מבזקי חדשות ליום 17-1-2020. מתעדכן

*- סעודיה פועלת לשדרוג מערכת ההגנה האווירית שלה סביב מתקני הנפט ומתקנים אסטרטגים העומדים בפני איום תקיפה מתמיד מצד כטב"מי והטילים הבליסטיים של החות'ים הנאמנים לאיראן .

לשם כך היא פנתה למדינות רבות לקבלת הצעות לבניית מערכות כוללות להגנה אווירית מתקדמת .

לאחרונה הגישה צרפת הצעה משלה המבוססת על מערכות הגנ"א צרפתיות . גם בריטניה הגישה הצעה משלה.

תמונה

*- קטאר עומדת בפני רכישת כטב"מים התקפיים . הטורקים, הרואים עצמם "מגיני" קטאר הגישו הצעה עם הכטב"מים מתוצרתם. גם האמירויות הגישו הצעה משלהם .

תמונה

*- סעודיה בוחנת בימים אלו הצעות של חברות זרות שיסייעו לה לאבטח את גבול עיראק לאחר החלטתה לפתוח את מעברי הגבול לפעילות עיסקית . הערכות מדברות כי סעודיה נוטה לאמץ את הצעת חברת איירבס המפתחת גם אמצעי בקרה  מתקדמים למשימות אלו .

*- כווית מבקשת לחזק את יכולות הלוחמה האלקטרונית של הצי שלה ולשם כך היא החלה לקבל הצעות מיצרניות גדולות בעולם . טורקיה כבר מתמודדת .

תמונה

*- משרד ההגנה של סעודיה מבקש לחזק את יכולות התצפית לטווח רחוק נגד התקרבות טילים בליסטיים וטילי שיוט הנורים לעיתים קרובות ע"י החותים מתימן. לשם כך הם בוחנים מספר מערכות נשק מתקדמות כמו בלונים אטמוספריים ועוד.

תמונה

*- חברת סאאב השבדית תבנה רובוט תת מימי לתוכנית המשותפת לציי צרפת ובריטניה לטיפול במוקשים תת ימיים .

תמונה

*- חוזה למכירת מטוסי אפ-35 לאמירויות , שישראל הביעה את הסכמתה למכירה, אמור להחתם עוד טרם לכתו של טראמפ מהבית הלבן.

תמונה

*- מל"ט מתאבד חות'י שוגר לעבר ישיבת קצינים סעודים לאיסוף מודיעין בנג'ראן שבדרום סעודיה. שניות לאחר פיזור הישיבה התפוצץ המל"ט. בפיצוץ נפגע קצין אחד באורח קל עד בינוני. (יוסי אליעזר- 301 העולם הערבי)

*- מקורות רשמיים בארה"ב: טילים בליסטיים איראניים התפוצצו השבת סמוך לספינה מסחרית באוקיאנוס ההודי ובמרחק של 100 מייל מנושאת המטוסים נימיץ.

*- ביידן ממנה את וונדי שרמן, לתפקיד סגנית מזכיר המדינה. שרמן הייתה מנהלת המו"מ בנושא הסכם הגרעין האיראני מאז 2011 תחת שלטון אובאמה.

*- מסיבת העיתונאים של שרי החוץ הסעודי והירדני.

ישנה הסכמה על הצורך להתמודד עם התערבות זרה בענייני מדינות ערב.

שר החוץ הסעודי: אנו מסכימים שיש להתמודד עם ההתערבות האיראנית

שר החוץ הסעודי: מדגיש את הצורך להגיע לפתרון צודק ומקיף בנושא הפלסטיני.

שר החוץ הירדני: עמדתנו מאוחדת בנושא הפלסטיני מדינה שגבולותיה לפי 1967.

שר החוץ הירדני: אנו מגנים את ההתקפות החות'יות החוזרות ונשנות על ערב הסעודית

שר החוץ הסעודי: היחסים הדיפלומטיים עם קטאר ישוקמו לחלוטין.
הוא מצפה לפתיחה מחודשת של השגרירויות בקטאר וריאד בימים הקרובים.

