מי כבר רוצה להתאזרח בעיראק?

סיפור על זיוף אזרחות, כחלק מהתמונה הגדולה

כמה מאיתנו מכירים את השם דיאלה (ديالى)?
כמה מאיתנו יודעים שזה מחוז במזרח עיראק?
כמה מאיתנו שמעו על כי מחוז זה הפך למקור חיכוך בין איראן לעיראק?

הפעם אספר לכם סיפור על בלאגן מאורגן שהוביל במשך שנים, נורי אל-מאלכי, מי שהיה בעבר גם ראש ממשלת עיראק (2006-2014) שזה הזמן להזכיר שאת גלותו מעיראק של סדאם חוסיין, העביר בסוריה, ומשם לאיראן, וחזרה לסוריה, ואוסיף שבזמן גלותו פיתח אל-מאלכי מערכת קשרים הדוקה עם המשטר האיראני ועם ארגון חיזבאללה הלבנוני, דבר המסביר את תחילת המסע האיראני להפיכת עיראק למדינת חסות איראנית, בתמיכת ממשל עיראקי – שיעי אוהד, ואת חיזוק המאפיין השיעי של הממשל העיראקי מאז תחילת כהונתו של אל-מאלכי.

אבל איך ראש ממשלה לשעבר, שסיים את כהונתו באוגוסט 2014, קשור לסיפור של הימים האחרונים?

נתחיל את הסיפור עם מעט היכרות על האיזור המדובר

מחוז דיאלה הגובל באיראן, הוא מחוז (מחוז מס’ 9) שנמצא צפונית לבגדד, בירתו היא העיר בעקובה (بعقوبة) השוכנת על שפת נהר דיאלה, מיובלי נהר החידקל, והמונה כ- 270 אלף תושבים (לפי נתוני מפקד האוכלוסין האחרון שנעשה בשנת 2014) והנמצאת כ 50 ק"מ צפון מזרחית לבגדד, במחוז כולו יש כ 1.6 מיליון תושבים, ומחולק לשש נפות.

אוכלוסיית האזור מורכבת משבטים ערבים רבים, כגון שבטי אל קייס, אל-עזה, אל-מאג’מה, אל-תמים, אל-עובייד, רביעא, אל-בומפרג’, אל-דאיניה, אל-חוואליד, בני זייד, אל-אלדלים, שמאר, זביד, אל-ג'בור, אל-חזראג’, אל-יורג’וד, אל-קראוויה, אל-ביאת, ועוד, רובם שבטים סונים, המונים כ 70% מאוכלוסיית המחוז, וייתכן כי אתם מכירים את חלק משמות השבטים, משמות המשפחה של חלק מאזרחי ישראל, ותושבי שטחי הרש"פ.

בנוסף לשבטים הערבים, יש גם שבטים כורדים שחלקם שבטים קדומים עם היסטוריה שנאמדת בכ 4,000 שנים, אתחיל בשם שכמובן מוכר לרבים, שבט טלבאני, ושבטים סונים נוספים כגון: שבט זהאווי, ושבט אל-פגלאן (באג'לן), ארקוזי, המונד, אל-סורמירי (הגברים האדומים), ג’מור, זנגנה, חאקי, קארה לוסי (או בשמו המקורי: אולוס, לפני שהכיבוש העות’מאני הוסיף לשבט את הכינוי “שחור” = קרה), ואת שבט אל-מאליכשאה (השבט הגדול בשבטים הכורדים, והיחיד שיש לו מועצת שורא) ועוד שבטים כורדים סונים אחרים, וגם שבטים כורדים שיעים – הכורדים הפאילים השיעים, כגון שבט לור.
מתגוררים בעיקר בצפון ומזרח המחוז, כולל בעקובה, חנקין, בלדרוז, מנדלי, ג’זאנה, באדרה, סעדיה, ועוד.

וכמובן שישנו גם מיעוט טורקמני, שכמו כולם באזור, גם להם יש חלוקה – הטורקומים הסונים נמצאים בג'לאוולה, סאדיה וכופרי, והטורקמנים השיעים מהווים את רוב אוכלוסיית אזור קרע טיבה בנפת קרטאפה.

ולא נשכח את המיעוט נוצרי קטנטן, שחזר רק לאחרונה לאזור, לאחר שמי שלא נרצח בידי דאעש, נמלט על נפשו, ואזכיר כי בעבר חיו באזור גם יהודים, ולראיה ישנם את כל בתי הכנסת הפזורים בכל עיר במחוז.

