רגע של שפה: כתב היד הסלאבי העתיק ביותר נחשף על עצם בקר בצ'כיה

אותיות שהתגלו על עצם בקר מהמאה ה-7 לספירה שנחשפה בצ'כיה התבררו ככתב היד הסלאבי העתיק ביותר שמתבסס על אלפבית גרמאני, כ-200 שנה לפני האלפבית הגלגוליטי שנחשב עד כה לכתב היד הסלאבי הקדום ביותר.

האלפבית הגלגוטי הגיע לשבטים הסלאביים המערביים באמצע המאה ה-9 לספירה. הקיסר הביזנטי מיכאל השלישי שלח את האחים היוונים קיריל ומתודיוס להפיץ את הנצרות באזור מוראביה, כיום מזרח צ'כיה.

על מנת לתרגם את כתבי הקודש עבור השבטים, קיריל יצר את האלפבית הגלגוטי שהתבסס על הדיאלקט של השבטים הסלאביים ממחוז סלוניקי שהתפרש על פני דרום הבלקן.

אולם כעת, מתברר כי השבטים הסלאביים נחשפו לכתב יד קדום יותר. על שרידי עצם בקר שהתגלו בשנת 2017 באזור הכפר לאני בדרום מזרח צ'כיה, שהיה ידוע כמקום התיישבות של שבטים סלאביים, נמצאו סימנים של כתב יד ששייך לאלפבית הרוני ששימש שפות גרמאניות והיה נפוץ בין השאר במרכז אירופה, בארצות השפלה ובסקנדינביה.

חוקרים מאוניברסיטת מסריק בברנו, יחד עם מדענים מאוסטריה, שווייץ ואוסטרליה, בחנו את העצם וקבעו את התאריך לסביבות המאה ה-7. במאמר שפרסמו, ציינו החוקרים כי מדובר בכיתוב העתיק ביותר שאינו באזור של השפות הגרמאניות וכי הוא מעיד שהיה ממשק בין שבטים גרמאניים לבין שבטים סלאביים שאפשר את העברת כתב היד.

עוד ציינו החוקרים כי מאחר שעל העצם השבורה התגלו רק שבע האותיות האחרונות מתוך 24 האותיות של האלפבית הרוני, ההערכה היא שהעצם שימשה כאמצעי לימודי ולא היה מדובר בכתיבת מסר כלשהו.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי