הדילמה של יצרניות הנפט

שרי הנפט של ארגון אופ"ק+ (ביחד עם רוסיה ועוד יצרניות) מתכנסים היום כדי לדון בתכנית לקראת השנה הבאה. לפי התכנית המקורית היצרניות שמקצצות כיום 7.7 מיליון חביות ביום אמורות בינואר 2021 להקטין את הצמצום ל-5.7 מיליון חביות ביום, כלומר להעלות את התפוקה ב-2 מיליון חביות ביום. אבל נוכח המשך משבר קורונה והצפי לירידה בביקוש, היצרניות שוקלות האם להאריך את משך תקופת הקיצוץ הנוכחי בעוד שלושה עד ששה חודשים.

ההתלבטות הזו גוברת לא רק עקב הביקוש הנמוך לזהב השחור אלא גם בהגברת ההיצע ממדינות כמו לוב, שהחלה בשיקום יכולות התפוקה שלה נוכח ההתקדמות הפוליטית הפנימית. לפי הערכות תפוקת הנפט הלובית כבר עוברת את רף 1 מיליון חביות ביום.

על רקע ההדלפות כי הנטייה של המדינות להמשיך את הסדר הקיצוץ בשלושה חודשים בלבד, השוק הגיב בהתאם והנפט רשם ירידה לעבר מחיר של 43 דולר לחבית מסוג ברנט. זה עומד בניגוד למגמה של הימים האחרונים בהם הנפט התאושש נוכח הצלחת הניסויים בחיסון לקורונה.

יצרניות הנפט בבעיה. נראה שכרגע אין החלטה שיכולה להיות "טובה" אלא רק גרועה פחות עקב תנאי השוק. דחיית העלאת התפוקה המתוכננת בעוד 3 או 6 חודשים היא רק צעד אחד להרוויח עוד זמן בתקווה שלקראת יוני השוק יאותת בצורה ברורה יותר על מגמת התאוששות.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין  

Chart: The World's Biggest Oil Producers | Statista