קצת קשרים

כדי לקשור עבר והווה, אספר לכם שהעיר שוכנת על דרך המשי העתיקה, ושהכינוי של העיר בעקובה, הוא אם התפוז (ام البرتقال) אבל מקור שמה של העיר מהשפה הארמית, ופירושו "בית יעקב"…
וכן אוסיף שהעיר שמשה כעיר מקלט לכ 50 אלף פליטים אשורים, בזמן הטבח של רצח העם האשורי, בידי החיילים העות’מאנים, בזמן מלחמת העולם הראשונה.

מחוז דיאלה עשיר בתחומים רבים, זה מחוז עשיר בהיסטוריה, המתעדת יישוב אנושי ותרבויות על פני 6,000 שנה, זה מחוז עשיר במים, שהפך להיות בירת התפוזים של המזרח התיכון, ואחד למרכזי גידולי התמרים הגדולים בעיראק, וכן מפורסם בזכות גידולי עצי הרימון, ולא פחות חשוב – זה גם מחוז עשיר בנפט (השני בגדלו במחוזות הצפון מזרחיים של עיראק, לאחר כירכוכ).

מעט על העבר הקרוב והווה מדמם

אולי חלקכם נחשף לשם דיאלה, בהקשר למסע הג’יהאד העקוב מדם של דאעש ברחבי האזור, ושארגון הטרור כבש את מחוז דיאלה בשנת 2014, והפך אותו לחלק מהמדינה האסלאמית, עליה הכריז.
אז נכון שסיפרו לנו על הניצחון על דאעש, וגם ממשלת עיראק הכריזה בשנת 2017 על ניצחון כנגד ארגון הטרור הג’יהאדיסטי, והחזרת כל אדמת עיראק לשליטה (לאחר שבמסגרת השטחים של המדינה האסלאמית של דאעש, כבר היו כשליש משטחה של עיראק…)
אך למרות כל ההכרזות, ולמרות שארגון הטרור כבר אינו מחזיק במדינה מוכרזת, עדיין דאעש פעיל ומכה ללא רחמים במחוז, במה שמכונה "משולש המוות, האזור שבין כירכוקכלסלאח אלדין (בצפון) ודיאלה (במזרח) ובמקומות רבים בעירק.

הזכרנו את דאעש ואת רדיפתו אחר הנוצרים, אז אספר לכם כי למחוז יש היסטוריה נוצרית עתיקה שקדמה לכיבוש המוסלמי של האזור, בחלק מהתקופות חיו הנוצרים בשלווה, ובחלק אחר נרדפו עד חורמה.
אזכיר גם את שתי הכנסיות ששוקמו בשנת 2019 לאחר שנבזזו בתקופת שלטון המדינה האסלאמית, כנסיית אם העצה הטובה, בעיר בעקובה, שננטשה בשנת 2006, בעקבות מעשי טבח ורדיפות נגד הנוצרים, של כנופיות טרור מארגון אל קאעידה שהשתלטו על האזור והעבירו את המפקדה של אל קאעידה ממחוז אל-אנבאר, אל העיר בעקובה, ועשו כרצונן בעיר, וגם אספר שהתפילה ראשונה של נוצרים בכנסייה התרחשה לקראת חג המולד 2018, ואת כנסיית הבשורה (של הכנסייה הכלאדינית-כשדית, של הכנסייה המזרחית) בעיר חאנקין.

היות ודיברנו על העבר ועל דתות, אציין שבנוסף למסגדים סונים ושיעים רבים, בכל רחבי המחוז, ניתן למצוא מבני בתי תפילה של כל הדתות שהיו באזור, חלקם שמורים, חלקם חרבים, ובהם תמצאו כאמור בתי כנסת רבים, כנסיות מכל הזרמים הרבים שחיו בעבר באזור, כולל כנסיות ארמניות, כלאדיניות מזרמים שונים מהתפצלויות שונות.

ולא נשכח שלא כל ההרס הוא מעשים מהיסטוריה רחוקה, או מימי אל קאעידה או המדינה האסלאמית של דאעש, עד היום ישנם מעשי הרס של בתי תפילה, ומדי פעם שומעים על שגורמים עלומים שרפו מסגד סוני, או פיצוץ על מסגד שיעי, כולל בחודשים האחרונים, בדרך כלל בזמן תפילה, שמחבלי דאעש לוקחים אחריות בגאווה רבה, על מעשי הטרור האלה, וכמובן שיש את מי שיחזור ויפרסם עבורם, את הודעות דאעש לעיתונות…

אז מה הסיפור של זיוף אזרחות?

