תקופה מסוימת בארצות הברית, שם חי ולמד לפני שחזר למולדתו סוריה כדי להיות מומחה בתעשייה הכימית שנועדה להרג המוני .

תוצאת תמונה עבור syria chemical industries

הוא היה כל כך גאה במומחיות שלו שלעתים עלה החשד כי ריגולו ל- CIA לא נבע משנאה למשטר אסד או מבצע כסף , אלא דווקא מהתרברבות. והרצון לקבל ריספקט על המומחיות שלו.. הניסיון הראשון שלו ליצור קשר התרחש בזמן שהשתתף בכנס מדעי באירופה, שם ביקש מחברו להעביר פתק לשגרירות ארה"ב הקרובה.
כעבור כמה חודשים ניגש אליו זר בסיום אחת מההרצאות הערב שלו באוניברסיטת דמשק,והוא לא הופתע.  הוא אמר לסוכן ה -CIA ,בחור צעיר כבן 20 ,ציפיתי לך אתה יכול לקרוא לי איימן.
"איימן" והסוכן בילו שעות ארוכות בשיחה ונבנתה מערכת יחסים של חיבה ואימון. יום אחד הזמין המדען את הסוכן הצעיר לביתו בדמשק, דירה קטנה בה התגורר עם 2 נשותיו על פי חוק הפוליגמיה בסוריה
לאחר שהנשים עזבו את החדר איימן סיפר את סיפורו. בזמן שקצין הביון האמריקאי ישב ,כולו נדהם , איימן סיפר שהוא חוקר בכיר ביחידה סודית ,שהוסתרה במרכז, והמכונה מכון 3000.

תוצאת תמונה עבור syria chemical industries

תפקידו העיקרי היה ליצור רעלים קטלניים מאוד ולחמש את הטילים בראשי קרב כימיים. הכינוי של הפרויקט שלהם נקרא "הפטיש".

תוכנית הנשק הכימי בסוריה התחילה עם גז חרדל,והסורים יצרו מגוון סוגים של חל"כ . גז העצבים סארין קיים כבר חצי מאה ועדיין נחשב לחומר הקטלני ביותר אי פעם. גרסה נוספת , המכונה VX, הייתה קטלנית אף יותר. איימן הביט באורחו האמריקני במבט שמשדר סיפוק ואמר לו שזאת התשובה הסורית להרתיע את השכנה הגרעינית .איימן התמלא גאווה כאשר סיפר על ההצלחה שלו ביצור הסארין והתגאה שהגיע לייצור סארין בדרגה צבאית שהיא קטלנית פי 26 מציאניד, וסיפר שהמציא דרך עבודה חכמה. המעבדות שלו ייצרו צורה של סארין בשני נוזלים יציבים שניתן לאחסן בנפרד ולערבב רק ברגע האחרון. אחד הנוזלים היה אלכוהול איזופרופיל רגיל … השני היה מתילפוספוניל דיפלואוריד שהכיל את כל שאר המרכיבים, כולל תוסף בלעדי – שאיימן עזר לגילויו – שעזר להבטיח שהסארין לא יאבד מעצמתו במהלך האכסון.
הסוכן העביר את תוכן השיחות למטה בארה"ב ושם הופתעו מהנוסחה שאיימן המציא. המידע היה מאוד מפורט ואמין אך הם רצו הוכחות.
בסוף דצמבר ביקש איימן להיפגש לא במקום ציבורי עם הסוכן האמריקאי.

תוצאת תמונה עבור syria chemical industries

הפגישה נערכה בסוף ברכב פיג'ו שחנה ברחוב שקט בדמשק, כמה רחובות משגרירות ארה"ב ושם העביר תיק עם בקבוקון מהחומר הטהור שאיימן המציא.

הסוכן העביר את הדגימה למעבדה צבאית בארה"ב .תוצאות הבדיקה חשפו נשק באיכות מדהימה, יצירת מופת כימית קטלנית.

