ג'ורג' בלייק,איש הביון הבריטי ששימש סוכן כפול של הקג"ב וערק לברה"מ,מת

ג'ורג' בלייק, איש הביון הבריטי ששימש סוכן כפול של הקג"ב וערק לברה"מ בשנת 1966 אחרי בריחה נועזת מהכלא, מת ברוסיה בגיל 98 – כך דיווח היום שירות מודיעין החוץ של רוסיה. "ג'ורג' בלייק האגדי איננו", נמסר. "השנה הזו ממשיכה את ספירתה העצובה לאחור. קצין המודיעין האגדי, הקולונל בדימוס של שירות ביון החוץ, ג'ורג' בלייק, הלך לעולמו. הוא אהב בכנות את ארצנו".

בלייק, שנולד בהולנד לאב יהודי ששירת בצבא הבריטי, גדל בקהיר והושפע כבר בצעירותו מרעיונות קומוניסטיים. במלחמת העולם השנייה, הוא הצטרף למחתרת ההולנדית והצליח להימלט לבריטניה. בשנת 1944, הוא הצטרף לשירות הביון MI6 וכעבור ארבע שנים הוצב בסיאול כדי לאסוף מודיעין על קוריאה הצפונית, סין וברה"מ.

הוא נפל בשבי הצבא הצפון קוריאני במלחמת קוריאה, ובתקופה זו הפך לקומוניסט והסכים לעבוד עם הקג"ב. אחרי ששוחרר ב-1953, ובמשך קרוב לתשע שנים, הוא שימש סוכן כפול והעביר לסובייטים מידע רב שגם חשף סוכן של המודיעין האמריקאי בתוך הביון הרוסי.

הוא נחשף אחרי שעריק מהביון הפולני סיפק מידע לבריטים ובחקירתו הודה בלייק בפעילותו למען ברה"מ. הוא נידון ל-42 שנות מאסר אולם הצליח להימלט בשנת 1966 ובסיוע של שלושה פעילים נגד האטום שפגע בכלא הוא הוברח לברה"מ דרך הגבול בגרמניה.

בלייק הועלה לדרגת קולונל וקיבל תארי כבוד על שירותו למען ברה"מ ורוסיה. בספטמבר האחרון אף הוצב דיוקן ברונזה שלו באנדרטה לקציני הביון הרוסים של כל הזמנים במטה ביון החוץ.

George Blake spy.jpg

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם  קרדיט לתמונה: ויקיפדיה