איתות אזהרה אמריקאי ישראלי משותף לאיראן: צוללות בכיוון המפרץ הפרסי

צוללת מונעת גרעין אמריקאית נכנסה למפרץ הפרסי דרך מיצר הורמוז ב- 21 בדצמבר כחלק ממשימת ההרתעה האחרונה של וושינגטון נגד איראן, כאשר המתיחות גברה לאחר ששר החוץ, מייק פומפאו, האשים את המיליציות הנתמכות באיראן בהתקפת רקטות על מתחם השגרירות האמריקאית בבגדאד ביום ראשון.

צוללת של חיל הים הישראלי חצתה את תעלת סואץ מעל פני המים ,בשבוע שעבר, במה שנראה כמפגן כוח המיועד לאיראן, כך דיווח ביום שני בלילה רשת החדשות הציבורית הישראלית "כאן" .

על פי הדיווחים, אנשי מודיעין ערביים אישרו בפני "קאן ניוז" כי הצוללת של חיל הים הישראלי צצה ופנתה לכיוון המפרץ הפרסי, שנמצא בצד השני של ערב הסעודית, בפעולה מכוונת, שאושרה על ידי מצרים, והתכוונה כביכול 'להעביר מסר' למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי.

לא נמסרה תגובה רשמית מצד צבא ההגנה לישראל, וצה"ל אמר כי אינו מגיב ל"דיווחים מסוג זה ".

מוקדם יותר, ב -21 בדצמבר, רמטכ"ל צה"ל אביב כוכבי שלח אזהרה לטהרן מפני תקיפת ישראל, ונשבע כי המדינה היהודית תגיב בכוח בכל המהלכים האגרסיביים.
"לאחרונה שמענו איומים מוגברים מצד איראן נגד מדינת ישראל. אם איראן ושותפיה, חברי הציר הרדיקלי [איראן, סוריה, חיזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים], בין אם הם במעגל המדינות הראשון ובין אם השני, יבצעו פעולות נגד ישראל, הם יגלו ששותפותם יקרה מאוד כוכבי צוטט ע"י טיימס אוף ישראל , לדברים שאמר בטקס צבאי. הוא הוסיף: צה"ל יתקוף בכוח את כל מי שלוקח חלק, מקרוב או רחוק, בפעילות נגד מדינת ישראל או יעדים ישראליים. אני אומר זאת בפשטות ומתאר את המצב כפי שהוא – התגובה וכל התוכניות הוכנו ותורגלו. "

'מסר לאיראן'

המהלך המדווח על ידי צה"ל מגיע כאשר תמרון דומה נערך ביום שני על ידי צוללת אמריקאית. הצי האמריקני אישר כי הצוללת טילים מונחים USS ג'ורג'יה נכנסה למפרץ הפרסי דרך מיצר הורמוז ב- 21 בדצמבר, מלווה בשתי אוניות מלחמה אמריקאיות, סיירות הטילים המונחים USS Port Royal ו- USS Philippine Sea- CG 58 , על רקע המתיחות המוגברת עם איראן.

גורם בחיל הים האמריקני אישר בפני פוקס ניוז כי התנועות האחרונות במפרץ הפרסי "תוכננו כבר לפני זמן רב" לקראת יום השנה ההולך ומתקרב לחיסולו של הקצין הבכיר האיראני – קאסם סלימאני,מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראנים  (IRGC), בעירק ב -3 בינואר 2020 על ידי מזל"ט אמריקאי.

לטענת הבכיר האמריקני, התמרונים לא היו בתגובה להתקפת הרקטות על מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד ביום ראשון.
על פי הצהרה של הצי האמריקני, מלווה בתמונות של USS ג'ורג'יה השטה על פני השטח, הצוללת יכולה לשאת 154 טילי שיוט של טומהוק ו -66 חיילי כוחות מיוחדים.
חיל הים הזהיר כי המהלך הצבאי מבקש להדגים "את מחויבותה של ארצות הברית לשותפים אזוריים וביטחון ימי עם ספקטרום מלא של יכולות להישאר מוכנים להתגונן מפני כל איום בכל עת."

בכירי צבא ארה"ב חששו מהתקפה אפשרית של איראן כנקמה על ההתנקשות בסולימאני בתקיפת מזל"טים אמריקנית ליד שדה התעופה בבגדאד בעירק בתחילת ינואר.

מפקד משמרות המהפכה באיראן, חסן סלאמי, אמר בספטמבר באתר של משמרות המהפכה כי טהרן תנקום את הריגת  מפקדה העליון גנרל קאסם סלימאני בידי ארה"ב בכך שהיא תתקוף את המעורבים, בתגובה "ראויה".

הערה ברקע הידיעה: 

הוצאת כוחות משימה אמריקאי וישראלי לעבר המפרץ הפרסי לא היתה מתבצעת בפועל אילמלא לא היו בידי ישראל וארה"ב מידע מודיעיני מוצק באשר לרצונה של איראן להוציא לפועל פעולה צבאית הן נגד מטרות אמריקאיות והן נגד מטרות ישראליות בתגובה לאירועים מהעבר בו נפגעו קשות אינטרסים איראנים.

USS Georgia (SSGN 729)

קרדיט לתמונות:צבא ארה"ב