השנים חלפו, ומתחם המעבדות על הגבעה צמח בהתמדה. בתחילת שנות האלפיים, רשת המפעלים ומרכזי הייצור פרחו בהדרגה והפכו למתחם תעשייתי בוגר ובו כמעט 40 בניינים ומחסנים ביותר מעשרים מקומות סודיים הפרוסים ברחבי סוריה , מהבירה דמשק ועד העיר חלב בצפון .

חוקרי המעבדות בדקו וחקרו כימיקלים טוקסיפיקנטיים . בתחילת שנות האלפיים התוכנית השיגה סוג של רוויה, עתודות של 1,300 עד 1,500 טון של סארין, גז חרדל ו- VX.
הפגישות בסמטאות ובבתי הקפה נמשכו 14 שנה, סוכנים אמריקאים התחלפו בסוכנים חדשים שבאו והלכו. עם הזמן נוצרו דרכי תקשורת חדשות, כך שאיימן יכל להעביר מסרים ל- CIA בדרך פשוטה על ידי מעבר בבניין השגרירות האמריקנית. העברות המזומנים נמשכו, והמרגל הפך לאיש עשיר, וחשבון הבנק טפח בדולרים אמריקניים.

תוצאת תמונה עבור syria chemical industries

בסוף שנת 2001 הגיעו אנשי ביטחון סורים וביקש מאיימן שיתלווה איתם למשרדם לפגישה פרטית .

החקירה החלה במטה המודיעין הסורי, שם שאווקט, קצין בכיר, סגן מנהל המודיעין הצבאי וחתנו של אסד, הניח מידו את הניירת ואמר לו שהוא מואשם במעילה וקבלת שוחד .

איימן הודה. הוא סיפר לחוקרים על השנים הרבות שהיה בקשר עם ה- CIA. הוא דיבר על הפגישות, על הסודות שהעביר לאמריקנים ועל הכסף הרב שצבר בבנק . הוא סיפר שאף אחד אחר לא היה מודע לריגול שלו. לא מעמיתיו, שותפיו העסקיים, ואפילו לא נשותיו. הוא עשה את זה לבד.

שאווקאט … ואנשי הביטחון האחרים , שהיו מבולבלים בהתחלה נבהלו למשמע הדברים. אך שואקאט לא ידע דבר על מה שהתוודה איימן. הוא זימן אותו בכלל לחקירה מכיוון שנודע לשירותי הביון שהוא מבקש שוחד מחברות זרות בתמורה לחוזים מכירה ואספקה למכון . זו הייתה הסיבה למעצרו. שירותי הביון הסוריים כלל לא היו מודעים לשום דבר בקשר לעבודת הריגול שלו למען המודיעין האמריקני.

איימן הורשע בבגידה. פסק דין שניתן בדלתיים סגורות, שנותר מחוץ לעין הציבורי, תואר בפירוט, כדי לשמש כאזהרה בפני מדענים אחרים.

אסירים שהורשעו בעבירות הון בסוריה בדרך כלל נתלים, אך איימן, שהיה "גיבור לאומי" ובוגד, טופל ביחס מיוחד. שתי נשותיו וילדיו הורשו לעזוב את הארץ כדי להתחיל חיים חדשים בחו"ל.

ואז, בבוקר ה -7 באפריל 2002, הוא התעורר בתאו בכלא אדרה הידוע לשמצה ונלקח לחצר, שם המתינה כיתת יורים. הוא היה עם כיסוי עיניים, נקשר לעמוד ונורה למוות. במהלך הוצאתו להורג, צוותי עובדים לבושים בחליפות מגן העבירו את גז הסארין במפעל התת קרקעי בגבעות אדרה, פחות מחמישה קילומטרים מהכלא, את המוצר המוגמר לשורות מכלים מבריקים של 2000 ליטר.

תוצאת תמונה עבור syria chemical industries

קרדיט : אפקט הפרפר מקבוצת נציב