דיווחים על פגישה סורית-ישראלית בתיווך רוסי לגירוש איראן ומיליציותיה

המשלחת הסורית ביקשה «להקל על החזרה לליגה הערבית ולקבלת סיוע כספי לתשלום חובות איראניים ולהפסקת הסנקציות המערביות
דמשק – לונדון: אתר החדשות  "Asharq Al-Awsat"

נמסר כי בסיס חמימים הרוסי בלאטקיה אירח, בחודש שעבר,  פגישה בין בכירים סורים וישראלים בחסות רוסיה, שכללה דיון במספר נקודות, כולל דרישת ישראל לסלק את איראן ומיליציותיה מסוריה.
לא הייתה תגובה רשמית מדמשק או מתל אביב למידע זה.
על פי דיווח של "מרכז "גוסור" למחקר" ـ«مركز جسور للدراسات» הסורי, שיתפרסם מחר (שני), כי בפגישה השתתפו, מהצד הסורי, ראש המודיעין האלומי הסורי , האלוף עלי ממלוק, היועץ הביטחוני של ארמון הנשיאות, בסאם חסן, ומהצד הישראלי, גדי אייזנקוט, ראש מטה הצבא הישראלי לשעבר, וארי בן מנשה ,אלוף לשעבר, איש ה-"מוסד " , ובנוכחות מפקד הכוחות הרוסים בסוריה, הגנרל אלכסנדר צ'ייקוב.

ממרכז המחקר הסורי  נמסר כי המשלחת הסורית ביקשה "להקל על החזרה לליגה הערבית ולקבלת סיוע כספי לתשלום החובות לאיראן ולהפסקת הסנקציות המערביות לפתיחת האזור (מול דמשק) להוצאת איראן."

המרכז הסורי מציין עוד כי הדרישות הישראליות כוללות "סילוק מוחלט של איראן, חיזבאללה והמיליציות הנאמנות לטהראן והקמת ממשלה סורית שתכלול גורמים מהאופוזיציה, ארגון מחדש של המודיעין הסורי והממסד הצבאי, והחזרת הקצינים העריקים עם ערבויות לביטחונם".
המרכז ממשיך: "הפגישה לא הסתיימה בהסכמות ספציפייות, אך היא מהווה תחילתו של דרך שרוסיה צועדת אליה וצפויה לחזות בהרחבתה המשמעותית בשנת 2021, מכיוון שמוסקבה מאמינה כי בניית מערכת יחסים ישירה בין המשטר הסורי לישראל עשויה להוות חבל הצלה למשטר אסד ולקבל תמיכה בינלאומית בפרויקט המדיני שלה בסוריה." .
באמצע 2018 רוסיה וארצות הברית הגיעו להסכם לפיו וושינגטון תפקיר את האופוזיציה הסורית, תחזיר את כוחות המשטר לדרום סוריה ותחזיר את "כוחות אונדור"ף של האו"ם  לגולן.
המרכז אמר כי "שלום עם ישראל הוא פיתרון אידיאלי עבור המשטר לצאת מהמצור הדיפלומטי והכלכלי."
איראן מצידה מודעת לפעילות זאת , כך על פי הדיווח, כי המשטר "מחפש דרכים להחזיר את עצמו למערכת הבינלאומית ולסייע לה להיפטר מההגבלות האיראניות והרוסיות או אחת מהן … לכן, טהרן מבקשת לחסום את מאמצי המשטר, והיא שיבשה בעבר את מאמצי רוסיה המתאמים מגמות אלה".
ביום שלישי שעבר, ישראל, בתמיכת ארה"ב, פתחה בתקיפות, הכבדות ביותר, על אתרים איראניים וסוריים בצפון מזרח סוריה. בדו"ח השנתי לשנת 2020 הודיע ​​צבא ישראל כי ביצע 50 תקיפות אוויריות על מטרות בסוריה, ושיגר יותר מ -500 טילים וטילים קרקע חכמים במהלך השנה האחרונה, במטרה "למנוע את התבססותה של איראן בסוריה. ההערכה היא כי הצד הישראלי, הנהנה מתמיכת ממשל הנשיא דונלד טראמפ עד היום האחרון לשהותו בבית הלבן, מעוניין לקבוע "כללים חדשים" עם הכנסו של ממשל ג'ו ביידן, שלדעתו עומד לנהל משא ומתן עם טהרן על תוכנית הגרעין.

 

The US-Russia-Israel Summit: Can Russia Push Iran Out of Syria? by Majalla Magazine - HH Saudi Research & Marketing (UK) Ltd - issuu