בימים האחרונים בוצעו מעצרים במחוז דיאלה בעיראק, של פקידי ממשל מושחתים של משרד הפנים, ושל גורמים נוספים המתמחים בזיופים, הקשורים למיליציות השיעיות המופעלות ע"י איראן.
סיפור המעצר ותפיסת ארגזי מסמכים וראיות, רץ ברשתות החברתיות העיראקיות, ומעורר זעם של עיראקים רבים, מצד אלו התומכים בעיראק עצמאית וחופשיה משחיתות ושליטה איראנית, אבל גם מצד אלו שדואגים להכניס את איראן לכל דבר בעיראק.

הסיפור עצמו היה ידוע כבר שנים, וכולם יודעים שהכל החל בימיו של אל-מאלכי, וכי בעשור וחצי האחרונים, במחוז דיאלה לבדו, איכשהו הצליחו לקבל אזרחות עיראקית מעל חמישים אלף אזרחים איראנים, יש כאלו שמנסים להסביר כי ברובם אלו אנשי שבט שיעי, שמקום מושבו היה בגבול איראן-עיראק, ושאנשיו גורשו מעיראק בזמנו של סאדם חוסיין, ולכן הם "חוזרים למולדת".

כמובן שישנם עוד מחוזות, גם כאלו שלא גובלים באיראן, שבהם נעשו פעולות דומות של זיוף מסמכי התאזרחות של איראנים רבים, שהפכו להיות אזרחים עיראקים ‘כשרים’, ואף אחד לא יודע כמה "אזרחים חדשים" נוספו בדרך זו לעיראק.
ויש האומרים בגלוי, שכל מעשי זיוף האזרחות, נועדו לצורך שינוי דמוגרפי במחוזות בהם יש רוב סוני…

אז אחרי שסיפר מי שסיפר את אותם סיפורים, אני רק אשאל:

אם זה אכן המצב, ומדובר בסך הכל באנשים שגורשו ע"י סאדם, "שרוצים לחזור הביתה", וזו הייתה באמת הסיבה, מדוע הכל נעשה בגניבה ומעשי מרמה, שהוסתרו בכוונת מכוון, מהרשויות ומכל אחד אחר?

אשאל גם מדוע יש רק שיעים שהופכים להיות "אזרחים חדשים", ואף לא כורדי אחד, משבטים שהמשפחות בחמולות השונות, נמצאות משני עברי הגבול?

ובאותה הזדמנות אנסה גם להבין, מדוע הרשויות במחוז דיאלה, מונעות מאזרחים עיראקים לקבל תעודות זהות או דרכונים, ולבצע רישומי קרקעות, כי אין להם תעודה מזהה, ובו בזמן איכשהו יש רישום קרקעות על שם "האזרחים" החדשים…

מדוע במעשי הזיוף מעורבים אנשי מיליציות שיעיות, העושות דברה של איראן?
מדוע במהלך השנים האחרונות, כשהחלו חקירות, בין אם רשמיות, ובין אם של עיתונאים, משום מה נרצחו חלק מהחוקרים, ולא מדובר ברצח של פקיד זוטר, נרצחו גם פקידים בכירים, כגון הרצח בירי מטווח אפס, של מי שהיה מנהל הדרכונים של מחוז בבל, ורציחות בירי ופיצוץ המכונית, של פקידים – מנהלים בכירים במחוז כנען ובעיר בעקובה.

אשאל גם איך ומדוע לקראת בחירות בעיראק, מתגבר מסע הזיופים והרציחות המתלוות לו?
האם כל הסיפור קשור למשנה הסדורה של משטר האייתוללות מאיראן, להפצת המהפכה האסלאמית, ויצירת הגמוניה איראנית ברחבי האזור?

מי שלא ברורה לו התשובה, שיבחן מה קורה במה שהיה פעם מדינה בשם סוריה, ויראה איך מתבצעת שיעיזצייה של סוריה – הבאת שיעים להתיישב בסוריה, וקבלת אזרחות סורית עבורם ועוד כל מה שכרוך בהשתלטות האיראנית על שרידי סוריה כמדינה ריבונית עצמאית.

ואם למישהו עדיין לא ברור האם זו באמת משנה סדורה, אפשר לראות גם את מה שקורה בלבנון, בתימן, ובכל מקום שמשטר האייתוללות של איראן, שולח את זרועותיו ואת שליחיו.

ולסיום אשאל

איך ישפיעו רוחות השינוי של ממשל מעצמה, על רוחות של שינוי המנשבות בשכונה?
והאם תמצא הדרך, לעצור את התקדמות המשטר האיראני, מלהשיג את מטרתו ביצוא המהפכה?

Iran-taking-over-Iraq-1

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון