הנקודות המעניינות בהערכת המצב השנתית של אמ"ן

איראן/תימן/עיראק/סוריה/לבנון/עזה – הנקודות המעניינות בהערכת המצב השנתית של אמ"ן

☆ איראן – נמצאת בנקודת שפל היסטורית בשל פעולות תכופות במסגרת המב"ם בצל משבר כלכלי עמוק (סנקציות/קורונה) והפעלת לחץ מהמערב.

☆ המערכה נגד ההתבססות בסוריה – איראן עוד לא נוטשת את הרעיון אך כבר עברה לשלב בו היא בוחנת שוב את תוכניותיה לגבי אופי ההתבססות והיקפה.

☆ איום "המעגל השני" -( עיראק, תימן), פתרון זול, אפקטיבי ו"מבודל" עבור איראן, לביצוע תגובות על פעולות המיוחסות לישראל וארה"ב, ללא סיכון במלחמה.

☆ הנורמליזציה – שינוי מערכתי היסטורי במזרח התיכון, שבמוקדו היווצרות משקל נגד משמעותי, וגוש אלטרנטיבי לציר השיעי, במקביל נוצרה הזדמנות משמעותית להגברת הלחץ על איראן ויתכן אף ליצירת קואליציה בינ"ל נגדה.

☆ הגרעין האיראני – איראן ממשיכה להתקדם בהפרות ההסכם, ומתקדמת בצבירת חומרים בקיעים ובצעדי מחקר ופיתוח, חלקם בלתי הפיכים, איראן מתקדמת, אך עוד לא פורצת לפצצה, מקצרת זמנים לנק' זינוק, אולם עדיין מתמודדת עם "צווארי בקבוק משמעותיים", הערכה, בהינתן החלטה, בתוך שנתיים יגיעו לפצצה.

☆ המצב בגבול הצפון – הרתיעה העמוקה ממלחמה עם ישראל נשמרה, אך הגרעון ההרתעתי של המערכת השיעית מחייב תגובה, ואף עלול לערער את היציבות בזירה הצפונית, אפילו עד כדי ימי קרב.

☆ הטילים המדויקים – הם ממשיכים להוות איום, אך לישראל מספר כלים אפקטיביים בכדי לתת מענה הולם.

☆ התעצמות האויב נמשכת – ארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס ממשיכים לצבור אמל"ח איכותי, בחסות איראנית, ולמקד מאמצים בבניין כוח צבאי באופן המגביר את ביטחונם ביכולת הצבאית, אך עדיין לא ברמה שמשנה את מאזן ההרתעה מול ישראל.

☆ ארגון הטרור חיזבאללה נכשל פעמיים במימוש המשוואות – למרות זאת, הוא עודנו נחוש להגיב.

☆ הרשות הפלסטינית – עברה לה שנת "הישרדות" היסטורית, צבר לחצים מבית ומחוץ, כשבמוקד משבר החלת הריבונות והסילוקין הישראלי ו"עסקת המאה" של טראמפ.

☆ המצב ברצועת עזה – ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי ממוקד בבניין כוח, עד כה, מבצע "חגורה שחורה" (סיכול בהא אבו אל-עטא) מוכיח את עצמו, ארגון הטרור חמאס דבק באסטרטגיית ההסדרה עם ישראל, המצב ההומניטרי ברצועה יציב, אך שברירי, המענק הקטארי בולם הידרדרות אך לא מהווה תחליף.

☆ האתגרים המרכזיים בהגנה על הגבולות – ניסיונות נוספים לאתגר את המכשול התת קרקעי בעזה, ירי רקטות/פצמ"רים מעזה על ידי סוררים, לוחמה אלקטרונית, ופעולות טרור כלפי ישראל על ידי פרוקסי וסוררים.

דברים שאמר ראש אמ"ן, האלוף תמיר הימן: "איראן נמצאת בשפל חסר תקדים בעקבות הפעולות שביצענו בשנים האחרונות, ולא רק בגלל הקורונה, אך לא זנחה את תוכנית הגרעין ואף הגבירה את מאמציה בנושא, במצבה הנוכחי איראן רואה בהסכם מוצא יחיד מהמשבר ולכן חותרת לכל הפחות לשוב להסכם שעליו חתמה ב-2015, הציר השיעי ממשיך בניסיון להתבסס בכדי לפגוע בישראל דרך רמת הגולן, מאמצינו הרבים מצליחים לפגוע ולצמצם יכולת זו, אנו עומלים ועוסקים באופן קבוע ומתמשך באיום הטילים המדויקים, ועל אף שמדובר באיום שאין להקל בו ראש אנו מספקים מענה איכותי בשלל דרכים, גלויים וסמויים, בזכות יכולות מודיעיניות גבוהות הצלחנו לתקוף מאות מטרות במסגרת המב"ם, ולשמר את העליונות האזורית של ישראל".

עוד אמר: "בעקבות המהפכה בעולם ייצור המטרות בשנה האחרונה, עלייה של מאות אחוזים בקצב ייצור המטרות של צה"ל, יחד עם עלייה באיכות המטרות בעקבות הקמת מנהלות המטרות באמ"ן."

קרדיט : דן אסולין מקבוצת נציב  קרדיט לצילומים – דובר צה"ל