ערב הסעודית פותחת מחדש את גבולותיה עם קטאר

לאחר המצור בן 3.5 השנים שהטילה ריאד ובעלות בריתה (בחריין, מצרים ואיחוד האמירויות הערביות) על דוחא, שתי המדינות מחדשות מגעים.
הסעודים החליטו לסיים את המצור היבשתי, האווירי והימי על קטאר לאחר השיחות בתיווך כווית.
תזמון האירוע הזה אינו אקראי. מחר תתקיים ישיבה של מועצת שיתוף הפעולה במפרץ (GCC), בה הזמין המלך סלמאן הסעודי באופן אישי את אמיר קטאר, תמים בן חמאד אל-ת'ני, והוא הסכים להגיע.
פתיחת הגבולות היא צעד חשוב מאוד בתהליך הנורמליזציה של היחסים בין קטאר לסעודיה, שהחל בחודש שעבר בסיוע פעיל של כווית, עומאן וארצות הברית.
מתנה נהדרת מריאד עבור ג'ו ביידן, שאמור להיכנס לבית הלבן בסוף ינואר, והזדמנות נהדרת עבור דונלד טראמפ לקדם בגאוניותו את אמנות הדיפלומטיה בפעם האחרונה. ג'ארד קושנר, אבי ברקוביץ 'ובריאן הוק מילאו תפקיד פעיל במשא ומתן של הממלכות הערביות, יום קודם נסע לריאד ולדוחא כדי ליישב את הסכסוך בין שני השליטים.
נראה כי איחוד האמירויות לא השתתפה בשיחות ונקטה עמדה קשה יותר נגד קטאר. עם זאת, במזרח התיכון הכל משתנה וחולף לטובת ערב הסעודית.
עדיין אין פרטים אודות ההסכמים הסעודים-קטארים אשר יסללו את הדרך להסרת המצור. כשהחל משבר קטאר בשנת 2017, הציגו הסעודים לדוחא שורה ארוכה של סיבות לסנקציות, ממימון טרור וכלה ביחסים קרובים מאוד עם איראן.

How Saudi Arabia, Qatar are competing over Iraq - Al-Monitor: the Pulse of  the Middle East

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב