הסיפור של כיסוי הראש הקטרי, על ראשו של נסיך סעודי

הסיפור הרציני על השקעות עתק

לפני מספר ימים, ב 24 בינואר, מוחמד בן סלמן, יורש העצר הסעודי, הידוע בראשי התיבות MBS, שבין תפקידיו הוא גם יו"ר המועצה לעניינים כלכליים ופיתוח, של דירקטוריון קרן ההשקעות הציבורית של הממלכה, אשר בסיום ישיבת מועצת המנהלים, שאותה הוביל, הודיעו על מדיניות ההשקעות של הקרן, לחמש השנים הבאות, ובהן השקעה שנתית במשק הסעודי, שאינו קשור לתעשיית הנפט, בסך 150 מיליארד ריאל סעודי (סכום השווה ל 40 מיליארד דולר בשנה), ובכך לתרום לקידום התפתחות המשק הסעודי, וכן ליצירת 1.8 מיליון מקומות עבודה חדשים, ובנוסף דובר על מטרות הקרן בחמש שנים הבאות, ועל החזון והתוכניות של הקרן לממלכה כולל הכוונה של הקרן להגיע לשווי נכסים של 4 טריליון ריאל.

אבל למרות שנכתב על כל אלה ועוד, בכל עיתוני הממלכה והמפרץ, הדבר שתפס את העין, והדבר שעליו דיברו בממלכה ומשם זה התפשט לכל העולם, זה מה אייקון האופנה, יורש העצר, לבש, וסיפרו לנו שלבש ווסט יוקרתי מבית היוצר של בית אופנה לונדוני, בעיצובו של מעצב אופנה צרפתי, וגם דיברו על כיסוי הראש החדש והחריג בנוף הסעודי, שהיה לראשו.

אז היום לא אספר לכם על התמורות הכלכליות הצפויות מתוכנית החומש החדשה של קרן ההשקעות עתירת הנכסים של הממלכה, מכאן והלאה עוסק סיפורנו היום – בשמאג קטרי על ראשו של הנסיך.

 

מילה על מה שמסתתר מאחורי צילום של מחווה

ידידנו אבו עלי פרסם אצלו בערוץ, את תמונתו של MBS, יורש העצר הסעודי, עם כאפייה קטרית.
אשאיר לכם לקרוא על נסיבות הצילום ועל המחווה שעשה יורש העצר הסעודי לקטרים, בערוצי החדשות.

לכם אספר כי הצעיף – המוכר לנו בשם כאפייה, ובמדינות המפרץ מוכר יותר בשם בשם גותרה (غُترَة), שהוא כיסוי הראש המלווה את האזור כולו עוד מימי קדם, שבעבר היה כולו לבן, וכיום יש גם גרסאות צבעוניות, או בגרסתו החדשה (מאז שנות ה 50 של המאה הקודמת) הגרסה העבה יותר והצבעונית בשם שמאג (شُمَاغ)
אוסיף גם שבחלק מהמדינות השכנות, נוטים לייחס משמעות לחלק מהצבעים, וכיסוי הראש המשובץ באדום ולבן, מסמל פטריוטיות, ואילו זה בצבעי שחור לבן, מציין חופש, וכיסוי הראש הלבן הרגיל, מסמל בפשטות טוהר. (לצבעים אחרים אין בדרך כלל משמעות)

ישנן דוגמאות שונות לאריגה, גם בגותרה הלבנה, וישנן דוגמאות באריגה של דוגמת המשבצות של אלו הצבעוניות, כולל דוגמאות השוליים, שיהיו שונות בין המדינות (ולפעמים גם בין היצרנים).
במדינות העולם הנאור במערב, השתרש השם "כאפייה פלסטינית" לזו בצבעי שחור ולבן, היות והמחבל יאסר ערפאת, הפך כאפייה זו לסמלו ומשם זה התגלגל לסמל כלל פלסטיני.

אבל כיסוי הראש שצולם על ראשו של יורש העצר הסעודי, אינו סתם צעיף קטרי פשוט, אלא מאלו העשויים קשמיר, מהסוג הטוב ביותר: פשמינה, שזה הצמר של הפלומה התחתונה (בדרך כלל מאזור הצוואר של העז) שהוא עדין, דק ורך יותר מאשר צמר קשמיר רגיל, ונאסף רק ע”י סירוק העזים באביב, כשהן משירות את שכבת הפלומה התחתונה, ולא ע”י גז כמו בצמר הקשמיר הרגיל, וכמותו קטנה – כ 80-170 גרם צמר פשמינה קשמירי, מכל עז.

מרכז עתיק ומפורסם לייצור אריגי צמר קשמיר, וביניהם גם את אריגי הפשמינה, נמצא בעיר סרינגאר, במדינת ג'אמו וקשמיר שבהודו, שיש לה היסטוריה של מעל 2,000 שנה, ומקור שמה בסנסקריט – הוא עיר השמש.
העיר גם כיום היא מרכז לייצור אריגי קשמיר משובחים, ובמקרים רבים, במיוחד באריגים העדינים יותר, העבודה כולה היא ידנית, החל כמובן מסרוק העז ואיסוף צמר הפלומה, דרך הניקוי, הסירוק ויישור הסיבים, וכולל מלאכת הטווייה בסיבוב ידני, לחוטים עדינים, ועד לאריגה עם נול עץ ידני קטן.

משך העבודה הכולל לייצור של יריעת אריג בגודל המקובל, תהייה של 70×200 ס"מ, יהיה כ 180 שעות, להכנת פשמינה מסורתית אחת.
כידוע אריגי צמר קשמיר, הם יקרים מאשר סוגי צמר אחרים, ואריגי פשמינה, הם היקרים ביותר.

העלות של השמאג הקטרי מסוג אותו ראינו בתמונה של יורש העצר הסעודי – שמאג מצמר פשמינה קשמירי משובח (شماغ من كشميري باشميني), נעה בחנויות הטובות בקטר, סביב ה 1,500 ריאל קטרי (כ- 1,350 ש"ח) ככיסוי ראש רגיל עולה בקטר כ 100-150 ש"ח, והפשוטות באמת מסיבים סינטיים או שילוב של סינטטי וכותנה, עולות עשרות שקלים בלבד.

 

אבל כמה עלה השמאג שהיה על ראשו של הנסיך?

הלכתי לבדוק כמה עולה השמאג הספציפי שאותו עטה מוחמד בן סלמן, יורש העצר הסעודי, ובניגוד למחיר אותו הזכרתי, לפי הרכילות שמילאה את עיתוני הממלכה,
מסתבר שלא לקחתי בחשבון, שכפי הנראה בתי המלוכה, אולי לא קונים את אותו המותג ואותה האיכות של פשוטי העם, שהפרוטה מצויה בכיסם.
השמאג הקטרי החדש של MBS עולה לדברי הרכילות בממלכה, 2,800 ריאל סעודי = 746 דולר ארה"ב = 2,716 ריאל קטרי = כ 2,436 ש"ח…

KSA-MBS-with-Qatari-Shemag-2

ואם אתם מרימים גבה לנוכח העיסוק בשמאג על ראשו של MBS, אוסיף ואספר לכם כי הרכילות לא נעצרה בשמאג, ועסקה גם כפי שהזכרתי בתחילת דברי, גם בווסט היוקרתי, שבחלק מדברי הרכילות, ידעו לספר שעלות הווסט המעוצב הזה היא כ 6,550 דולר… וזה אינו המקרה הראשון שבו עוסקים בלבושו של MBS, וכמו שבמערב מרכלים על איך התלבשו מפורסמים מכל מני סוגים, כך גם בעולם הערבי בשכונה, לבושם של המפורסמים ומובילי דעת קהל, מעסיק את האנשים, וכתבי הרכילות (ובמקרה של נסיכים – גם כתבי כלכלה ועסקים) יספרו לקוראים מה לבשו המפורסמים.

עיני חלילה לא צרה ביורש העצר, ואני מעריך את המחווה שעשה לקטרים, ולקראת הסכם עתידי שאולי ייחתם בעתיד עם ישראל, אני מחפש יצרן ישראלי של כובעי טמבל, שמתמחה בכובע טמבל ישראלי לתפארת, העשוי מצמר קשמיר…

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

קרדיט לתמונות: אתר האינטרנט של העיתון הסעודי Ajel.sa