‏שר החוץ הירדני: יש לתאם את עמדות העולם הערבי, במיוחד לאור הגעתו של ממשל אמריקני חדש.

*- דיווחים מסוריה מצביעים על תקיפה גדולה של הטורקים בצפון מזרח חאלב הלילה.
על פי המידעים שזורמים מסוריה עולה כי הטורקים והמיליציות הנאמנות לה תקפו בארטילריה ורקטות את כוחות הסורים הדמוקרטים (SDF) בעיר אל באב הנמצאת כ-30 ק"מ מהגבול הטורקי בתוך שטח סוריה. בתקיפות הללו נרשמו מספר נפגעים. (יוסי אליעזר- 301 העולם הערבי)

*- האם בקרוב יהיה סוף לדומיננטיות האווירית של ה-F-35 האמריקני וסוחוי 57 הרוסי?

פיתוח הדור השישי על ידי ארצות הברית אמור לשים קץ לעליונות האווירית של מטוסי הדור החמישי כמו ה-F-35 וסוחוי 57. במסגרת פרוייקט F/A-XX אמורה להיכנס טכנולוגיה מרשימה של הדור השישי בשנת 2025, כשבין השאר המטוסים החדשים יהיו נטולי זנב, בעלי 2 מושבים, שני מנועי סילון וכנף גוף מעורב. (301 העולם הערבי)

*- עידן קודם. כאשר ממשל רייגן הקים את CENTCOM כתחליף ל-"כוח הפריסה המהירה" של קארטר (ה-RDF, שעליו נאמר שלא היה כוח, לא בר-פריסה ולא מהיר…), אזור האחריות שלו – AoR בר"ת – כלל את כל האזור חוץ מישראל, סוריה ולבנון – כדי שהלחימה בין ישראל לסוריה בלבנון לא תסיט את הפיקוד ממטרתו העיקרית, הגנת המפרץ (ואכן ב-1991-1990 הפיקוד, תחת נורמן שווארצקופף, עמד במבחן). במרוצת השנים עברו לבנון וסוריה לאחריות CENTCOM, שניהל את הלחימה נגד דאע"ש, ורק ישראל נותרה "תקועה" באחריות EUCOM: אמנם פיקוד מכובד מאד – בימי המלחמה הקרה, ראש וראשון לפיקודים המרחביים – אבל משימתו, הגנת אירופה מפני פלישה ממזרח, ממש לא רלבנטית לישראל ולמשימות צה"ל. נשארנו ב-"מכלאה" זו בגלל החשש שהצמרת הצבאית של המפרציות, בעיקר, לא תרצה להיות באותו חדר דיונים עם קציני צה"ל… אבל כשחה"א של האמירויות מתאמן בריש גלי עם טייסינו (ביוון), ובזיקה להסכמי אברהם – ולסוד הגלוי של השת"פ הצבאי עם מצרים! – אין עוד טעם למנוע מישראל להשתייך למערך הכוחות שהיא ממילא משולבת בו. זהו כיום הפיקוד הלוחם העיקרי של ארה"ב – אפגניסטאן, עיראק, מזרח סוריה, נתיבי הים במפרץ – ומפקדו לשעבר לויד אוסטין צפוי להיות שר ההגנה. (ערן לרמן)

*- בראיון שטרם שודר אומר מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה כי בפגישות בינו לבין קאסם סולימני ואבו מהדי אל-מוהנדיס הם דנו כיצד פלגי ציר ההתנגדות העיראקי יוכלו לסייע ללבנון במקרה של מלחמה עם ישראל. הפגישות נערכו בחודשים שלפני החיסול בתחילת ינואר 2020. מצ"ב תמונות די נדירות ששוחררו הערב במדיה הלבנונית בנושא. (יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי)