המלחמה על מכסות הנפט באופ"ק : ריאד ואבו דאבי כבר לא

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות כבר לא, לפחות כבר לא שותפות אוטומטיות בארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק). הערב קיבל הארגון ביחד עם עוד יצרניות עצמאיות בראשות רוסיה במה שידוע כאופ"ק+ החלטה להגביר את התפוקה בחצי מיליון חביות החל מ-1 בינואר 2021. ההחלטה על העלאת התפוקה התקבלה למרות שגם ערב הסעודית וגם רוסיה סברו שיש להשאיר כיום את התפוקה ברמתה הנוכחית. מנגד איחוד האמירויות הובילה קבוצה של יצרניות שהתעקשה על הגברת התפוקה. האמירתים טוענים כי הקיצוצים הביאו אותם להשבית חצי מיכולות התפוקה שלהם, לאחר שנים במהלכן השקיעו מיליארדים לפיתוחן.

התוספת לשוק החל מהחודש הבא מגיעה על רקע הירידה בצריכת הנפט בשל מגפת הקורונה. נכון שרבים סבורים כי החיסונים כבר מעבר לפינה אך לא ברור כמה זמן ייקח לשוק להתאושש ולחזור לביקושים שאפיינו אותו לפני שקורונה נכנסה לחיינו. המדינות קבעו כי ייפגשו בכל חודש כדי לתאם את רמת התפוקה והדילמה ברורה: הגברת כמויות הנפט לשוק אמורה להגביר את ההכנסות אך מנגד צפויה להוריד את המחיר של החבית.

צריך לשים לב לקו העצמאי שהאמירויות החלה לאמץ בתוך אופ"ק ובניגוד לעמדה הסעודית וזה מצטרף לעוד נושאים בהם שתי בעלות הברית המפרציות חלוקות כמו בסוגית הנורמליזיציה, תימן, הפיוס עם קטאר ועוד. העובדה שלסעודיה אין תמיכה אוטומטית בתוך אופ"ק יכולה להקשות עליה בעתיד ליישם את מדיניותה – השגת איזון במחירים.

OPEC Meeting Talks Delayed so Cooler Heads Prevail

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין