תחקיר : מומחי נשק כימי מהביון הרוסי הרעילו את אלכסיי נבאלני

תחקיר של אתר המודיעין הגלוי בלינגקאט, בשיתוף CNN ודר שפיגל, חושף היום את זהותם של סוכנים של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) שלפי החשד ביצעו את ניסיון ההתנקשות במנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, באמצעות רעל הנוביצ'וק.

מהתחקיר עולה כי לפחות שישה סוכנים של יחידה סודית של ארגון הביון שמתמחה בלוחמה כימית עקבו אחרי נבלני בעת ששהה בסיביר בקיץ האחרון כדי לעודד תושבים להצביע נגד מפלגת השלטון בבחירות המקומיות. על פי הפרטים בתחקיר, מבצע המעקב נמשך ברחבי רוסיה לפחות מאז 2017.

הסוכנים זוהו בשמות איוון אוסיפוב, מיכאיל שווץ, אלכסיי קריבושקוב, ולדימיר פנאייב, אלכסיי אלכסנדרוב וקונסטנטין קודריבצב. את המבצע תיאם אולג טיאקין והמפקד היה קולונל סטניסלב מקשקוב, מדען צבאי בהכשרתו.

שלושת אנשי הצוות שעקבו אחרי נבלני בעיר טומסק, תחנתו האחרונה בסיור, היו פנאייב, אוסיפוב ואלכסנדרוב. האחרון ביצע שתי שגיאות כאשר הפעיל את הטלפון הרגיל שלו, ולא את הנייד החד פעמי, וכך אפשר למבצעי התחקיר לזהות את המיקום שלו ולמשוך מידע מתוך הטלפון לגבי תנועותיו בעיר.

עדיין לא ברור כיצד נבלני הורעל, אולם החשד הוא שהוא נחשף לנוביצ'וק במלון בלילה האחרון שלו בטומסק, ב-20 באוגוסט. אחר הצהריים הוא יצא לשחות בנהר מקומי, והחדר שלו היה ריק במשך שעתיים וחצי, ולאחר מכן נפגש עם אנשי הצוות שלו בלובי המלון. נבלני הזמין בלאדי מרי, אולם הברמן אמר לו שאין לו את הרכיבים והציע לו קוקטייל חלופי. נבלני שתה לגימה אחת ומיד ויתר כי "זה היה הדבר המגעיל ביותר שטעמתי בחיי" והחשד הוא שזה היה מקור ההרעלה.

מזוודת המוות:

נבלני התמוטט בטיסה למוסקבה למחרת בבוקר ואושפז בבית חולים בעיר אומסק אחרי נחיתת חירום. חלק מאנשי הצוות של ה-FSB גם נשלחו לאומסק, אולם אין בתחקיר אימות לדיווח השבוע בסאנדיי טיימס כי נעשה ניסיון התנקשות נוסף בנבלני בעת שהועבר לטיפול רפואי בברלין.

נבלני צייץ בעקבות הפרסום: "התיק סגור. אני יודע מי ניסה להרוג אותי. המקרה של הניסיון לרצוח אותי נפתר. אנחנו יודעים את השמות, אנחנו יודעים את הדרגות ויש לנו את התמונות".

קרדיט לתמונה: Bellingcat  קרדיט לכתבה: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם