ראש ממשלת אסטוניה התפטר בעקבות חשד לשחיתות

ראש ממשלת אסטוניה, יורי רטס, התפטר הבוקר מתפקידו אחרי יותר מארבע שנים, יממה אחרי שהתביעה הודיעה על חקירה בחשד לשחיתות נגד מפלגת השלטון.

משרד התובע הציבורי מסר אתמול כי על פי החשד, מזכ"ל מפלגת המרכז השלטת, מיכאיל קורב, ביקש מאיש העסקים הילאר טדר לתמוך במפלגה בסכום של מיליון אירו בשנה, בתמורה להבטחת הלוואה מסוכנות האשראי הממלכתית לחברת הנדל"ן של טדר. על פי התביעה, מפלגת השלטון, קורב וארבעה בני אדם נוספים חשודים בשחיתות, בהם גם קרסטי קרכט, יועצו של מרטין הלמה, שר האוצר ומנהיג מפלגת העם השמרנית, הידועה בעמדותיה הגזעניות והאנטישמיות.

קורב התפטר מיידית מתפקידו והלילה התקיימה ישיבת חירום של הנהגת המפלגה ובשעות הבוקר המוקדמות הודיע גם ראש הממשלה רטס כי הוא מתפטר. "בפוליטיקה, צריך לקבל החלטות קשות כדי לפתור מצבים מסובכים", מסר. "היום קיבלתי החלטה המבוססת על ערך, במצב שהתפתח, להתפטר מתפקיד ראש הממשלה".

הוא הוסיף כי המקרה "מטיל צל על כל המעורבים". "במצב הזה, הדבר הנכון הוא שההתפטרות שלי תאפשר לכל המעורבים לבדוק את זה ללא הפרעה ולהגיע למסקנה", אמר. "למען השלום הפוליטי והחברתי".

רטס כיהן מתפקידו מאז נובמבר 2016, ולאחר הבחירות ב-2019 הוא הקים קואליציה עם מפלגת המולדת ועם מפלגת העם השמרנית הידועה בעמדותיה האנטישמיות והגזעניות. על פי ההערכות, חקירת השחיתות תמנע הקמת קואליציה חדשה של שלוש המפלגות ומי שעשויה להרכיב את הממשלה הבאה היא מפלגת הרפורמה שקיבלה את מרבית הקולות בבחירות 2019 או שהבחירות יוקדמו.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי בטלגרם