אוקראינה – "הדמוקרטיה מתה כאן?"

"הדמוקרטיה מתה כאן?" – זו השאלה שעולה בשנים האחרונות בלא מעט מדינות דמוקרטיות שרואות כיצד העקרונות הליברליים והדמוקרטיים נרמסים ברגל גסה דווקא על ידי מוסדות שלטון, וזו גם השאלה שמופיעה על שער הגיליון של היומון האוקראיני "קייב פוסט" שייצא מחר.

הכותרת המודאגת נובעת משתי פסיקות שהתקבלו השבוע ואשר פוגעות בתשתית למלחמה בשחיתות שהוקמה לאחר המהפכה העממית שהביאה להפלת משטרו של הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' לפני יותר משש שנים.

אתמול פסק בית המשפט החוקתי העליון של אוקראינה כי לסוכנות הלאומית למניעת שחיתות אין סמכות חוקתית להעניש עובדי ציבור שמילאו מידע מוטעה בהצהרת ההון והנכסים שלהם ואין לה אף סמכות לבדוק את ההצהרות.

פסיקה נוספת הגיעה ביום שני מבית המשפט המנהלתי המחוזי בקייב שהורה להדיח את ארטםם סייטניק, שעומד בראש הרשות הלאומית למאבק בשחיתות שהוקמה לאחר המהפכה ב-2014. מי שעומד בראש בית המשפט הוא פבלו ווק, שבעצמו נתון לחקירה של הרשות בחשד לניהול אורח חיים יוקרתי המבוסס על כספים שקיבל בתמורה להחלטות בלתי חוקיות.

הנשיא וולודימיר זלנסקי כינס היום ישיבת חירום של המועצה הלאומית לביטחון ולהגנה והבהיר כי אין לו כוונה למלא אחרי הפסיקות וכי הוא מתכוון לקדם חקיקה שתפתור את המצב. "אסור לנו לאפשר למצב הזה להיפתר באמצעות הפגנות רחוב או לאפשר לאויבים שלנו להשתמש בפסיקות בית הדין החוקתי כדי להכפיש את המדינה שלנו בחו"ל", אמר. "החברה שלנו לעולם לא תקבל את פירוק התפקידים של הסוכנות למאבק בשחיתות וכך גם שותפינו באיחוד האירופי".

לזלנסקי יש בסיס לדאגה. שגריר אוקראינה במוסדות האיחוד, מייקולה טוכצ'יטסקי, עדכן כי גורמים אירופיים הזהירו אותו שהפסיקות עלולות להביא לביטול ההסכם על ביטול הוויזות בין אוקראינה לבין האיחוד. גם שגרירי שבע המדינות המתועשות (G7) הביעו חשש כי החלטות בית המשפט "יבטלו את הרפורמות למאבק בשחיתות".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם